AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.105

Vibrationer i ratten

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hej! För någon månad sedan började jag känna lite vibrationer i ratten helt plötsligt. Det är inte mycket men jag e allergisk mot sådant här :-) Det började med vinterdäcken på. Nu har jag bytt till splitter nya Conti sport contact 5 på original 17 fälg som satt på från fabrik. Som skrivet det är inte så mycket vibrationer pulseringar men ändå lite störande. Det skakar inte när jag bromsar så skeva skivor är det inte. Lite konfunderad vad det kan bero på?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Om däcken är väl avvägda ska det inte vara däcken.

Av komfortskäl sitter framvagnen upphängd i gummibussningar (ju mjukare desto bättre komfort). De slits med tiden/milen och blir glappa. Då börjar framvagnen röra på sig vilket kan ge vibrationer.

E
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Får kolla dessa bussningar det är ju en del :-) Svårt o kolla själv? Man behöver väll bända lite? Svårt o bara rycka då det är stag. Får kolla bakvagnen också kanske. Där sitter det ju en fruktansvärt massa bussningar.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Eftersom vibrationerna känns i ratten är det sannolikt från framvagnen. Sånt kan vara svårt att hitta själv och du kan behöva ta hjälp av en fackman.

Sen blir våra vägar hela tiden i sämre skick vilket också skapar vibrationer.

Själv har jag lite "bilhypokondri" och tror att hela bilen är på väg att ramla ihop för minsta upplevda missljud. När jag själv inte hittar något och ringer min polare skriker han att jag ska "höja radion och lyssna på P1:s morgonbön istället".

E
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Bilen har gått snart 15k. Bytt två länkarmar fram för 5k mil sedan. Det e ju inga jättevibrationer utan lite litegrann. Jag har också bilhypokondri. Ringde polaren som har verkstad o han tyckte så länge det inte vibrerar riktigt kännbart så skit i det. Men men man e som man e. Det kommer inga missljud någonstans ifrån bilen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vad tror du Johan du allsmäktige :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken bärarm var det som byttes?
Länk

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Om jag inte missminner mig så var det hela armen nr2 på ena sidan. Och bussningen på nr2 på andra sidan.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hej igen! Har varit hos en verkstad o dom kollade framvagnen lite hastigt. Dom tyckte att länkarm på bägge sidor var lite för mjuka o skulle bytas. Alltså den ena av dom två som sitter på bägge sidor. Det lustiga e att ena sidans kompletta länkarm och den andra sidans bussning byttes för 5000mil sedan. Alltså samma som dom tyckte var för mjuka. Jag såg när dom bände fram o tillbaka på länkarmarna o dom gled ju fram o tillbaka ordentligt mycket. Men dom verka inte glappa upp o ner. Så jag e tveksam till att problemet e där? Hjullager verkar det inte vara heller. Inget glapp när man ruckar hjulen upphissad.

Börjar undra om motorfästena e slut kan detta ge vibrationer i ratten när man kör. Jag har lite vibrationer i ratten på tomgång som sedan försvinner när jag gasar. Sedan vibrerar ju motorn riktigt ordentligt när man öppnar huven.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Testade att vid bilen stillastående med P läget,automatlåda rulla framdäck bakåt snabbt. Kände då ett litet glapp på bägge sidor. Vad kan det bero på? Hjulagrerna kollade igår med ruckning av däck upphissad bil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spindelled/bärarm som är glapp!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.