AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.254

ecu öppnad bmw m5

wa
165
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Hej
Jag tänkte kolla till bmw m5 3,8 om den är org.
Såg till min förvåning att ecu varit öppnad.
Saken är den att säljaren sagt att den är org.
Jag har däremot startspärr på bilen som jag avaktiverat genom att hålla upp en bricka under ratten.
Kan den ha någonting med ecu öppning att göra?

Mvh Kristofer

he
122
herrbritt
BMW 135i Coupe
Audi 1.8t Avant
Volvo P1800
Jag har väldigt svårt för att se någon orsak att öppna ECUn för att installera en startspärr, men det var >10år sedan jag monterade in startspärrar senast men jag kan inte se något behov för det iallafall.
Har din M5 6-växlad låda?
wa
165
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Hej nej den är 5 växlad.

Då har den ingen inbyggd startspärr (immobiliser/EWS) vilken "kommunicerar" med styrboxen. Din startspärr har inget med styrboxen att göra. EWS där "transpondern" sitter i nyckeln kom till årsmodell -95 (6 växlad, större bromsar mm). Tidigare bilar kan ha en enklare variant av "startspärr", tex en historia där man håller en "stav" mot en rund kontakt i några sekunder innan man startar bilen, kontakten man håller staven emot brukar sitta vid EDC-knappen typ. Jag gissar att din bil har nån form av eftermarknads startspärr, liknande den jag beskrev (har för mig att den jag beskrev är BMW original...). En eftermonterad (inkl den BMW original jag beskrev) kan kopplas ur relativt enkelt om man vet vad man sysslar med...
wa
165
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Okej
Tack för svaren. Är rädd att bilen är chippad.
Jag måste öppna ecu boxen då antar jag.?
Hade helst undvikit det.

Varvstoppet är nu runt 7000 / 7250 varv typ.

Original varvstopp (3.8) är runt 7300 så om den är "chippad" så har man i vart fall behållit varvstoppet
wa
165
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Kan man köpa orginal chip nånstans?

Ta reda på om den är chippad först? Tveksam till att du kan köpa bara "original chippet", men vet ej. Kan kanske gå att "skriva över" befintligt chip till original?
EWS II kom 1/95 (12/94 för Ryssland) medan EWS I kom 1/94. Det gick att få en ännu enklare startspärr sista halvåret 1993. EWS var standardmonterat från fabrik. Vare sig EWS II eller EWS I behöver man göra något mer än att använda den normala nyckel. Det är eftermarknads prylar som har en extra transponder. Oftast en stav med röd lampa.
wa
165
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Okej så den kan vara öppnad pga av startspärren då eller?
Min e en 1994
Med en stav som jag håller upp.
Vill helst undvika öppna pga av ELEKTRONIK.

Mvh Kristofer
he
122
herrbritt
BMW 135i Coupe
Audi 1.8t Avant
Volvo P1800
Den kan ju vara öppnad pga någon reparation likagärna och om den har varit öppnad för att chippas så kan det såklart vara ändrat tillbaka redan.

Låt det vara och njut av bilen, finns ingen orsak att oroa sig för om det är chip eller inte i den tycker jag.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Glöm inte att undersöka bälgen mellan luftfilterboxen och insuget innan du tar ut M5:an för säsongen, en sprucken sådan är nog skyldig till fler motorhaverier än ett chip. Men det är bara spekulationer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.