|
|
|
|---|---|
|
Har ett skumt problem på min 525-90:a. Motor går kanon på både tomgång och under belastning men det pissar soppa från/vid bränsletrycksregulatorn. Den gamla såg ut att vara inkontinent där regulatorn fäster i röret till spridarna. Bytte till en ny idag och passade på att byta ut de torrspruckna slangarna men nog fan läckte den nya också. Ser ut som att soppan kommer ut genom regulatorn där den är ihoppressad på mitten(vid överfalsningen). Min undran är om någon vet eller har råkat ut för något liknande? Kan soppapumpen ha fått spel och producera så starkt tryck att den "skjuter" regulatorn? Har inte mätt trycket på slangarna men borde inte motorn gå illa då? Eller är det bara oturen som grinar illa så jag har fått en dålig regulator i utbyte? Någon som har råkat ut för att röret fått punka någonstans som regulatorn och spridarna sitter på? Tacksam för alla tips för jag har slut på idéer... Mvh Matte E30 Matte E30 | |
|
Bytte du till en helt ny eller var det en begagnad. Prova att ta loss den igen och smörj oringen med lite olja från stickan på fingret när du monterar den om du inte har någon annat, jag brukar ta en klick diskmedel det är bättre för gummit men det är inte så nog. Har du otur så kan oringen gått sönder vid första monteringen. Står det samma siffror på dem det brukar angivet i Bar. |
|
|
Tackar för svaret Delorian. Jag har bytt till en skinande ny regulator och jag smorde in O-ringen med olja innan jag tryckte dit den. Den gamla läckte så mycket att det var svårt att se var det kom ifrån men på den nya ser det ut som om det läcker ut genom överfalsningen/pressningen mitt på regulatorn. Det enda jag kan komma på är att det är för högt tryck i systemet så membranet "skjuter". När jag startade motorn efter bytet gick den hur bra som helst och höll tätt i ca 30 sekunder innan det började läcka...men motorn fortsatte att gå lika bra. Matte E30 |
|
|
Glömde...ja, det står 3 bar på den precis som på den gamla Matte E30 |
|
|
3 bar är väl trycket ut mot spridarna, trycket från pumpen borde den klara av. Är du säker på att det läcker från regulatorn? |
|
|
När jag stängde av motorn och torkade upp soppan så bildades det nya droppar i underkanten på regulatorn i pressningen, det rann alltså nedåt och samlades där så jag är tämligen säker på att det läcker där. Sedan kan det ju givetvis vara så att det läcker på fler ställen...jag var mycket noggrann när jag satte dit den med både olja på O-ringen och att regulatorn sattes i rakt ovanifrån men visst kan det ha hamnat snett ändå. Har pratat med leverantören och skulle få en ny. Det är en Pierburg och vad jag läst mig till så är det original... Matte E30 |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Pumpen i sig genererar inget tryck, det är restriktioner längre upp i flödet som gör att tryck uppstår (vill minnas att dessa äldre bensinpumpar är helt vanliga positive displacement pumpar). Därför kan inte bränslepumpen "få fnatt" så att säga och plötsligt "leverera högt tryck". Om du däremot har en kraftig restriktion på returledningen så kan ett mycket högt tryck uppstå på matarsidan (då dessa pumpar är kapabla att arbeta mot ett högt mottryck - men därför brukar de ibland ha en bypass-ventil eller liknande för att förhindra att detta uppstår). Dessa äldre pumpar har bara två lägen, AV eller PÅ. Det är antingen helt av eller fullt ös. Returlösa bränslesystem har ofta bränslepumpar vars flöde kan reglereras med tex en pulskodsmodulerad signal. Även moderna bränslessystem med returledning brukar numera ha bränslepumpar vars flöde kan reglereras, detta för att spara energi = bränsle. Stämmer, Pierburg eller Bosch är originalleverantörer på dessa komponenter. @Matte_e30 : Prova att koppla loss vakuumslangen och se om det kommer ur bensin ur det hålet (ge det någon minut eller så om du inte ser att det kommer direkt). Kommer det bensin därifrån så är det 100% att den är trasig inuti. @Matte_e30 : Är du säker på att o-ringen och bränsletrycksregulatorn verkligen kom hela vägen ned i spåret? Du behövde alltså inte tvinga ned med de två skruvarna som håller fast bränsletrycksregulatorn - eller hur? |
|
Världsklass på svaren, tackar ödmjukast! Självklart kan apan, dvs jag, ha gjort fel men jag tyckte verkligen att jag var noga. Provade att ta ut vakuumslangen men jag väntade inte så länge utan konstaterade bara att ingen soppa kom där. Ska prova detta bara magsjukan jag åkte på inatt ger sig. Tack än en gång Slangen och Delorian! Matte E30 |
|
|
Felet åtgärdat! Var regulatorn som läckte, har satt in ännu en ny idag och nu funkar det. De båda tidigare läckte på exakt samma ställe=i pressvecket mitt på regulatorn. Bubblade ut soppa på de båda gamla på sidan. Konstigt dock att jag lyckas få tag på en ny som läcker på exakt samma ställe. Originalet var en Bosch, första jag bytte en Pierburg och den sista som nu funkar en Pierburg. Konstruktionsfel? Tack för alla förslag! |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tummen upp för återkoppling! Jisses, måste vara extremt låg sannolikhet att du får samma fel på en helt ny komponent (visst kan det vara en svag/knivig del i konstruktionen men det är åndåså en mycket låg sannolikhet). Skönt att det löste sig iallafall. |
|
Jag fick faktiskt bygga om returen på en E30 efter byte till större pump. Den flödade så pass mycket att originalreturen inte räckte till och det byggde tryck i railen som gjorde att motorn fullkommligen druknande i soppa :D Aldrig varit med om tidigare men jag tyckte det liksom gick trögt i returen när jag blåste så det måste varit fel på den bilen. Gött att de löste sig i alla fall. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.