AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.093

köpråd på en 520d 2011 till 2012

bm
22
bmwgubben
520d 2011 touring
Haft förmånsbil i 20 år. Volvo hela tiden utom 3 sista åren med en Passat diesel. Två sista volvosarna var med D3 motorn som jag älskade. Gillade inte Passaten. Kändes för klen på låga varv jämfört med D3. Nu blir jag pensionär och måsta köpa egen bil. Var helt inställd på V70 med D3. Brorsan satte mig i en 520d. Årsmodell 11 -12, tror jag. Lite wow... detta var lite annorlunda. Drar mig lite för kommande reparationer. Är inte det dyrt med bmw? Vilka reparationer ? Alla bilar går sönder förr eller senare. Men Volvo är nog inte billigt att äga heller när det går sönder. Om det går sönder. Bakhjulsdrift ? Är inte det lite ute på vintern ? Men okej, gubbe med dubbdäck borde funka. Och man blev ju impad av motorhuven när man satt i förarsätet. Mäktigt. Vill ha.... när jag läst kritiken i jämförelse med AUDI vinner AUDI på piggare köregenskaper. Inget för mig. Är nästan aldrig över 2000 varv. Aldrig över 110 km. Vill ha det lugnt och tyst när jag kör. Och säkert. Jag kör bil, åker inte. Automat går bort. Ju mer jag tänker på en 520d, ju mer går en V70 bort. Men är den driftsäker vid snäll körning ?
Jag kommer inte ihåg ett enda problem med mina 5-6 olika volvosar genom tiderna. Bortsett från en bensinpump och en krånglande dieselvärmare från bosch (tror jag det var). Typiska fel på BMW 520d ? Dyra fel ? Rosten tror jag inte är ett problem med så sen årsmodell. Jag tror det finns massor av kunskap på forumet om detta. Berätta för mig.

bmwgubben
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.