AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.364

bmw 525i -03 felkoder (fuel trim)

Sida 5 av 8
eb
84
ebbot
525i -03
Jag gav han bara en dipp på gasen, upp till 1500-2000 varv kanske. Sedan står han på tomgång på 27% innan han faller tillbaka.

Vettefan vart de kan vara sådan massivt luftläckage utan att bank 2 blir påverkad? =) Är fortfarande avgasläckage ett alternativ? Allt är ju av intresse att titta på just nu faktiskt, hehe.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, om det är relativt enkelt att byta syresensorerna så kan ju det vara ett intressant och "prisvärt" test!

Men koppla inte bara om den rent elektriskt! Då får motorstyrsystemet tuppjuck. Du måste fysiska byta syresensorerna om det ska vara värt det.

Fast vi har sett att S1B1 fungerat finfint. Funderar på om det är ett intermittent problem vi kanske har. Gör en visuell inspektion för så kallad signalintegritet (dvs kolla att kontakter/kablar och dylikt ser bra ut).

EDIT : Aha, det var en snap trottle - jo det kan vara bra för att se hur saker och ting reagarar och ibland kan man dra slutsatser av det. Märkligt! Så du stod på tomgång den mesta av tiden som STFT1 klättrade upp mot +27% alltså?
eb
84
ebbot
525i -03
Ja absolut hade jag tänkt att byta plats på dem =) Kommer jag åt ordenligt utan att riva för mycket ger jag de ett test imorn. Ska även ta en titt på kablar etc till dessa.

En snap throttle precis, den klättrade direkt till 27% samtidigt som jag gasa och stannade där ett tag även fast jag var tillbaka på tomgång.
eb
84
ebbot
525i -03
Okej detta är jättekonstigt. Fortsatt letat efter läckage, runt insuget mm tittade synligt på kablage till lambdasonderna, vred runt lite på dem, tittade efter stopp i slangen till vevhusventen och provade även en dusch vid insprutet (där man kopplar på för o mäta tryck) Inget mer, påväg ner till garaget släcks lampan. Värdena på stft1 ser mkt bättre ut, väldigt snarlika stft2.. Har ingen aning vad som hänt men jag fortsätter felsökning om lampan tänds igen :)

EDIT: Glapp i nåt kablage till någon av lambdasonderna? Ja, spekulera kan man =)
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, problemet kommer tillbaka - det behöver du inte oroa dig över :-)

Ja, just nu så indikerar det något typ av problem kring S1B1. Antingen skadade kablar, dålig kontakt inuti kontaktdonen (chassikontakten och givarkontakten) eller så är det helt enkelt ett intermittent problem inuti själva syresensorn.
Vi ska heller inte utesluta att det kan finnas signalintegritetsproblem från chassikontakten och hela vägen längs med kabelstammen ända fram till DME (motorstyrboxen).
Tror inte på glappkontakt i sonderna, det är inget som borde generera värde för högt syre.
Lampan tänds nog snart igen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Internt intermittent problem i S1B1 kan däremot inte uteslutas.

De brukar gå sönder genom att mestadels sitta och hänga på lean condition (fast måste säga att det är lite ovanligt att den isåfall fungerar ibland och ibland inte - brukar vara mest antingen eller).

@gaspo : Jag antar det är en gammal vanlig två-stegs syresensor som genererar sin egen spänning. Antingen så mäter styrsystemet direkt eller använder en bias (är väl de vanligaste metoederna).
Så vad som görs är att man helt enkelt mäter spänningsdifferensen. Om man nu har en öppen krets så finns det ju risk att spänningsdifferensen är noll, dvs max lean condition.
Vad jag inte gillar med den senaste filmen är att spänningsvärdet är slammed to the ground. Det är inte riktigt helt normalt. Det ser ut som att den ligger på noll iallafall, hade varit bra att få värden på det.

@delorian : Kan du vidareutveckla lite resonemanget kring att glapp inte kan generera signal för lean condition?

Fast lösningen är enkel - och vad man alltid gör att få bort variabler. Du backprobar direkt på syresensorn och mäter spänningen direkt och kollar på ditt oscilloscop vilka spänningsvärden vi FAKTISKT får vid källan.
eb
84
ebbot
525i -03
Japp lampan tändes igen, antar att jag får byta luftbälgarna mellan lmm och spjällhus, börja där iaf och sedan kolla om de läcker avgas nånstans =) annars har jag inte en susning på hur o gå vidare.
Har du inte bytt dom än?
eb
84
ebbot
525i -03
Hehe nej jag gjorde aldrig det =) Ska ringa och beställa grejerna hos BMW idag.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@delorian : Kan du vidareutveckla lite resonemanget kring att glapp inte kan generera signal för lean condition?
Jag ser inte riktigt hur det skulle uppstå faktiskt.
Speciellt inte utan felkod på förvärmningen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tänkte inte glapp i hela kontakten, utan i bara i en av kontakterna/kablarna (som används för själva sensorn).

