AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.368

bmw 525i -03 felkoder (fuel trim)

Sida 6 av 8
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@marin849 : Varför skulle problem med uppvärmning av syresensorerna ha något att göra med detta problem?

Dessa fel finns ju vid genomvarm motor, vilket betyder att syresensorerna är i arbetstemperatur - oavsett om uppvärmningen fungerar eller inte.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Verkar som att en eller två avklippta signaltrådar vanligen ger samma effekt som en sovande sensor, dvs 0,45V. Läs mer i datablad för LM9044. nu vet inte jag om just denna sitter i detta styrdon eller om BMW hsr extra detektering av kabelbrott. En sovande lambdasensor ser nämligen ut som ett kabelbrott (10Mohm eller så), sedan när.den vaknar går dess utgångsimpedans ner.
ma
7.450
marin849
Ja! Samma film men på slutet öka och håll 3000rpm!
Om det är brott så brukar det ge en säker felkod, eftersom resistansen är oändlig.
Den brukar vara rätt säker och inte generera något spänning på instrumentet alls.
Nä det kan jag inte avgöra genom att mäta volt, ville jag avgöra om det är brott så skulle jag mäta resistans istället.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@ebbot : Nej.

Byt plats mellan S1B1 och S1B2 istället.

Men innan du gör bytet, kolla och notera noga vad fuel trim statusen är (notera eller spela in alla intressanta parametrar - fokusera på ett use case tex tomgång med varm motor).

Bäst är ju att byta när felet är närvarande (annars är det svårt att dra några slutsatser). Å andra sidan, du skulle ju kunna byta, nolla felkoder och kör ett tag och se på vilken bank felkoden dyker upp denna gång.
ma
7.450
marin849
Aha, såg ej om filmen var tagen vid varm motor eller ej
Du menar att uppvärmning aldrig behövs på tomgång om de väl har vaknat?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@marin849/delorian : Precis, det beror på hur man mäter. Om man har en simpel spänningsföljare får man ett resultat, skickar man ström och använder en spänningsdelare och spänningsföljare får man ett annat resultat och andra möjligheter att detektera saker.

Därför ska man vara försiktig att dra några slutsatser då det beror helt på hur systemet är designat.

Därför skev jag i princip "det beror på" och att "det finns möjlighet att det kan tolkas".

Så vi alla har rätt - det beror helt enkelt hur systemet är designat.

@marin849 : Uppvärmning används endast för att få upp värmen i syresensorerna snabbare - och på så sätt kunna gå in i closed loop snabbare (dvs få bättre avgasvärden snabbare från kallstart).

Syresensorer måste komma upp i en viss (hög) arbetstemperatur innan de kan börja rapportera tillbaka värden.

På min gamla E34 535i och även E30 325ik så var inte dess syresensorer uppvärmda utan de värmdes upp med hjälp av avgaserna.
eb
84
ebbot
525i -03
Dem gånger jag släckt lampan har den åter kommit så fort motorn har kommit upp i temp iaf... inte innan.. om de har nån betydelse.
Ska försöka hinna göra ett byte imorgon annars blir de på fredag. Jag gör en screenvideo på 1min på alla 4 fueltrims innan&efter byte.. Något mer?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För mig räcker det med de fyra parametrarna, tagna när motorn är fullt genomvarm och står på tomgång.

@ebbot : Det har väl alltid varit Bank 1 som felkoderna gällt, eller hur?

Och eftersom det verkar vara enkelt att få tillbaka felet (lampan tänds) så kanske det är enklare att göra följande
1) filma parametrarna
2) swappa syresensorer (och nolla felkoder)
3) kör tills lampan börjar lysa
4) läs av felkoder och filma parametrarna
ma
7.450
marin849
Ok, men jag menar om man tex står på tomgång ett tag, kopplas inte värmen in för att förhindra att de svalnar för mkt? Tänk vinter -30C t.ex.

