AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.509

335d e91 den ständiga frågan RFT eller ej?!

Hej!

Jag har en 335d med M-sport edition och kör med 18 tum Bridgestone RFT sommardäck och 17 tum Nokian dubbfritt RFT vinterdäck. Nu är det dags att byta och jag blir inte klok på om jag skall ha RFT eller ej.

Jag har följande erfarenheter av mina däck:

De fungerar mycket bra avseende stabilitet och att de inte flexar i kurvor. Antisladd går inte in mer än nödvändigt. Riktningsstabila också. Däremot låter de mycket och är ganska stötiga.

BMW handlaren har avrått mig från icke RFT då de hävdar att de inte fungerar med min motor med mycket vridmoment och att fjädring m m är anpassat till RFT däck.

Jag har även en e39 530i med vanliga Nokian Hakka 8. Där upplever jag att däcken är mjuka och flexar mycket. Med den snällare motorn spinner det mycket iallafall.

Jag är rädd att vanliga däck gör 335:an svårkörd och att antisladd och antispinn samt fjädring inte funkar som tänkt.

Finns det någon av er som har en 35d som har erfarenhet av icke RFT och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Tack på förhand!

16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BMW rekommenderar RFT bara för att de "måste" göra det. Har ingenting med deras egna erfarenheter att göra eller att bilen skulle sluta funka utan det.

Att RFT skulle vara ett krav för motorstarka motorer faller på sin egen orimlighet, hur gör i så fall andra märken med motsvarande motorer? De kör inte RFT...

Nej, skaffa BRA icke-RFT däck (Michelin, Goodyear, Dunlop osv) så kommer din bil kännas bättre än ny.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, RFT är tillval i Tyskland....

Så att chassit är anpassat för RFT och att vanliga däck inte fungerar bra, tror jag inte ett dugg på!

Riktigt bra vinterdäck måste vara mjuka i stomme och mönster för att greppa bra på snö och is, nackdelen är att de blir "mjuka" på barmark.
Hur man än vänder och vrider på det så har man arslet bak som de säger! ;)

Sommardäck har helt annan karaktär/uppbyggnad och att vanliga däck inte skulle fungera med din motor, innebär ju automatiskt att M3:orna har dåliga däck eftersom de inte har RFT-däck.
Resonemanget faller liksom på sin egen orimlighet när man säger som din BMW-handlare gör.

Jag skulle inte tveka över att skippa RFT-däck, du kommer att få en mycket trevligare bil som är tystare, bättre komfort och inte minst bättre grepp. Som lök på laxen, lär däcken hålla längre också.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Som tidigare skribenter skrivit, BMW-säljaren snackar strunt.

Den kommer fungera utmärkt med vanliga däck. Det är inte RFT på M-bilarna. Ställ dig frågan, har de mer eller mindre effekt än dig? :) Om bilen är stötig nu med RFT, då verkar ju inte heller fjädringen anpassad till dem... Så det argumentet är ihåligt med.

Jag antar vi pratar sommardäck och de kan inte ha något direkt problem med antisladd, det är ett specifikt vinterdäcksproblem. Blir konstigt att prata om vinterdäck och sommardäck i samma mening.

Jag längtar till mina RFT är utslitna och jag får köpa vanliga. Däremot är jag för snål för att byta ut fungerande RFT som gått 300 mil.
Ok tack för snabba svar! Inte mening att blanda sommar och vinter men har samma erfarenheter av båda däcken.

Har också läst en hel del här på forumet. Där står det att endel haft problem med vinterdäck är för mjuka i stommen. Vidare att endel byggt om 35d och 35i till M3 bussningar då de andra varit för mjuka.

Skall definitivt byta till vanliga sommardäck - Michelin Pilot Sport 4.

Fler åsikter om framförallt vinterdäck och starkare motor?
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet på vintern är kopplat till mjuka dubbfria däck. Dubbade däck fungerar bättre pga deras uppbyggnad.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mina Nokian RFT R2 fungerar okej på vintern.

Bra grepp vid normal körning. Visst, vill jag använda effekten så blinkar lampan och motorn stryps. Men vid normalkörning led jag inte många gånger av dem denna vinter.
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
På m5an så satt det michelin rft vilket jag tvingade mig själv att åka med i 1 sommar innan dom åkte av.
När jag köpte min 550 så var de good year 245/40-19 rft monterade,vilket skräp....
1 månad åkte jag med dom innan det blev byte till nya hjul med pirelli 20 tum 285 bredd,1 tum större,40mm bredare lägre profil och ändå är dom MKT tystare,mjukare och i mina ögon/ÖRON finns det inte en chans att jag åker rft igen.

Vinterdäcken bytte jag till vanliga hakka 8or på 19" fälgarna,
samma där tystare mjukare men som du skriver kanske lite väl mjuka stommar så en liten tendens till "vingliga",jag ökade luftrycket till 3,2 i ifrån 2,6 så försvann vingligheten.

Skippa rft just my 2 cents.
Jag har problem med de mjuka dubbade icke RFT Nokian Hakka 8. De dubbfria Nokian Hakka RFT R2 funkar mkt bättre. Någon som har erfarenhet av icke RFT dubbfria Nokian R2 med 35d motor?
Tack för svaret! Lutar åt icke RFT rakt av! Fler inputs? Alltid kul med fler åsikter!
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Det är väl nästan en självklarhet att man inte köper RFT-däck i samband med byte - den stora frågan brukar ju vara om man står ut med att köra av allt mönster på originaldäcken eller om man uppgraderar sig till konventionella däck i förtid!
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
BlueScreenVW: Väldigt bra sammanfattning. Borde sparas och läggas in i alla dessa RFT-trådar.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
+10
Jamtime
Byt samtidigt till 65 profil och 15 tum! Skämt åsido (men lite allvar), Goodyears nya Eagle Asym F1 3 verkar justa! Specar lågt dB, lägre än flera icke RFT. Jag tror det kommer hända mycket på denna front. RFT är garanterat framtiden och jag kommer iaf vara med att betala för utvecklingen.

BMW i England har officiellt uttalat samma som säljaren du pratat med, har jag läst i en artikel. Jag säger inte att det inte är rena skitpratet, men han har nog inte hittat på det själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.