AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
905

330i e46-01 hjälp häng gas !

Ra
3
Ralle95
330ie46-01
Hej som rubriken lyder så hänger sig min gas vid varvtal över 2000.... riktigt otrevligt och läskigt... någon som vet något om detta ? Eller hört något liknande förut ? Är helt normal vid tomgång stillaståendes. Och den hänger sig inte varje gång men nästan varje gång när den är kall men om man har åkt några mil så lugnar det ner sig..

08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Vad händer om du frikopplar när den hänger sig? Fullt rus eller står den på 2000 rpm eller går den på tomgång?
E
1.156
E
320 ci cab -04
En felkodsläsning kan vara en idée.

Det sitter ett elektroniskt "gasspjäll" på m54 motorn. En givare i pedalen och ett "servo" i gasspjället. Däremellan sitter motorstyrningen, en dator som dessutom får input från en massa givare. Så det är inte bara du som bestämmer med gaspedalen hur spjället ska röra sig.

Listan på felkällor blir längre än att smörja en gasvajer.

E

Ra
3
Ralle95
330ie46-01
Ja när jag frikopplar så rusar han .... ska göra en felsökning hos verkstaden men dom har dåligt med tider nu under däck säsongen... Men jag är tacksam för alla svar. Så nu har man ju lite hum om vad det kan möjligt vis vara. Och jag vistelser faktisk att den var elektrisk gas och inte vajer. Men jag hade ingen susning om hur det fungerar 😉

Ra
3
Ralle95
330ie46-01
Vill tacka för alla svar men det var något så enkelt att det var asc:n efter som jag har olika dimensioner på däcken back än fram ...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.