AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.369

bmw 525i -03 felkoder (fuel trim)

Sida 8 av 8
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vevhusventilationen kan också orsaka tjuvluft. Det är ganska lite så fuel trim skenar iväg på tomgång men går ber under belastning. Eftersom sonderna kan svalna av ger inte säkert båda banker felkod.
Om man kollar fueltrim1 o 2 samt volt på sensorerna efter kat när man kör ser man om före kat är ok. I videon såg det ju bra ut fast det var inge last vad jag minns.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@ebbot : Har du hunnit felsöka vidare kring problemet?
eb
84
ebbot
525i -03
Inte felsökt något, bytte lambdan och lampan slockna dagen efter och de va förra veckan, tillfällighet? Vet ej. Får se om den tänds igen, har nya gummibälgar etc ligger och blir byte på dem med om felkoden återkommer.

Eller har ni några andra tips jag bör kolla på? :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan definitivt ha en koppling.

Vilken syresensor byttes? Vilken felkod var det som orsakade att motorlampan lyste nu förra veckan?

Yes, du ska nu kolla vad fuel trim parametrarna visar (jag nämnde ju detta i början av tråden att när man felsöker så är detta ett lämpligt sätt att kvantifiera effekten av de ändringar man gör under felsökningens gång).
eb
84
ebbot
525i -03
Jag bytte plats på lambasensorerna innan kat, för jag hade felkod p0173 (mixture lean bank 1) och när lampan tändes efter bytet var de p0174 (lean bank 2) antog lambdan men vet ej. Den byttes iaf och lampan släcktes.

Edit: Lampan slockna av sig själv, så de inte blir några missförstånd :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jadå, att byta sensorer och se om felet följer efter är ett alldeles utmärkt sätt att felsöka.

Ok, då är det bara att flärpa upp sex parametrarna på grafer (short term & long term fuel trim för båda banker samt rapporterad spänning från pre-cat syresensorer för båda banker) och kolla hur dess värden ser ut.

Bör räcka med att kolla på värdena på tomgång med motorn uppe i arbetstemperatur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.