Jag tänkte som följande : DME läser av spänningsdifferential mellan två sladdar (dvs de som går till syresensorn). Ser den hög spänning så är det fet blandning. Ser den låg spänning så är det mager blandning.
Vilken spänningsdifferential ser den om en knipsar av en av sladdarna ned till syresensorn? Nada. Det är alltså risk för att den tolkar detta som mager blandning (fast jag skulle gissa att flera motorstyrsystem har skydd för detta och klassar dessa signaler som "implausible" och sätter en felkod för det - men alla gör det inte).

@delorian : Hur resonerade du?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Är trött o seg men såg videon och noterar ett utgångsläge där 2x1 arbetar och fuel trim ej 0 med 2x2 på normala 0,8v( betyder blandning rätt). 1x1 arbetar ej fuel trim 1=0 samt 1x2 efter katt ligger ganska lågt. Det betydr aningen mager blandning eller son har ej vaknat än. Efter gaspådraget som inkluderar en accelerationsberikning gör 1x1 ETT utslag och "dör" sen igen vilket gör att fueltrimmet går i botten. antagligen för att styrdonet väntat på att den ska vakna för att gå i closed loop och aktivera trim, som då tickar upp i bottr . 1x2 (samma bank efter kat) reagerar omedelbart med att toggla över till 0,8v och sedan direkt till 0,9V vilket betyder fett! Det ska endast förekomma kortvarigt just när man ökar gas snabbt, manövrerar koppling/gas på låga varv eller accar med full gas.

1x1 fortsätter att vara i dvala och efter ett tag tröttnar då styrdonet och drar ner fueltrimmet till 0 igen och då SJUNKER 1x2 från sina bottnade 0,9v till 0,78V vilker betyder rätt blandning. Dessutom sjunker 1x1 till absolut 0 (skall endast förekomma vid motorbroms).

Jag ser alltså en motor där allt funkar perfekt vid start och ingen som helst tjuvluft men 1x1 är sömnig o vill ej vakna, den vaknar när man pillar på den men lägger sig igen.

Då undrar jag om 1x1 vaknar och håller sig vaken om du håller 3000 rpm (=eluppvärmning sond defekt, kablage för mätvärde ok) eller om den är död mest hela tiden (kass, byt).
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@marin849 : Du har helt rätt, det är ett ganska mysko händelseförlopp på videon.

Se min initiala respons i inlägget från "2016-04-08 22:18", men se även några senare inlägg där vi är inne på samma spår som du.

Därför var nästa steg för trådskaparen att byta plats mellan S1B1 och S2B1 och se hur beteendet ser ut.

Detta har inte gjorts ännu. Så innan man bekräftat hur frisk S1B1 (och dess signalintegritet är) så är all vidare felsökning meningslös.
Knipsar man sladden så kommer den inte erhålla någon värde alls, den kan inte tolka det som en spänning.
ma
7.450
marin849
Såg det. Lite värt att notera att inget visar på tjuvluft alls i videon.

Just att sond efter kat skvallrar så tydligt och att trimmet börjar efter första sondpulsen gör att jag genast vill ha video på 3000rpm. Funkar sensorn då är det bara att ohmmäta trådarna för uppvärmning ( mät rätt trådar eller förstör sensorn) och kolla uppvärmningsspåmning finns till givaren och sedan byta den. Eller bara byta den direkt.
Nu är väl omkoppling mellan bankerna enkel har jag för mig men kolla vid även vid 3000rpm före OCH efter omkoppling.
ma
7.450
marin849
Hehe, att bara byta kablarna är förtås dumt som bmw-slangen skrev, det kommer att balla ur!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@delorian : Beror ju lite på hur kretsen och systemet i sig är designat (man brukar inte lägga in särskilt avancerade saker här - man brukar däremot lägga lite extra på att försöka säkra upp dessa ingångar mot kortslutningar och allt annat skräp som kan hända).

Ett enkelt exempel är en multimeter - mät spänning på två sladdar som går till ett batteris poler. Om den visar 0.01V - kan du då avgöra om den är ett urladdat batteri på 0.01V du mäter på eller om ena kabeln till batteriet är avknipsat?
eb
84
ebbot
525i -03
Nu är vi igång igen =) Haha! Vad tycker ni, byta plats på s1b1 och s2b1? Prova något speciellt innan man skiftar dessa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.