|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
| Jadå jag har köpt torque, funka inte där heller :) funkar som sagt i en annan bil | |
| Länk | |
| Provat att gå in under settings i tourqe och kryssa i "Disable ELM 327 Auto timing Adjust" för att se om det gör någon skillnad. | |
| Gjorde de, ingen skillnad :) | |
| Det är problem med många av dessa donglar, vet att version 1,5 hade jätteproblem att kommunicera med bilen. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Precis som delorian säger, det är många donglar som inte håller måttet. Största problemet (vad jag förstått och som låter sannolikt) är att kineserna gjort reverse-engineering / kommit över äldre vesion av ELM327 med alla dess buggar och fel och markandsför den som en "riktigt" ELM 327. |
|
Jag har en V1.2 och det måste jag säga den fungerar varje gång, dock gav jag 150kr för den en gång i tiden. |
|
| Lampan tändes igen efter pluggbyte. Samma koder, ska se om de är andra värden nu. Stod på tomgången när den tändes iaf, återkommer imorn och test av annan dongel med | |
|
Det är nog inget fel på din dongel då det fungerar utmärkt i annan bil, dock kan det ju vara så att den har svårt att läsa av i just din bil men det låter jättemärkligt eftersom den läsare av andra bränslerelaterade värden. Jo de höga värden brukar uppkomma på tomgång, låt lampan va tänd å radera inte koderna om du gör det låt lampan tändas igen innan du åtgärdar nåt. Det nästa jag skulle kontrollera är slangen närmast spjällhuset den har en tarm som brukar spricka, den bytte jag fast min var hel när jag ändå hade loss den då bilen var 15 år gammal, den yttre väntade jag med då den är så lätt att byta utan att montera bort något. |
|
| Har du nån länk på sprängskiss från realoem så kan jag kontrollera den imorgon :) | |
|
Tarmen på #8 brukar bli dålig. Länk Spraya startgas där för att se om värdena och eller tomgångsvarvet går upp. Den yttre bälgen kan man montera tillbaka och använda igen om den är hel å spara 200kr. |
|
|
Uppdatering från igår, har fortsatt visuell inspektering. Hittar inga större sprickor (i mina ögon) men klart finns de sprickor, laddar upp 3 bilder på de jag tycker kan vara värt för er att titta på även om det är svårt att avgöra om de är de som orsakar felkoder men annat än dessa visuella fel hittar jag inte på de jag tittat på, laddar även upp screenshot från freezen på när lampan tändes igår igen. Länk Länk Länk Länk Nån annan obd sticka fick jag tyvärr inte tag i idag. Tänkte ta en tripp förbi returbilen i helgen och se om man hittar några grejer att byta ut i bättre skick, något annat jag ska titta på medans jag har allt det här borta nu? |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag gillar inte att STFT1 var exakt samma dvs 27.34% i både din första freeze frame du la upp och i denna senaste freeze frame. Gillar verkligen inte heller att bara STFT1 visas och att LTFT1 är helt död, inte ens ett värde. Antingen så uppdateras inte STFT1/LTFT1 pga det är en felkod på denna bank, eller så är det något knas kring detta. Något är inte som det ska vara här. Om du använder Torque och konfigurerar ett av dess fönster att bara visa STFT1 och LTFT1 som grafer, sedan raderar du alla felkoder och går sedan direkt till fönstret med STFT1/LTFT1 och startar bilen - hur ser dessa ut då? Det slitage jag ser på bifogade bilder är osannolikt att kunna orsaka -30% på fuel trim parametern. Visst, ser lite murket ut - men osannolikt att det orsakar så stort vakuumläckage som -30% vid 3000 rpm. |
| Att byta med grejer från returbilen är bara bortkastad tid och pengar, sådant där köper man nytt. | |
| Ventilkåpspackningen kan också orsaka läkage. | |
| Okej, tack =) Jag ser ju att ventilkåpspackning inte håller tätt iaf, det kommer olja från den (inte mycket, har sett värre) Men första gången jag hör om att de skulle kunna orsaka felkoder =) | |
| Angående stft1 och ltft1, jag provade även att endast se graferna på dessa utan felkoderna (lampan släckt) gav inget resultat där heller, konstant 0% på både stft1 o ltft1 | |
|
Är den inte tät så suger den in luft den vägen. Den är dock lätt att byta och kostar inte så mycket. Den bör man byta i tid man vill inte ha ned olja i tändstiftbrunnarna det kan ha sönder en spole. Det är 3 packningar man behöver totalt 1 stor yttre + 2 små inre för tändsstiftsbrunnarna + 1 gummidistans för varje fästmutter. |
|
| Drar o beställer ny sån på en gång från lokal firma =) ca 390kr kostar den hos dem, är väl ganska bra pris eller? | |
| Ska jag beställa dem andra grejerna från BMW direkt? Eller har ni några andra tips? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.