AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.707

RÅD BMW 330D

Hej! Jag ska kanske köpa mig en 330D X-drive 2007.

Jag var och provkörde och kolla på den förut. Allt stämde och gick bra. den har gått snart 15k, nyss servad, ska in på oljebyte om 1k mil igen.

Det jag är mest orolig över är att det är kamkedja, vissa ställen man läser på är det jättebra och andra kan det gå åt helvete med kedja, hela motorn pajar. Bör jag vara det eller kan jag vara lugn? Är det något mer jag behöver tänka på? Blir min första "riktiga" bil. Grymt rolig var den! Jag är inte jättebra på bilar så ALL hjälp och tips uppskattas!
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Det är enbart de fyrcylindriga bensin/dieselmotorerna som har problem med kamkedjan.

Om jag var du och med tanke på att bilen rullat 15k mil skulle jag byta alla vätskor som inte finns med i vanliga serviceprogrammet. Alltså i styrservo, växellåda, fördelningslåda, slutväxel samt kylvätska. Allt detta för att minska risken för framtida problem pga uteblivet underhåll av dessa delar. Även halvera intervallet på oljeservice.

Som alltid finns det olika tycke och tänk och detta är vad jag skulle ha gjort, inget måste.

hoppas du blir nöjd om du köper bilen!

// Jonas

Visa användare
23
TETOVA
Bmw 335i(E92) Performance
Länk

Beror på hur mycket du ska ge, men denna verkar fin...
08-orna har billigare skatt dessutom..
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Skulle också satsat på en -08a med den lägre skatten.
Hur är det med "swirlflapsen" på dessa nyare dieslar, var ju ett problem åtminstone fram till -05 och i värsta fall lika stor skada som ett kamkedjebrott.
Skulle nog kollat dem och ev ta bort dem om de är av samma typ som tidigare.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Röstar på en LCI med 245 hk.
Visa användare
23
TETOVA
Bmw 335i(E92) Performance
330d lci kostar betydligt mer än en pre-lci...
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Ganska självklart är en nyare bil dyrare än en äldre..

Skatten ligger på 5576kr det är jag okej med, jag är inte super high på bilar så ska söka lite om swirlflapsen som du sa. Tusen tack för tipsen!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Förutom möjliga Swirl-flaps, är stora dieseln mycket bra och utan problem. Vill man ha en diesel, är det den som gäller.

Matthias
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
X-drive kom -09 en -07 har gamla fyrhjulsdriften.
Kamkedja är generellt skottsäkert men BMW lyckades fucka upp det på N47 motorn. Inte ett problem på 330d, tvärtom en stor fördel mot kamrem.
Jag trodde partikelfiltret (=låg skatt) kom -06?

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Alla dieslar registrerade 08-01-01 eller senare har lite lägre skatt. Har inget med partikelfiltret i sig att göra.
Hade själv en E46 320d sista årsmodellen som uppfyllde utsläppskraven för Euro4 MK2005 tack vare bl.a elektronisk styrning av turbo mm. och då hade en skatt på c:a 3500kr att jämföra med c:a 6000kr för tidigare årsmodeller.
Bilar med partikelfilter hade när de kom Miljöklass 2005 PM.

Länk
måste bara höra, dumt av mig att inte tänka på tidigare. Men ska man byta partikelfilter mellan 16-21k mil beroende på hur den är körd? då lär det nog bli snart med den bilen för den lär knappast vara lugnt körd. Vad kan kostnaden bli på ett sådant byte?

Nu har jag blivit lite rädd, läst att kedjan kan skita sig och swirl flapsen och motorn är skrot.. men men kanske bara jag som tänker för mycket. blir ju eventuellt min första bil som jag köper.. äger ju nu bara en passat -03
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Kedjan på 6orna ska du inte oroa dig över om bilen är skött som den skall med service.

Swirlflaps: Länk

Oklart för mig vad som gäller med partikelfiltret. Finns en tråd jag läst där det nämndes ett företag som kan rengöra/regenerera partikelfilter.

// Jonas

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Värre för partikelfiltret om bilen är lugnt körd. Bra om den har gått långa sträckor regelbundet.
Swirlflapsen kan du ta bort.
Kamkedjan har i varje fall inte jag hört ska vara nåt problem med på sexorna.
325d har inga swirl flaps så det kan ju vara ett alternativ kanske?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Länk
Tack för länkarna och tipsen! Det är coupé jag vill ha dock men 325d kan definitivt vara ett alternativ. Okej men då i bästa fall kanske jag inte behöver byta partikelfilter förens om några (2-5k mil)
Jag skickade mail till Carlsson bil i örebro och frågade hur det mycket de kosta och när jag skulle byta och då svara de såhär "Det är inte bytesintervall på partikelfiltret." Så då behöver man ju inte tänka på de antar jag.

Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Nej partikelfiltret är självrengörande.

Men har bilen gått mycket kortkörning och (jag tror det påverkar) att man kanske inte varit så noga med att byta oljan så kan partikelfiltret sätta igen.
Och det är inte så billigt tror jag. Men i normalfall ska det inte bytas/tömmas.

Vid turboras kan man också få byta. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.