AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.307

E39 535ia 99. Värmepaket cellpaket läckage

al
52
alvolm
528i. -96
Fortfarande problem med värmen på bilen, bilen gick tidigare upp i temp, felen var :

Fläcktkopling
Läckage i kylaren till växellådan
Termostat fungerade inte som den skulle

Nu är de delarna bytta och idag efter att jag hade luftat systemet började bilen gå upp i temp igen, blir tokig på detta, upptäckte även att jag hade glykol i luftkanalerna till ventilationen i baksätet och nu efter några timmar läsning lärde jag mig att det är ett symptom på att cellpaketet har gått åt skogen, har jag rätt ??

Läste även att det finns dreneringskanaler som är till ac'n vid torpedväggen, och om cellpaketet är kass så rinner det ut glykol där, volter det gjorde en del idag, verkar logiskt, men frågar ändå er som kan detta bättre än mig.

Försökte också hitta cellpaketet på realoem men den säger att den hittar inte delen så jag kan inte hitta original nr, kan cellpaketet från andra e39 med annat motor passa på min?

Sedanåterstår sista frågan, Vf i hela världen går bilen fortfarande upp i temp? Läckage=luft i systemet=lite vatten = högtem? Men har ändå fyllt på och sett till att bilen inte har för lite vatten.

Är väldigt tacksam för all hjälp o svar, och detta kommer kanske hjälpa fler som kan råka ut för det.

Med vänlig hälsning, Alvaro
al
52
alvolm
528i. -96
Nu är det klart, det var cellpaketet som läckte och det finns videon på youtube om hur man byter den, tog 2 dagar för mig, om ni gör det tänkt på att markera varenda sak eller skruv ni tar loss, för det är många skruvar och klipps, sjukt svårt att komma ihåg allt, så ta tid på er för att klargöra vart och hur allt ska sitta, jag tog även bilder och filmade lite med mobilen och det hjälpte rätt mycket när jag skulle sätta ihop allt, rätt mycket jobb men lätt värt med tanke på vad en verkstad skulle ta betalt, cellpaket hittade jag begagnat och kontrollerade att den inta hade läcka innan, 400kr gick det på, kan tänka mig att en verkstad skulle ta över 15k. Mvh har ni frågor skicka pm :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.