AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
30.448

BMW X3 -15 Mycket problem

Sida 2 av 3
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Alla bilar jag haft har alltid bara fungerat. Ford Focus -99, Hyundai Santa Fe -00, Saab 9-5 2010, Kia Optima mfl.

Min Bmw X5 2016 har jag haft i tre månader. Två veckor efter leverans var rutan sprucken på flera ställen och ett dimljus. Bakfjädrarna på bilen verkar inte ha arbetat ens som fått hela bilen att slå, skaka och vibrera våldsamt. Jag kör runt med 40 kg cement i reservhjulsutrymmet för att stabilisera bilen och få fjädrarna att fjädra, gör enorm skillnad men jag hade hellre velat ha ett reservhjul där.

Elektroniken till den elektroniska bakluckan funkar bara ibland. Ibland går nån ruta ner halvvägs efter jag låst och gått bort från bilen. Regnsensorn lever sitt eget liv, död när det spöregnar och full rulle vid torka. Dessutom konstigheter som att lerklumpar byggs på i insidan av fälgarna om man kör vid slask/blöt grusväg etc som ganska snabbt skapar obalans i dem.

Inget som inte går att leva med men man blir ju orolig när det alltid känns som nåt trots ny bil. Hur funkar den om tre år?

Jo men 18-tummarna har 245:or mot 17-tummarnas 225:or så stor skillnad är det inte. Har dessutom läst på ett tyskt forum där någon tyckte att hjulen kom mycket långt in i hjulhusen med 18-tum. Dessutom påverkar ju denna ganska stora skillnad i ET framvagnsgeometrin.

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
10 på ET-skalan är väl 1 cm och 225 och 245 är 2 cm alltså 1 cm på vardera sida. Mittpunkten på däcket blir densamma. Det är väl så det är tänkt i varje fall.

Hälsningar Peter
tw
32
twosome
E39 525i -01 Stockholm Open Edition Sedan
Dåligt mönterdjup på mina X5 däck gör att bilen spårar, nya däck gör susen.
Att den drar mer till höger vid vattensamlingar beror troligtvis på att vägen är reducerad svagt åt höger. Problemet är värst med bra mönsterdjup och däck, och speciellt bredare däck. Vinterdäcken är det inga problem men för min del.
Det är inte så att du kör på för hög växel och för lågt varvtal i rondellerna?, alltså kan sportläge göra susen som nämnts tidigare.

Har du någon annan utrustning i bilen eller löst i bilen som kan störa ut radiosignalerna till bilen?
Blåtanden funkar perfekt i min bil och bättre än i min gamla från 2013.
Däremot den V70 2016 som jag kör till vardags där fungerar den rätt dåligt. Så fort jag kliver ur bilen och sen kliver in igen så hittar den inte mobilen utan man får göra en sökning. Likadant om man stänger av bilen sitter kvar och startar efter säg en kvart så är det samma sak att den väldigt ofta inte hittar mobilen igen. i Bästa fall gör den en sökning själv efter senast anslutna mobil. Volvo har lite att jobba med för att bli det premium märke dom så hårt försöker att vara...
Nu har verkstaden gjort en framvagnsinst. På en bil som är lite över ett år gammal och aldrig kantstött?
Bilen drar inte längre till höger när man bromsar med kalla bromsar. Har inte provat hur den beter sig i spårigt väglag.
Den spårar lika mycket som innan. Jag har samma dimension på sommar och vinterdäck med bra mönster. Jag tycker att den spårar ganska mycket mer med sommardäcken, antagligen har det med däcken att göra. Hade en V70 innan denna med samma dimension på däcken och på samma väg märker man ingenting att den spårade. Den bilen hämtade jag ut ny och hade den i 3 år utan ett enda besök hos verkstaden, blåtanden fungera kanon. Har samma telefon nu som jag hade i den bilen.
Under året som jag har haft denna "premiumbil" har jag haft inne den för:
List som har lossat på vänster bakdörr 2 ggr
Skinnflärpen som sitter i sätet när man drar fram lårstödet har lossnat i båda framstolarna.
Blåtanden som har krånglat sedan bilen var ny. Både musik och telefon. Enligt verkstaden ett känt problem, dom kunde inte lösa detta. Bara att leva med enligt dom. Att man inte kan prata i BMW handsfree är enligt mig ett skämt. Verkstaden påstår att det är Apple's fel. Jag har en iPhone 6 som är en ganska vanlig telefon idag.
Automatlådan krånglar. Ett känt problem enligt verkstaden, bara att leva med.
Bilen spårar
Bilen drar snett vid kraftig inbromsning med kalla bromsar
Bilen drar kraftigt till höger när det ligger vatten i högra spåret.
Bilens turbo fungerar inte alltid.
Stereon gjorde en omstart vid längre resor.
Resonansljud vid tomgång
Denna bilen är långt ifrån en premiumbil, då var min V70 2012 mer premium.
I mina ögon är det ingen vidare körkänsla eller kvalité i BMW. Jag ångrar att jag inte lyssnade mer på mina vänner som sa att man måste upp till en 5 serie för att få kvalité.