LM9044 har en ingångsimpedans på 1,2MOhm som man driver 380nA igenom för att få de där 0,45V som betyder kabelbrott/kall sensor. Vill minnas att de visar just 0,45V i min E39a innan de vaknar och isf känns det ganska troligt att BMW (Siemens) som alla andra använder en standardkrets för detta.
ma
7.450
marin849
Mina sensorer före kat vaknar förresten när jag backat ut ur garaget och börjar rulla ner för gatan, så bara där kan man ju börja ana oråd en minut efter start om bank2 kommer igång men inte bank 1.
eb
84
ebbot
525i -03
Ja de stämmer, Bank 1 hela tiden.
Jag kör på de där viset, förhoppningsvis lär felkoderna säga bank 2 efter byte om de är sensorn som de är strul med =)
Såg en video som förklarade brott i förvärmningen och den reagerade lite lika dant.
Var bra med varm motor när man gasade men så fort man stod på tomgång så skönt volten på sonden i höjden, gasade man till så sjönk den.

Skumt fel måste jag säga.
Hade jag haft mina sonder kvar så hade du gärna fått låna dem för test.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, avgaserna räcker oftast för att "hålla värmen" i syresensorerna när den väl är uppvärmd även på tomgång (jag vågar dock inte säga med säkerhet hur det är på moderna motorer dvs främst GDI-motorer och dess bredbandssyresensorer - jag tror de har lite mer avancerade styrsystem där de kan styra mängden ström genom att pulsa av/på förvärmningen och annat junk).

EDIT : Tog mig en snabb titt, det är faktiskt fullt möjligt även på enklare "smalbandssyresensorer" att motorstyrsystemet kan få för sig att slå på uppvärmning vid lägre varvtal / tomgång. Exakt vilka motorstyrsystem som gör det hos BMW's motorer eller vad som styr detta vet jag inte. Men man använder sig iallafall av en pulsad ström där man kan variera duty cycle (dels för att värma upp sensorerna varsamt men även för att kunna sköta uppvärmningen om inte avgasernas temperatur räcker till).

Vill man ha lite extra koll så kan man backproba detta på båda upstream syresensorer(med tex en vanlig glödlampa) - då ser man visuellt vad motorstyrsystemet hittar på.

@marin849 : Jag tar tillbaka det om uppvärmning inte kan ha något finger med i spelet. På lite modernare motorstyrsystem så verkar det definivt som att trasig uppvärmning kan ge lite märkliga fel!

Fast dessa uppvärmningskretsar har också övervakning (krävs av OBD II), så är något fel här brukar det alltid sluta med en felkod.

Tog en snabbtitt på LM9044, och det är precis vad jag ville få fram.

Detta är bara ETT av många sätt att göra det på (även TI har flera sätt att göra det på).

Du har en opamp konfad som en spänningsföljare (unity gain) och sedan en opamp som förstärker signalen (gain på 4.5 i denna krets).

Och just denna kretsen verkar ha en extra opamp för att kunna detektera open circuits.

Men det betyder ju inte att alla har det! Ni vet, det snålas in på både det ena och det andra. Men min gissning är att alla moderna motorstyrsystem har denna typ av detektering. Men det är faktiskt inte säkert att äldre motorstyrsystem har det, som tex mitt Bosch Motronic 1.3 i min E34 535i.
eb
84
ebbot
525i -03
Bytet är gjort och lampan släckt, får vi vänta tills den tänds igen :)
vad bytte du?
eb
84
ebbot
525i -03
Skiftade lambdasonderna.. Ska byta luftbälgarna i helgen
Innan du byter bälgarna vänta till lampan tänds, eller kolla åtminstone om värdena förflyttat sig dvs visas på den sonden du skiftade till.
Var det svårt att lossa dem?, ibland sitter det rejält fast med gängpaj som följd.
eb
84
ebbot
525i -03
Dem gick loss ganska lätt faktiskt, trodde jag skulle få problem men gick bra. Yes, väntar med bytet tills lampan tänds och läser av värden/koder då.
Du kan alltid läsa av innan lampan tänds man ser om en bank aviker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.