|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
| Hade brottom till jobbet så har inte tid nu, möjligtvis eftrråt senare inatt. Nåt specifikt jag ska titta på? Samma fueltrim parametrar som tidigare? | |
|
Du skall givetvis göra en likadan film!! Det är ju bara att koppla upp och logga. |
|
| Får bli inatt :) | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
>> Innan du byter bälgarna vänta till lampan tänds, eller kolla >> åtminstone om värdena förflyttat sig dvs visas på den sonden >> du skiftade till. Ett bra och viktigt påpekande där från delorian! En av de viktigaste "reglerna" inom all typ av felsökning är : gör bara EN ändring i taget! |
| Om det skulle visa sig att det är lamdasonden så finns det bosch sonder på ebay att beställa till bra pris. | |
|
Okej, här kommer 2 screenvideos. Den första (innan skifte på lambdasonder) är lite längre. Innan = Efter = Låter er avgöra, ingen lampa har tänds ännu. EDIT: Motor i arbetstemp och tomgång på båda videor. |
|
|
Jag ser ingen skillnad, ingen av sonderna på bank 2 visar någon reaktion varken innan eller efter. Men man kan ju tycka att vore en son defekt så borde felet flytta sig till andra banken. Jag tror dom är hela. Men som sagt jag är ingen expert. |
|
| Precis vad jag tyckte också. Antar att jag kommer ha samma felkoder =) Vi får se. | |
|
Båda sensorer före kat på bank 1 och 2 arbetar ju både före och efter! Om än slött, långsamt och intermittent. Du borde höjt varvtalet också. Det kanske är lite begreppsförvirring. Bank1 och 2 är cylinder 1-3 resp 4-6 och har en sensor före kat (1x1 och 2x1)och efter kat (1x2 och 2x2). Sensorerna efter kat (Xx2) behöver inte alls ge utslag när man står sådär på tomgång. När de ligger still runt 0,78V är allt som det ska, blandningen är rätt och båda katalysatorer kan lagra syre och fungerar! Det är sensorer Xx1 som ska växla hela tiden. Om man ger fullt spett ska sensorerna efter kat (Xx2) gå i botten ( >0,9V) för att blandningen med flit är fet, vid motorbroms med bränsleavstängning 0,00V. Och i alla andra lägen vandra runt lite mellan 0,1 och 0,8v men aldrig växla snabbt förutom vid gaspådrag eller motorbroms. Om sensorerna efter kat växlar som de före kat har katalysatorn ingen funktion och lampan tänds. Som sagt båda videor visar ett system dom verkar fungera men båda sonder före kat verkar slumriga. Eller så läser Torque för sakta så man inte ser. Ta bort LTFT så går det lite fortare att uppdatera. Om man sakta höjer varvtalet till 3000, håller ett tag, ökar sakta till 4000 och släpper tvärt, väntar 10sek och sedan småblippar lite så kan man göra en mycket bättre bedömning. Eller bara kör lite. Jag har ju en likadan bil och Torque så jag kan göra en jämförelse o lägga upp, vad spelar du in skärmen med? |
|
|
Jag kollade ingen jag såg fel 1x1 samt 2x1 en reagerar dvs före katt. Fel av mig. |
|
| Hur var det hade du kontrollerat avgassystemet innan katt? dvs efter första sensorerna men innan dom andra. | |
| Har inte kollat efter läckor. Jag spelar in skärmen med nån finess som finns original på en sony z3. | |
|
Nu tändes lampan igen, och denna gång är felkoden på andra banken. P0174 (System Lean Bank 2) Vågar man till 99% säga att de är lambdasonden? =) Jag köper en ny och provar iaf. |
|
| Jag skulle säga till 99% att det inte är lamdasonden. | |
| Vad kan de då vara? :O | |
| Tjuvluft. | |
|
Om det är tjuvluft, borde båda bankerna påverkas likadant. Lambdasonderna reglerar respektive bank, så helt orimligt är det inte att det är lambdasonden... Om sonderna inte är bytta och du tänker byta, byt dem i par då de slits ungefär likadant. Köp inte billiga kina-skitsonder, utan satsa på OEM-kvalitet från Bosch, NTK (NGK) eller Denso! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men nu är det ju så att tjuvluft även kan påverka endast en bank, och den andra vara inom rimliga gränser. Men visst sond kostar inte så mycket och när den är bytt så behöver man inte tänka på byte de nästkommande 15-20 k Milen. |
|
|
Hur kan tjuvluft påverka bara ena banken? Möjligen om läckaget sitter mellan insuget och toppen vid de bakre cylindrarna i detta fallet. Men det vanligaste vid tjuvluft är att gummibälgarna mellan LMM och insuget läcker och då går luften till alla cylindrarna och påverkar båda bankerna samtidigt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Därför tror jag inte heller att det är gummibälgarna, dessa har ju diskuteras flitit i denna tråd, hur var det är dom bytta eller ej. Den inre byter man om man nån gång har loss den om det inte är bytt och bökigare att komma åt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.