AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.152

"bremsdruck" på färddatorn

Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Jag får upp "bremsdruck" på färddatorn, pedalen
sjunker till botten vid konstant tryck. Bromsar
fungerar i övrigt och det kommer bara ibland.
Kan det vara "bomben"??En mekaniker pratade om
att det va luft i systemet. Han luftade men
det uppkommer fortfarande. Tacksam för svar...

snesprättare
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Finns det verkligen någon "bomb" på 750? Annars kanske det är något mackel med ABS-packetet?
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Reagerar bromspedalen med att bli stumm när du försöker att "panik" bromssa och sedan släpper till?
Det kan mycket väl vara bomben.. och den heter bromstrycksakumlator och sitter i e32 om jag inte missminner mig senast jag kollade.
bader:

Har en 850 med precis den symtomen, kan det vara bromstrycks ackumulatorn då? Vet du hut det bromssystemet fungerar?
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Samma symptom på min. Vad jag har förstått så skiljer det på bromsackumulatorn på V12:orna. Är det någon som bytt på en E-32 V12:a eller kan förklara skillnaden?

Felix
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Sorry. Jag har ingen aning om hur 850 eller v12 fungerar, men principen är att man bara byter den.
Fyller på ny servoolja och tutar och kör.

Jag gjorde det på min e23 och det vart som nya bilen.
Man kunde till och med panikbromsa utan att oroa sig för att dö :)
Buller
Hej Felix!
Har kollad lite i BMW.s reservdelskatalog, och det är samma bromsackumolatorsystem i alla E-32 modeller från 87 och fram till 91/92, detta kan skilja lite.
Detta är även samma på 850 V12.
Så det är som nämd bara att byta bomben, fylla på med servoolja, då är ditt symtom borta.
BMW.s art Nr. för bomben är 34 33 1 162 055
Priset vet jag tyvärr inet, men jag vet att Jarls Bilservice i Helsingborg tar runt 1300:-, och drygt 2000:- inkl. jobb

Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Buller:
Skumt, jag kollar i motornords katalog och där står det att alla e32:or fram till -88 ska ha en modell av bromsackumulator. Noterat står också, ej till 750i. En skiss visas där man ser en kula som jag misstänker är "bomben". Enligt dessa uppgifter så är det inte denna bromsackumulatorn jag ska ha.
I nästa kolum står det:
e31/e32: Alla. Här finns ingen illustration och den dubbelt så dyr som den första varianten. Enligt motornord så finns det alltså två varianter.
När jag kollar under huven på min bil så hittar jag ingen "kula" av den varianten som är illustrerad.
Någon förklaring till detta?

Felix
Buller
Hej Felix!!
Något är helt skumt, jag har BMW,s reservdelskatalog på CD, och när jag kollar på en 750 89, då har den en bomb likadan som den visas på MotorNord,s hemsida.
Det kunstiga vid allt, är att dom reservdels numra som MN använder är samma som BMW har.
Nr 34 33 1 162 054 är till 528-535
Nr 34 33 1 162 056 är till 850 och ser inte alls ut som dom andra
Nr 34 33 1 162 055 är i stort till hela 7serien E-32
Tyvärr kan jag inte skicka en bild från BMW-katalogen, jag kan bara printa ut dom, och har tyvärr inga scanner.
Om du kan skicka mig chassinummer på din bil, då kan jag kolla exakt vilket som finns på din bil.
Om du inte vill skicka det här, kan du skicka det direkt till mig på
NHDATA@TELIA.COM
Buller

Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Buller:
Verkligen lustigt, men jag ska skicka dej mitt chassienr så får vi se vad som kommer upp. Har inte nummer eller bil tillgänglig just nu, återkommer om ett par dagar. Tack så länge.

Felix
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Finns "bomben" också på senare ex. typ min -91:a? Jag tycker att bromsen i min bil känns lite svampig som om det fanns luft i systemet, men bromsarna fungerar perfekt och det finns (än så länge) inget felmedelande på checkcontrollen.

Man får trycka lite väl hårt på bromsen, i alla fall jämfört med min gamla 735i, men det är ju inte samma bromsar som på den. Bromsar man riktigt hårt känns den dock bra. Bromsvätskan är bytt senast för 1,5 år sedan på BMW-verkstad i Tyskland. Någon som vet?
Buller
Hej J.L

Enligt BMW katalogen finns den 750 fram till Dec. 94, men då är det den med reservdels Nr. 34 33 1 162 056

Om du tittar i motorrummet, bakom huvedbromscylindern finns yterligare en cylinder med 2 slanganslutningar, var den ena går till oljabehållaren för Broms/Servo, och den andra går till bomben.

Buller

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Tack Buller, jag skall titta på detta. Tror du att det kan vara problem med bomben även på min bil, det finns ju inget felmedelande på checkkontrollen?
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
svampighet är inte rätt symptom..
Den ska bli bli stenhård om du trycker ner pedalen snabbt, som panikbromsar, och så med liten fördröjning så släpper den efter.
Om du kör och provar att panikbromsa så ska bilen i princip inte vilja bromsa något alls de närmaste 5-7 metrarna. Rätt otrevlig upplevelse.
På de äldre bilarna så tändes bromslampan under den korta sekund som pedalen var hård..

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Bromsen på min har inte de symptym som bader beskriver, så det kanske inte är något fel på bomben ändå? Man kanske bara skulle prova att lufta systemet?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag var på besiktningen nu precis, och fick reda på anledningen till att bromsen känns svampig. Båda bromsslangarna fram var kass! Den ena fanns det ett litet hål som det läckte ut bromsvätsa ur, den andra vara full utav bubblor. Inte konstigt att bromsen kändes konstig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.