Läste lite på tyska motor talk, och det är flera som har problem med just 18-tummarna. Tror fortfarande detta är ET-relaterat. Min bil har 17-tum och går riktigt bra, dock har jag märkt lite mer spårkänslighet med sommardäcken, men inget överdrivet. Förstår inte riktigt hur BMW har tänkt. 20-tummarna har ET 38, men 18-tummarna har ET 43. Har provat X3:an med 20-tummarna och upplevde den som stabil.
tw
32
twosome
E39 525i -01 Stockholm Open Edition Sedan
Det ligger kanske något i det där med 5-serie för bättre kvalitet, är inte säker men tror nämligen X3 tillverkas i USA och X5 har flyttat tillbaka till Tyskland. Någon som vet mer?
Tror min E53 från 2004 är tillverkad i USA, och det märks på interiören.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Alla X modeller byggs i USA.....
Ett tips runt telefonen. Har du stängt av den genom att hålla inne hemknappen och på/av knappen samtidigt till skärmen slocknar? Jag hade stora problem i min bil att streaming fastnade. BMW hittade inte felet men en mobiltekniker löste det direkt. Efter omstart funkar allt klockrent!
Jag gör en omstart ibland men kanske inte tillräckligt ofta. Värt att prova, tack för tipset.

BMW👎
Problemet med att äga en bmw med garanti ät att den är många gånger värdelös. Generalagenten skiter i dig på ren svenska om det blir för jobbigt. Jag tror inte det är turbon som inte är med på din bil utan den klassiska fördröjningen i reaktionen på gaspedalen. Bmw går att stressa om man är för bestämd på gasen. Tillverkningsrelaterat enligt bmw.
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Prova gå till Mechanum, om ni har möjlighet, med era garantiärenden. Jag fick bra hjälp där när ÅF bilia group inte alls var behjälpliga. Mechanum vill ju ha in dig som servicekund så jag tror dom är mer benägen att driva ärendet.
Problemet uppstår när ärendet går vidare till generalagenten. Nåt många inte vet är att man måste använda BMW original tvättschampoo om rostskyddsgarantin ska gälla!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det där hittade du just på.
Absolut inte! Jag fick det svaret från Danderyd när jag var där med min E60 för 8 år sedan. Jag fick korrosion på fönsterlisterna första vintern.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Fatta vad de garvar åt dig i fikarummet nu :)
Vad tycker du vad roligt med det?
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
X3 och X4 behöver 2cm spacers på både fram och bakaxel för att bli bra och stabil och inte spåra. Jag satte på 2cm spacers och det blev en helt ny bil att köra. Inget spårande och så mycket mer stabil i alla farter.

Däcken sitter ju mitt under bilen nästan. Och dessutom är bilen rejält hög. Säger ju sig själv vad för resultat det blir av detta. 2cm spacers och bilen ser mer normal ut också. Vilket inte gör något med tanke på att designen kanske inte är den mest lyckade skapelse.

Det tog hårt att sätta på spacers, då jag hatar allt vat moddning gäller. Värt varenda öre...
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
"Problemet uppstår när ärendet går vidare till generalagenten. Nåt många inte vet är att man måste använda BMW original tvättschampoo om rostskyddsgarantin ska gälla!"

Märkligt nog fick jag inte fylla i något "tvättschema" när dom rostlagade bagagen på min förra E87a... :)

Är du redan användare? Logga in i menyn.