|
|
|
|---|---|
|
Hej. Skaffade efter visst letande en 120dA från 2014 för några veckor sedan. Dock tycker jag att vägljudet är katastrofalt dåligt och jag antar att det har att göra med de tråkiga run flat däck som sitter på. Är Continental Contact Sport 5 SSR 17" som sitter på just nu. Vet inte om det har att göra med att bilen har PPK installerat men jag tycker inte däcken har speciellt bra grepp heller. Vid kraftig acceleration upp på motorvägen blir det lite väl mycket blink av antispinnlampan trots torr asfalt som underlag. Vad är bra däck om man vill ha rätt bra vägegenskaper men ha tystare däck? Gissar på att jag kan gå ifrån run flat utan större problem? Tror inte jag har någon aktiv däcktryckskontroll, men hur ser man det? | |
|
RFT kan du lämna. Går du över till vanliga däck blir nog de flesta tystare, så du behöver nog inte aktivt välja de tystaste vanliga däcken. Ett medeldäck i tysthet innebär nog en klar förbättring. Kan du se däcktrycket i "bar" i idrive? Då har du aktiv däcktryckskontroll. |
|
|
Aktiv däcktryckskontrol infördes 2014 vecka 10, är bilen tillverkad tidigare behöver du inga sensorer. Men ska du bara byta däcken så har det ju ingen betydelse.. Är bilen tillverkad efter v10 går det att koda in att både tryck och temperatur syns i iDrive. |
|
|
Min har första reg datum i december 2013 så den är tillverkad ett tag innan det. Så då är frågan vad som är ett bra däck att köra på med bra däck. Brukar RFT ha sämre grepp också? |
|
|
Körde slut på mina originallevererade RTF och visst lät de lite mer. Dock så gjorde de sitt jobb en gång på väg till Uppsala. Fick informationen `punka´ men jag kände inget som helst konstigt så jag körde vidare i 130. Framme körde jag trots allt in på en mack och i vänster fram satt det en skruv och trycket var 0,7. Körde lite lugnt hem till Stockholm igen och repade däcket dagen efter. Så kan det gå när det fungerar som tänkt. Om du vill ha en tystare bil så är det nog en bra ide´att satsa på ett `tyst´ däck. I Teknikens Världs sommardäcktest vinner GoodYear sammanlagt dessutom med ekonomi-rullmotstånd och ljud på topp. |
|
|
Vilket Goodyear var det? /Borgen |
|
| Det var Goodyear Efficient Grip Performance | |
| Dessutom får du gå ner i storlek, breda lågprofildäck låter oavsett RFT eller ej! Sätt på 16´med 205/55 så ska du se att det blir bättre. Fast estetiskt ser det sämre ut i mina ögon..man kan inte ha kakan och äta upp den! :-) Mvh | |
|
@Passo222 Självklart är det så, men man kan ju försöka minimera ljudet på den storlek man har. Det är ju inte så att alla breda 17" lågprofilsdäck låter exakt lika mycket, oavsett RFT eller ej. Måste för övrigt ha minst 17" på grund av bromsarna som följde med PPK. |
|
|
Blev lite sugen på att skaffa Goodyear Efficient Grip Performance, står mycket bra om dem och framför allt skall de vara rätt tysta. Det jag har mest problem med i min bil är att mina RFT däck låter massvis men ändå har de dåligt grepp vi gaspådrag. Känns som man inte "får något" för allt oljud de för. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.