AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.355

Bränd oljelukt kvar efter byte av vevhusventilation och ventilkåpspackning 318iT -03

Sw
62
Swant
318iT -03
Hej!

Har ett problem med min bil att den luktar bränd olja vid stillastående efter en stunds körning. Både vevhusventilationen och ventilkåpspackningen är bytt för ett par veckor sedan. Arbetet är utfört på Jarls Bilservice som jag har stort förtroende för och tror inte därför att de har slarvat vid bytena. Martin på kontoret som jag brukar vara i kontakt med berättade att det ibland kan ta flera mil innan oljestanken försvinner då det kan finnas olja kvar som ska brännas bort. Det har inte gjorts någon motortvätt men mekanikern som utförde reparationen gjorde rent där det hade läckt. För att vara på den säkra sidan bokade jag en ny tid i nästa vecka på onsdagen så att de ska kunna ta en titt.

Är det någon som vet vad felet kan tänkas vara? Framsidan av motorn har blivit lite geggig sedan bytet. Oljenivån är ungefär 3/10 under max. Kör dagligen 24 km (20 km motorväg (120 km/h) och 4 km stadstrafik (60 km/h)) tur och retur.

Tack på förhand!
Sw
62
Swant
318iT -03
Edit: Kör dagligen 24 km enkel tur, alltså 48 km per dag.
Ska du in med den igen, så hade jag frågat om de lagt på extra packningsmassa på båda sidor om packningen.
Framför allt vid halvmånarna bak och fram på motorn.
Eftersom du skrev att det läcker framtill nu, så tror jag inte de lagt på extra packningsmassa.
Där bak är svårt att se pga torpedväggen, men läcker med största sannolik het där också så fall och det är den lukten du får in.
Denna använder jag själv och tycker den är kalas.
När det torkat till, så är det väldigt smidigt att rulla av eventuellt överflödigt som tryckts ut när man dragit åt ventilkåpan.

Länk
Uw
23
Uwe
Nissan Qashqai
Hej Svant,
kollar om vakuumpumper läcker ( vanligt fel )
oljan droppar på avgasröret och sen luktar det bränd olja vid stillastående

Uwe
Sw
62
Swant
318iT -03
Clintan66 hade rätt. Mekanikern hade inte lagt på någon tätningsmassa. Motiveringen var att det vanligtvis inte brukar behövas och att det inte ingår i deras rutiner eftersom de måste slänga packningen ifall de behöver ha av den.

Nu är det tätt bortsett från lite småläckage (ställen som var vanligt på lite äldre bilar, mekanikern sa att det inte var något jag behövde bry mig om) men dessa gör inte så att det luktar..
Skönt det löste sig oavsett för dig.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det ska alltid läggas tätningssilikon vid halvmånarna enligt verkstadshandboken :) Snygg bortförklaring som inte håller alls.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sw
62
Swant
318iT -03
Där ser man, sista gången jag besöker Jarls. Hädanefter blir det Rigo Bil i Halmstad eller Palette i Köping.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Täta går det aldrig o göra för mycket. Skönt att det iaf löste sig för dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.