|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har riktigt svår beslutsångest kring detta med tjänstebil, kommer aldrig riktigt till skott! Det jag tvekar mest över för tillfället är prestandan i förhållande till priset. Min nuvarande 320d (med viss optimering) ger runt ~210hk/420Nm och det är ganska trevligt i den bilen. 520d'n kändes helt ärligt liiite seg. De två stora konkurrenterna till 520d'n är i dagsläget följande: • Audi A6 Allroad Sports Edition 3.0 TDI 218 hk (quattro S tronic) för ca 430.000. Dock likt 5-serien en utgående modell. • Volvo V90 Busniess Edition T5, bensinare med trevliga 254Hk. Ca 420.000 med extra allt inkl takbox/vintedäck mm. Helt ny modell, dock leverans i augusti. Hjälp mig att bli övertygad om att välja BMW'n, liknade utrustning fast mindre motor och som är en utgående modell... Eller är det helt enkelt dumt att betala 400"+ för en utgående modell? Offerten i korthet:(Pris inkl. moms) BMW 520d xDrive Touring Comfort Edition Färg: 668 Svart II Klädsel: LCSW Läder'Dakota'Svart Utrustning, paket 337 M Sportpaket (ordpris 53000:-) 20 000:- 2V3 18" Lättmetallfälg dubbeleker 613 M 481 Sportstolar 4MR Interiörlist Aluminium Hexagon 710 M Lädersportratt 715 M Aerodynamikpaket 760 Individual Högglans Shadowline 775 Individual Anthracit innertak ZWP Winter Pack 18 900 248 Eluppvärmd ratt 386 Takreling 431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel 496 Stolsvärme bak 4NB Klimatautomatik med 4-zonsreglering 508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram 536 Kupevärmare med Fjärrkontroll 6NS Bluetoothförberedelse Professional samt USBanslutning ZRS Komfortpaket Utrustning, fabriksmonterad 2TE Automatisk växellåda med växelpaddlar 1 500:- 320 Ej modellbeteckning 3AC Dragkrok infällbar 12 500:- 488 Svankstöd 3 900:- 676 HiFi Högtalarsystem 5 200:- 6AK ConnectedDrive Services 2 400:- 6AP Remote Services 500:- 6S4 Svensk språkversion 761 Individual Tonade Rutor 4 000:- ZLS Sportpaket Line 19 800:- Totalt pris: 430.000:- Bifogar en bild på min offert! Länk | |
| I det här läget så hade jag väntat på nästa generation 5-serie eller tagit Volvon. F1x kommer inte vara så spännande om ett par år. | |
|
+1 Både Volvon och Audin känns som trevligare val. Framförallt Audin, den motorn är en pärla. Vill man ha det senaste och gillar teknik - välj Volvon. ------- //Lövet |
|
|
Tack för snabba svar. Jag håller med er båda, det är det som är problemet. Jag gillar verkligen känslan i BMW, har varit kalasnöjd med min 320d och 520d är ju knappast sämre. Men som sagt, Audi'n är ju på många vis likvärdig rent utrustningmässigt, och ja motorn är ju verkligen en nivå upp. Jag har provkört en A6:a, 2.0 TDI och det jag inte gillade med den var styrservons "känsla" samt att den också upplevdes "slö". Men som jag förstår är ju A6 Allroad också utgående, där av priset. Volvo V90 har jag provsuttit på road-showen, men ej kört. Det är det stora gisslet där. På pappret vinner Volvon i mina ögon, men att beställa nu blir att köpa grisen i säcken. |
|
|
Hej, Hade liknande funderingar. Länk Löste det med en 530d vänl |
|
|
Jag hade tagit Audin alla dagar i veckan. Visst brinner mitt hjärta för BMW och i synnerhet med Msport paket, men just A6 allroad är riktigt läcker tycker jag, en av de snyggaste audibilarna utöver R8. Känns lite kaxigare än en 520d... ;) |
|
| Hade också valt Allroad mot 520. Mitt val blev dock inte Audi. Valde bort lite lull-lull och gick all in på motor istället (535d). | |
Verdi |
Audin är också gammal. Du kan inte vänta på nya E-klass kombi? Eller så V90. Kommer kännas fräschare. |
|
Tack för era synpunkter! Min absoluta max-budget ligger runt 430-440.000 så en 530d går nog tyvärr helt bort även om det hade varit fantastiskt. Tror ni man kan lyckas pruta till sig ett PPK till 520d, den blir ju då i princip en 525d:a? Kostar väl ca 15-20" normalt sätt, men samtigt är det ju bara en programmvara, så BMW's kostand kan ju inte vara många tusenlappar? Volvo V90 känns ju helt klart fräschast, och på pappret är den ju en vinnare. MEN jag har alltid gillat tyska bilar. Volvo tycks ju dock äntligen på allvar ha tagit steget upp för att på allvar konkurrera med A6:an, 520/530 med nya V90. Eller vad tror ni? |
|
| Det är något visst med en sexa under huven... Dvs Allroad eller 530. Tar nog allroad av de två. För 440 blir den dock inte välutrustad. | |
| Hade gått på Volvon. Ny fräsch modell är alltid roligt. Kommer i alla fall vara en relativt ovanlig syn första året. Och som bonus en bensinare vilket jag personligen väljer 6 dagar av 7 i veckan (tank dagen är den tråkiga dagen). | |
|
Allroad, förutom ovanstående får du luftfjädring! /Anders |
|
|
Hade gått på volvon; det händer mycket i bilvärlden nu och en ny vs gammal modell märks! Dessutom känns den lyckad designmässigt (bild). Alternativet är ju som Verdi nämnde att vänta in nya E-klass, den verkar riktigt fin. |
|
| Ohh era svar dämpar inte direkt min beslutsångest ;) | |
|
AUDI A6 AV-57 2016 3.0 TDI quattro 218 hk S tronic (4GD0TY) Kampanjutrustning: YEA S-line Edition Att betala inkl. moms 427.000 kr Vad borde man försöka snacka till sig för extrautrusning som är "bra att ha"? |
|
Verdi |
Beror ju på vad du prioriterar. När en modell blir utbytt så känns den ganska snabbt gammal. Men samtidigt får man mer bil för pengarna om man köper sent i modellcykeln. Jag är ju helt såld på nya E-klass. Särskilt interiören. Länk Länk Länk |
|
Fördelar med F11: * Kommer förmodligen vara ett problemfritt ex * Mycket bil för pengarna, ffa jämfört med nya 5serie * Audi är snudd på lika gammal, och komemr bytas ut snudd på lika fort * V90 kommer ta 6 månader så är den den vanligaste tjänstebilen på parkeringarna Jag hade nog tagit F11, men kanske tittat på vad jag fåt ge för en 530 |
|
| Metallic, tonade rutor, trailerpaket och navi. Men pengarna drar snabbt iväg. | |
| Personligen tar jag hellre en snikutrustad BMW med sexcylindrig motor än en Volvo med deras tråkiga fyrcylindriga motorer. Kvalitetsmässigt lär BMWn garanterat vara bättre än Volvon. Nuvarande 5-serie har funnits ett par år och många fel har rättats till. Volvon däremot är helt ny och gissningsvis behäftad med barnsjukdomar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.