AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
646

koppling

jo
11
jorba
M3 coupe-94
Har märkt att min koppling har börjat slira vid snabba växlingar till tvåan. Det slirar inte mycket alls, är det någon som vet om det kan vara lamellerna som är dåliga eller om det kan vara något annat som är slitet.

MVH/ Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som slitna lameller eller att du har fått lite olja eller motsvarande på dem (kan läcka lite olja vid packboxen).

Hur långt har den gått på den koppling du har nu?

Mvh
jo
11
jorba
M3 coupe-94
Glömmde skriva att det gäller en M3:a....
De är klart att de är kopplingen som är sliten se upp med att köra så för länge för du kan skada svänghjulet och de vill du nog inte ens tänka på vad det kostar.Bytade min koppling förra helgen ganska mycke jobb men kopplingen tyckte jag var ganska billig 3200 kr på bmw komplett.
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Mr Henke: Var det något speciellt krångligt med kopplingsbytet?? Har sliten koppling själv på M3:an och tänkte byta själv i vinter, men vill inte skruva sönder någonting på grund av okunskap.

---------BMW ///M3----------
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag bytte koppling på en sierra för ett antal år sedan, inte speciellt svårt men det tog lite tid.
På m3:an däremot så tror jag inte att jag skulle våga byta själv utifall att ngt skulle gå snett.

Tror inte det behöver bli så dyrt att lämna in för kopplingsbyte heller 5-6000 kr har jag hört, det kan det nog vara värt om man inte är riktigt säker på hur man gör.

Mvh Jens
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Hur skadar en sliten koppling svänghjulet? Finns det nån generell regel som säger när den börjar skada svänghjulet, eller är det direkt när kopplingen börjar slira det minsta?

/Edvard
BMW CS # 4503
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Lamellerna är fastnitade i lamellplattan. Det första tecknet på att kopplingen är sliten är att den slirar ibland. Fortsätter man att köra ändå, slits lamellerna mer och mer. Till slut ligger nitarna emot svänghjulet och då är det kört! Då blir det omslipning+balansering av svänghjulet och det är varken billigt eller kul!

Märker att kopplingen börjar slira ska man inte köra mer än absolut nödvändigt och se till att beställa tid hos BMW (eller ngn annan) för byte.

/// Better Make Way \\\
Till kontant:
Man ska ju inte gämföra bytet med en sierra direkt:) men de går.De är absolut ingen omöjlighet har du bytat koppling på en vanlig bil innan ska du lösa detta också men stark rekommendation är att ha lyft annars får du ett helvete rent ut sagt.Du kan nog bara inte göra de med enbart pallbockar.De finns inga problem mer än att de va jävligt trångt att ta bultarna på ovansidan lådan så de är ett plus om du har små tassar:) Ge dig på de bara får du problem går de säkert att lösa härigenom eller per telefon lovar att hjälpa dig Lycka till
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Har väl skruvat i flera bilar men det är alldrig fel med lite info innan man börjar, rephandböcker finns inte direkt på OK att köpa. Tack för infot.

---------BMW ///M3----------
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.