|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Har fått följande felkoder P0171 och P1083. Länk till bild på avläsningar på OBD2 stickan. Bank LTFT1? Ingen data? Normalt? och STFT1 antar jag inte heller ska ligga på 27%? Några tips på vart att börja? Har tittat lite ytligt på insug/slangar etc, inga sprickor vad jag kan se. Länk | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Felkoderna pekar endast på bank 1, även ögonblicksbilden av fuel trim parametrarna indikerar att bank 1 går lean dvs att motorstyrsystemet adderar bränsle. Börja med att titta på graf (värde vs tid) över de fyra fuel trim parametrarna (bank 1 stft & ltft, bank 2 stft & ltft). Gör det med motorn varm och på tomgång. Gör likadant med spänningen från alla fyra syresensorer (bank 1 sensor 1 & 2, bank 2 sensor 1 & 2). Man kan misstänka antingen att det är luftläckage som bara slår på cylinder 1,2,3 eller det kan faktiskt även vara syresensorn för bank 1 som rapporterar fel. Men detta får man verifiera genom att börja med ovanstående mätningar. Man vill se att det är liv i bank 1 syresensorer, dvs att den inte fastnat i något läge eller ljuger. Man kan tvinga fram fram förändringar genom att tillsätta brännbar gas i insugsrör om man vill feta till eller skapa luftläcka om man vill magra till. |
|
STFT1 = ingen data på tomgång LTFT1 = 0% (pga av STFT1?) STFT2 = -2,3 - +0,8 LTFT2 = 5,5% Bank 1 Sensor 1V = 0,1 - 0,75 (Pendlar) Bank 1 Sensor 2V = Stabilt runt 0,75-0,80 Bank 2 Sensor 1V = 0,1 - 0,75 (Pendlar) Bank 2 Sensor 2V = Stabilt runt 0,75-0,80 Är dem grejerna ja fick fram just nu.. Tror de blev rätt grejer jag läste av iaf? |
|
Snapshot är inte så användbara, grafer över typ 10-20 sekunder är mer användbara (detta för att vissa värdena SKA pendla och mycket av ledtrådarna i felsökandet finns just i hur dessa värden beter sig över tiden). Därför är grafer nästan ett måste. LTFT kan mycket väl vara "avslaget" pga det är två felkoder på bank 1. Men då brukar värdet låsas i det läge den var när felkoden sattes. Så lite märkligt. Likadant med STFT, kan bero på att det är två felkoder på bank 1. Men det brukar inte bete sig så, värdena brukar bara frysas. Men syresensorn på bank 1 verkar ju faktiskt pendla korrekt (normalt är ungefär mellan 0.2 - 0.8 volt) - vilket tyder på att den fungerar och att motorstyrsystemet har hittat en luft/bränsle-bladning som ger korrekt förbränning. Likadant med bank 2, där ser allt bra ut (förutom att LTFT är lite högt, men inget alarmerande direkt). Allt tyder på att systemet faktiskt är closed loop, dvs den använder syresensorerna för att finjustera luft/bränsle-blandningen. Jag gillar som sagt inte att du inte får någon data på STFT1 och LTFT1. Nästa steg skulle vara att se grafer över bank 1 sensor 1 och bank 2 sensor 2. Även försöka med ett annat verktyg att se om du kan få fram värden från STFT1 och LTFT1 - för det är dessa två vi ska fokusera (vilket är bank 1 dvs cylinder 1-2-3). |
|
"Nästa steg skulle vara att se grader över bank 1 sensor 1 och bank 2 sensor 2" Du menar Bank 1 sensor 2? eller blev de korrekt skrivet? =) hehe |
|
Crap, blev fel där - tackar! Det ska vara >> Nästa steg skulle vara att se grafer över bank 1 sensor 1 och bank 2 sensor 1 Sensor 1 är den som sitter före katalysatorn och visar hur luft/bränsle-blandningen var innan förbränningen, kallas även ofta för upstream syresensor. Men jag vill mycket gärna försöka se värden på STFT1 och LTFT1, och när detta är möjligt även se om dessa varierar också. Prova med annat diagnosverktyg. |
|
Dessa grafer ja hann få fram nu innan jag skulle till jobbet. Släckte koderna för ett försök att se STFT1 och LTFT1, inget lyckat.. Fortfarande dött där. Länk Länk Länk Länk |
|
Ok, det ser ut som båda syresensorer lever och fungerar. Vad jag försöker fastställa är om felet är hos en givare eller om felet är externt. Jag är lite nojjig att någon del i kedjan kanske gör substitute på tex B1S1 spänningsvärden. Dvs om motorstyrsystemet vet om att B1S1 är helt död så kan de kopiera värdena från B2S1 och ge dessa till B1S1 - slutresultatet är att graferna över B1S1 och B2S2 är exakt identiska. Om de är det, så är det ett varningstecken! Så därför skulle det vara bäst om du kunde ha båda graferna (B1S1 och B2S1) ritandes samtdigt. Nu är denna typ av substituion förbjudet på OBD PID's, de måste rapportera faktiska värden. Men man vet ju inte vad OBD Doctor hittar på. Så det hade varit bra att prova med ett annat diagnosprogram för att se hur om resultatet blir annorlunda. Doh! Kom på att du redan har en OBD dongle. Prova med Torque! Då kan du lägga upp grafer som denna nedan (LTFT2 och STFT2 ska vara flatlines då denna motor bara har en bank). Nu har refresh raten ganska låg, så försök bara ha de diagram du verkligen behöver. Prova även att läsa av felkoder och även som om du får några värden på STFT1 och LTFT1. Länk |
