|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger så önskar jag råd angående bilval vid bilhyra för en roadtrip i alperna. Startar i München och planerar en 12 dagars rundresa ner mot Comosjön och kanske ner till medelhavet, och sen tillbaka via Gardasjön. Så till min fråga: Vilket bilval hade ni gjort? Har kört M4, men inte någon av de andra. Är M4 för stor för att dra upp i alperna? Z4:an verkar vara en behaglig cruiser, men har man plats nog till bagage för 12 dagar? Jag reser lätt, värre med frugan. Eller rekommenderar ni 135:an? Bättre storlek? 135 är inte garanterad - kan bli A45 Amg också. M4 är nästan dubbelt så dyr som Z4:an (diff på ca 7000 kr för en vecka). Och A45/135 ligger i mitten prismässigt. Någon sm har erfarenheter med Sixt i Tyskland? Har någon tips på bra vägar eller platser som är värda en omväg uppskattas detta också :) | |
|
Cab är definitivt rätt val! En M4 är inte alls för stor, väldigt lagom. Z4 sväljer ju inte mer packning än två hårda kabinväskor och avsaknaden av baksäte för den avsevärt mindre praktisk än en 4-serie. Vilka hyr du av? Är någon av bilarna garanterade eller är det toppexemplaret i respektive klass? |
|
| Jag har hyrt av Sixt - de funkar bra i Tyskland (fast det gör iofs de flesta andra större firmor jag anlitat också). | |
|
Hej, Z4 är förvånansvärt tråkig att köra tycker jag. Mitt val hade varit 135/A45, borde vara våldsamt kul på alla vägar. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Hej och tack för alla svar! Det var som jag misstänkte, inget homogent svar :) @Grelle: Tack för input angående bagage. Två kabinväskor kan bli i knappaste laget, vore i varje fall dumt om man faktiskt inte får plats med det man har med. Men cabbe hade ju varit nice :) Tänkte hyra av Sixt - av alla firmor jag har kollat på så verkar Sixt har bäst utbud jämfört med pris. Dock inte garanterad varken z4 eller 135, kan bli SLC eller A45 Amg. Spontant känns SLC'n inte lika kul - lite krut måste man ju ha och då måste man upp i SLC 300. Vad jag kan se så är det svårt att veta vilken motor man får. Ser att om man hyr 4-serie så kan man få allt ifrån 420 til 435xd. Vad som avgör vad man får har jag inte klurat ut. Så nu lutar det nog mot M4 eller 135/a45. @Kristoffer_L - OK det låter bra. Hyr själv (via jobbet) med Hertz och Avis och det funkar fint. Räknar med att Sixt är ca det samma. Inga problem med "påhittade" skador? Vet du något om man kan påverka motorval? @Tegel - Tack för input! Tänker också att en mindre bil kan passa perfekt i alppassen :) jag har dock lite svårt för utseendet till A45:an men man sitter ju mest inuti bilen... Tack för alla svar! Någon som provat nya Cooper S? vore det ett stort nerköp i era ögen? |
|
|
Hej och tack för alla svar! Det var som jag misstänkte, inget homogent svar :) @Grelle: Tack för input angående bagage. Två kabinväskor kan bli i knappaste laget, vore i varje fall dumt om man faktiskt inte får plats med det man har med. Men cabbe hade ju varit nice :) Tänkte hyra av Sixt - av alla firmor jag har kollat på så verkar Sixt har bäst utbud jämfört med pris. Dock inte garanterad varken z4 eller 135, kan bli SLC eller A45 Amg. Spontant känns SLC'n inte lika kul - lite krut måste man ju ha och då måste man upp i SLC 300. Vad jag kan se så är det svårt att veta vilken motor man får. Ser att om man hyr 4-serie så kan man få allt ifrån 420 til 435xd. Vad som avgör vad man får har jag inte klurat ut. Så nu lutar det nog mot M4 eller 135/a45. @Kristoffer_L - OK det låter bra. Hyr själv (via jobbet) med Hertz och Avis och det funkar fint. Räknar med att Sixt är ca det samma. Inga problem med "påhittade" skador? Vet du något om man kan påverka motorval? @Tegel - Tack för input! Tänker också att en mindre bil kan passa perfekt i alppassen :) jag har dock lite svårt för utseendet till A45:an men man sitter ju mest inuti bilen... Tack för alla svar! Någon som provat nya Cooper S? vore det ett stort nerköp i era ögen? |
|
|
År 2014 hade jag och en kompis bokat z4-klassen hos Sixt på Münchens flygplats för 10 dagars alpkörning. Ringde flertalet gånger för att försöka få reda på vilken bil vi skulle få. Sixt kunde inte besvara det. När vi väl kommer ner så får vi nycklarna till vår bil, en SLK180... Det var ju de värsta vi kunde tänka oss i den klass vi bokat, så efter diskussion om det inte fanns något roligare så fick vi fram en 435i cab som skulle kosta oss 350€ mer, men han kunde pruta ned det till 250€. Bilen var en dag gammal och hade gått 43 mil. Trots avsaknad av sportstolar så var den bilen ett sant nöje och man behöver lite motor för att ha roligt upp för bergen. År 2015 kommer jag ner till Münchens flygplats igen oxh har nu bokat 4-serie klassen (cab). Hoppas såklart på en 435i men tänker att 428i nog är mer realistiskt. Audi A5 1.8T har vi nu fått. Återigen diskussion att det måste finnas något annat, säg en BMW med 6:a. Damen säger att det inte finns något annat, jo vänta, en 640. Vi sa ja direkt. Men det tråkiga var att det inte var en cab... Men okej, vi skiter i det då. Inte heller en bensinare, det var en 640d. Okej, vi accepterar. Och inte heller en coupe, utan en gran coupe... Men vi tog den och den fungerade okej, men inte hälften så bra som den tidigare 435i gjort. Problemet med sixt är att de inte förstår att förarna bryr sig om vilka bilar de får. De pratats som om man vill byta en en majskolv mot en annan. De frontar det absolut bästa i respektive klass men har ganska mycket skit bakom. |
|
|
Vi hade kunnat betala ganska mycket extra för 435i gentemot en A5 1.8T, men när de ligger i samma klass är det ett lotteri som jag sällan vinner på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.