|
|
|
|---|---|
|
Problemet började när jag körde från semestern 2015, och plötsligt vid inbromsning på motorvägen i Österike började ratten att skaka. När jag kom hem och började gräva i vad det kan vara, bestämde jag mig att byta skivor eftersom många antydde att jag måste ha kört de varma och gjorde de skeva. De skivor var Zimmermann , och endast et år gamla. Köpte nya skivor och bytte ut de som var skeva. När jag monterade de nya, kom ett knack ljud, och det kändes som att den följde däckets rullning. Som om att det knackade när däcket befann sig i en specifik position. Efter ett tag, försvann ljudet. Nu, 5 månade sedan jag bytte bromsskivor fram, kom tillbaka vibrationer i ratten. Jag har svårt att tro nu att det är på grund av skev bromsskiva. Nu har jag en fråga om någon har någon annan uppfattning om vad det kan vara förproblem. Frågade på besiktningen om de kan kolla lite noggrannare på länkarmar, och de tyckte att det såg bra ut. | |
| Har du bytt bara bromsskivor eller bromsbelägg också? | |
|
Bara skivor. Men jag upptäckte en sak när jag körde på landsvägen föra veckan. Jag hade farthållare på, och när jag skulle sänka hastighet valde jag att bromsa med motorn genom att sänka hastighet med 20 km med två tryckningar på farthållaren. Det som hände där gjorde mig konfunderad. När hastigheten började sänkas till ca 60 km började ratten skaka och bilen började dra lite mot höger, utan att jag hade tryckt på bromsen. Då började jag fundera om detta har något att göra med bromsskivor och bromsbelägg överhuvudtaget. |
|
|
Slitna bussningar? Det och minsta lilla annat som triggar igång en vibration kanske. Du har inte bromsfunktion på farthållaren? Trycker jag två ggr ± så bromsar bilen lite försiktigt. |
|
|
Vad är det för bil och hur långt har den gått? Generellt skall man ALLTID byta klossar när man byter skivor, så de nya skivorna inte blir konstigt inslitna om de gamla beläggen är det av någon anledning. Mvh Johan B |
|
|
Det är en E60 530d Lci. Den har gått 25000 mil. Klossar var väldigt bra. Nästan som nya. Jag kanske skulle ha bytat ut de också. |
|
|
i 9 av 10 fall när jag haft vibrationer vid inbromsning på mina BMW har det varit dåliga casterstag eller kassa stötdämpare. Är det bromskivorna så brukar man känna pulserande bromsverkarn vid svag inbromsning i låga hastigheter. (känns ej i pedalen utan man känner att den gör lite gungande bromsning) Ovan är mina erfarenheter men kan ju ha fel för det :) _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Om bärarmarna i framvagnen inte har bytts under 25.000 mil, är det nog hög tid nu! Och som redan är nämnt, kan slitna bärarmar ge vibrationer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har bytt ALLT på min 530d, Framvagn, Topplagerna, Skivorna, likt förbannat har jag ett litet skakande i ratten ibland, jag tror det är mina nya däck som är skit. Achilles däck 20" sitter där. | |
|
Jag har samma problem som jag inte kan sätta fingret på, tänkte om någon har liknande problem... Jag letat i forum och gjort nästan allt som går att göra... När jag kör över ca 80km/h tom 120km/h och bromsar mjukt så vibrerar ratten otroligt mycket(slutar nästan helt vid hård inbromsning, nu tänker ni säkert att det är bromsskivorna eller dragstagen(komplett), men dessa är nyligen byt. Utöver det som jag skrev ovan, så har jag gjort följande: Stötdämpare och fjädrar fram byt Hjullager båda sidor fram byt Fjäderbenslager fram byt Hjulinställning Balansering av däck(Nya Michelin 245/40 runt om) Bromsbelägg(brembo) runt om Bromsskivor fram byt 2gg under sommaren. Jag har också kollat så bromsoket inte har börjat rosta innuti men den är hel och ser väldigt bra ut. Alla delar är original eller högre kvalite än vad tillverkaren anger. Andra leder i framvagnen sen bra ut... VAD KAN DE VA? Blir galen... Funderar på att lämna in bilen, men tänkte kolla här innan.... Om BMW eller någon verkstad säger att det är tex, skivor eller annat, och problemet kommer tillbaka efter reparationen täcks det av någon slags garanti? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.