| Hade ju en felkod innan, p0365 tror jag de va. Kamaxel givare position b, dock tändes aldrig lampan men bytte den och då kom dessa felkoder efter 30min körning.. Kan de ha något med den o göra? | |
Vilket märke på givaren var det? Original? Eftersom det inte är felkoder och märkliga fuel trim parametrar på båda banker så tror jag inte det finns något samband. Men om vi säger såhär, det är ingen fördel att felsöka med en budgetgivare... |
| Originalgivare från returbilen, men den felkoden försvann så jag tror dock inget samband jag heller :P | |
|
27% på short trim ena banken jag förutsätter att det är med varm motor på tomgång. Din sonder reagerar, och ser lika ut på båda bankerna så jag skulle säga att de fungerar precis som det ska. Dessutom rapporerar den p0171 och för att erhålla denna kod så behövs det fungerande sonder, du kan släppa dem för tillfället skulle jag säga. Vad är P1083 för kod? Med 27 % på sft så borde du ha en rätt stor luftläcka prova att dusha runt pluggarna och insuget och spjällhuset för att se om du får någon reaktion. |
|
|
Länk href="http://www.autocodes.com/p1083_bmw.html&ved=0ahUKEwj7lLHn2ffLAhXjQpoKHRb2Du0QFghuMBA&usg=AFQjCNH3bOjJ1U92WINTTVrIUWopnuXXLg" target="_blank" title="http://www.autocodes.com/p1083_bmw.html&ved=0ahUKEwj7lLHn2ffLAhXjQpoKHRb2Du0QFghuMBA&usg=AFQjCNH3bOjJ1U92WINTTVrIUWopnuXXLg">Länk Länk till beskrivning på p1083. Enligt datan kom larmet på motorvägen, 109kmh, varvtal etc står i första länken jag posta. Några tips på var jag ska fortsätta nu? :) startgas på slangar till och runt insuget? |
|
|
P1083 BMW - Fuel Control Mixture Lean Bank 1 Sensor 1 |
|
| Soppapump, Soppafilter, insprutning? Eller har dem separata koder? :) | |
| Tjuvluft | |
@ebbot : Jag har ju redan gett dig de två största misstänkta - samt en förklaring till varför jag anser detta. Se mitt allra första inlägg!!! En av dessa har vi eller mindre avskrivit helt (finns fortfarande en möjlighet att bank 1 syresensor rapporterar fel men det är högst osannolikt). Jag gillar dock fortfarande inte att man inte kan se STFT1 och LTFT1, de två värden men mesta av allt vill kunna se. Nu har vi värdet från freeze frame datan, så det är bättre än ingenting. Men hade gärna velat se vad värdet är vid andra scenarios (och även kunna observera det vid olika tester man utför). EDIT : Men jag är ändåså lite tveksam till den enorma skillnaden mellan bank 1 och bank 2. LTFT1 nära 30% och LTFT2 nära 0%. Är det läckage någonstans kan naturligtvis en bank drabbas hårdare än den andra, men det brukar alltid ge viss påverkan till båda banker. Såvida det inte är något runt insuget nära cylinder 1-2-3 som orsakar ett stort läckage där och slår mest på dessa cylindrar. En annan förklaring är att en spridare i bank 1 fungerar riktigt dåligt, men då borde vi fått misständningsfelkod på denna cylinder. Så fokusera i första hand runt bank 1, dvs cylinder 1-2-3. |
|
Ska försöka få torque att fungera me obd stickan, eller har ni andra tips på appar som kan funka? Har bara telen som verktyg till detta för tillfället. Ok, sköna förslag att dränka i startgas alternativt ta en bra titt på? :) Väldigt tacksam för att ni engagerar er. |
|
Ja, prova iallafall med Torque (det är den jag själv använt mig av - löser de enklare felsökningarna). Just nu har vi ändåså en hel del info, och precis som jag och delorian tror mest på är just vakuumläcka - så jaga efter det. Fokusera runt cylinder 1-2-3, men uteslut inte övriga delar (de där vakuumläckorna kan vara kluriga). Försök samtidigt få igång så man kan se STFT1 och LTFT1, för det är mycket användbart att kunna se dessa live för vidare felsökning (och att kunna bekräfta hur mycket skillnad en eventuell fix verkligen gjorde - för det räcker inte ibland att bara lampan slocknar). Exempelvis hade det varit utmärkt att kunna se på STFT1 och LTFT1 när du provar med startgas. Jag har haft väldigt varierande framgång med startgas, mestadels har det varit svårt att få fram något konkret med detta - främst pga problemet att faktiskt kunna nå fram med gasen där vakuumläckan finns. Som ni nog vet så är det väldigt svårt att nå till alla delar, sen ska man dessutom få den lättflyktiga gasen att gå dit man vill och det liksom fungerar sällan bra... |
| Hehe visst är de så, ska ge torque en vända imorn så återkommer jag :) är de betalversionen som gäller eller funkar de me gratisversionen? Är de nån del som kan orsaka mindre oljeläckage samt tjuvluft, eventuellt dessa koder? Som ni kan komma på på rak arm? :) | |
|
Man måste nog vara lite snål om man inte vill pröjsa för betalversionen och bidra till utvecklingen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.