AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
996

520d start-stopp ryck/puls vid stillastående

Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Hej!

Är nybliven ägare av en 520d a xdrive MY14.

I vanlig ordning är man vaksam och känslig för missljud i början med ny bil. Har upptäckt ett fenomen i bilen som jag inte hittar beskrivet på nätet.

Nämligen att det pulserar/rycker till i bromspedalen och ratten vid stillastående när start/stopp är aktiverat och motorn stängts av. Pulserna kommer med några sekunders mellanrum, känslan är att bilen ligger och söker av något? Pulserna/rycken är mycket svaga, knappt märkbara, men både hörs och känns svagt.

Jag har jämfört med brorsans 520d a axdrive MY15 och den har samma fenomen, så jag antar att det inte är ett fel.

Har någon annan lagt märke till fenomenet? Vad beror det på?
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Inget jag någonsin noterat och jag brukar vara kinkig för den typen av grejor. Men å andra sidan åker start/stopp eländet av innan jag lämnat garaget allt som oftast. Skall känna på detta nästa gång jag kör, men kan tillägga att jag kör bensin och RWD. (skulle kallat det för en riktig BMW om det bara varit en sexa också, haha)
be
37
bezbeckman
BMW F11 530D xDrive -17
Sleeper08 jag har start/stop funktionen och har aldrig upplevt det du säger, jag kollade extra idag några ggr efter jag läst ditt inlägg och min bil är som det vore helt avstängd, det vill säga inge pulseringar eller ryckningar av några slag.

Jag har visserligen en 530d xDrive sexcylindrig men det borde väl inte vara någon skillnad.
He
60
Hedis87
BMW 520dt 2012
Opel Corsa A GSi turbo -91
Tänkte på inlägget när jag var ute och åkte med min. Jag känner inget i pedalen, men man hör något som du säger, som "dunkar" till efter kanske 3 sekunder. Skulle de kunna vara någon vaccumpump eller ventil för att hålla tryck i bromsservon tro?
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Tack för era svar och för att ni känt efter!

Är ni verkligen säkra? Det är mycket svaga ryck, men när man väl hittat dem så är de ändå tydliga.

Hämtade min bil från bavaria idag (en skräckupplevelse, fast av andra skäl) och där förstod man inte heller vad jag pratade om. Men jag kände rycken på vägen hem. Det jobbiga är att jag kommer nog inte kunna släppa detta förrän jag antingen vet vad rycken beror på eller får bilen åtgärdad.
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Nu har jag upptäckt att rycken/pulserna försvinner om man stänger av ACn.

Kan det vara knutet till kompressorn?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.