|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
| Tänkte på en grej eftersom ena värdet är så högt 27% hur är det avgassystem är du säker på att det inte är läkage någonstans? | |
| Inte säker på att de är tätt nej, regnar så in i bomben och delar borta från bilen så tänkte byta dessa först och sedan gå vidare om de inte hjälper :) | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Läckage på grenrör var ett intressant uppslag, delorian! Läcker det innan eller väldigt nära upstream syresensorn så kan det definitvit skapa problem. Det skulle även kunna förklara varför det är så skevt att bara bank 1 har problem. Men om det är ett läckage i grenröret så luras ju syresensorn och skickar tillbakar falsk information. Vilket i sin tur orsakar att motorstyrsystemet adderar på bränsle fast det inte behövs. Resultatet är att bank 1 går väldigt fett. Om man kört såhär ett tag borde detta synas på tändstiften (iallafall om man jämför tändstiften från bank 1 mot de från bank 2). @ebbot : Har du kollat hur tändstiften ser ut? Gillar fortfarande inte att STFT1/LTFT1 rapporteras helt döda. Men vi ser ju faktiskt S1B1 varierar som den ska inom korrekt område. Så fuel trim parametrarna är aktiva. Hade väldigt gärna velat se spridaröppningstiderna för varje cylinder, då hade därifrån kunnat se hur mycket bränsle som faktiskt sprutas in och skulle kunna jämföra bank 1 och bank 2. Tyvärr har vi inte den diagnosmjukvara som behövs i det här fallet. Det går lika bra att mäta med ett oscillioscop, bara lägga upp tex spridare cyl #1 på ena kanalen och spridare cyl #4 på andra kanalen och kolla öppningstider och jämföra. @ebbot : Gissar på att du inte har ett två-kanals oscilloscop som du brukar använda som du snabbt kan haka på och kolla diffen? :-) |
| Nej tyvärr har jag inte det. Blir impad av eran kunskap samt engagemang, tack så mycket. Är återigen på jobbet, tar en titt på tändstift imorn och åter kommer. Tror ni de räcker att jämföra tändstift från låt säga cylinder 1 och 6? | |
Du inför en osäkerhet i din felsökning genom att bara jämföra två tändstift. Osäkerhet är den största fienden inom felsökning. Jag hade börjat plocka tändstift #1 och #6 (fast #4 borde fungera lika bra och borde vara enklare att komma åt). Ser de likadana ut så hade jag plockat tändstift #2 och dubbelkollat att allt såg likadant ut där också. Sen bör du kunna stanna där. Men om du ser att #1 är svart/sotig/blöt eller skiljer sig märkbart så skulle jag definitivt börjat plocka ut mer tändstift för att få bättre konfidens/bekräftelse. |
| Jag börjar där och återkommer :) | |
| Tändstiften ser bra ut, inga tecken att gå fett och jämförde cylinder 1,2,4 alla 3 väldigt lika. Vet inte vart jag ska fortsätta nu :) | |
| Kolla vilken bank som går till vilken katt, sen letar du läcker i avgassystemet för och efter katalysatorn. | |
| Tack, då har jag nåt o göra i helgen :) hehe Tillvägagångssätt? Motorn igång och känna efter/lyssna? | |
|
Motorn igång ibland är ett tunt papper bra typ sådana där servetter som man snyter sig i, håller man det bredvid en skarv och de fladdar så har man en läcka. Ibland kan man höra och känna det direkt med handen, du kommer nog behöva lyfta upp bilen för att göra det korrekt. |
|
| Okej :) hur Känsliga är sensorerna? För jag har inte hört nåt isf, dock bara haft bilen ett halvår | |
| De fungerar otroligt bra deras enda funktion är att reagera på syre så en liten läcka som suger in luft ger utslag på sonden. | |
| Okej, återkommer när jag hunnit titta efter läckor :) nåt annat jag ska titta på medans jag är under bilen? | |
|
Nu har jag provat en annan obd sticka, och då fick jag värden på STFT1 men LTFT1 visar 0%?! och LTFT2 har minskat sitt värde till 3,9%, tidigare visade den 5,5%(detta är efter jag haft bort filterlåda, slangar etc fram till spjällhuset) Några tankar kring detta? Laddar upp en bild på graferna på STFT1 och LTFT1. Länk |
|
| Noterar även att graferna e från tomgång. | |
|
Har själv problem med min cheva som jag tampas med får felkod för en givare innan kan, men ser inga värden på den som saknar felkod. Dock är mina fueltrimvärden ok. Utom när man kör freeze fam då är det 25% på ena banken. Men jag vet inte hur mycket man ska lita på freeze frame om värden är ok i realtid. |
|
|
Gjorde en screenrecord på 3 min om de är till nån hjälp. Gav lite gas vid ca 50 sec, kanske kan vara nåt o titta på.. |
|
| Glöm inte 1080p för att se siffror på skalan =) hehe | |
Coolt! Kolla runt 0:40 och framåt! S1B1 har indikerat lean hela tiden. Motorstyrsystemet reagerar och peggar STFT1 i taket! Ger ingen som helst reaktion på S1B1 men S2B2 reagerar på det! Sorry, har inte kondenserat detta och dragit några slutsatser ännu - ville bara skriva mina direkta reflektioner! Hmmm, kan S1B1 vara knasig/trasig ändåså? Måste nog tänka/kolla lite mer... EDIT: Aha! Det är nog när du gasar som den börjar feta på! Och går sedan tillbaka... Vill bara påpeka att motorstyrysystemet har en map över dessa fuel trim parametrar, dvs man har olika värden lagrade för olika varvtal/belastningar. Oavsett är det mystiskt beteende... Och nu verkar S1B1 vara helt död, eller så är det sådant massivt luftläckage att inte ens +27% STFT1 extra bränsle räcker för att göra luft/bränsle-blandningen korrekt. Jag hade nog stått på tomgång, haft dessa parametrar live och adderat en brännbar gas i insug (tex propan) och försökt se om S1B1 reagerar överhuvudtaget. |
| Haha ja lite coolt är det =) började också fundera på om den verkligen fungerar som den ska, ska man prova byta plats på s1b1 och s1b2? och se om felet drar sig till bank 2? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.