|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| OK drmonz, då är jag med.. :) Men FYI: BMW kör generellt september som breakpoint för sina ÅM-byten, så din bil skulle behöva vara byggd i kommande höst för att kvala in som en -17...precis som min. | |
|
@tegel Men varför tvätta med diskmedel? Även om lackskyddet nu tål det ser jag inte riktigt vitsen med det? |
|
|
Sani: Det gäller inte, juli är bryt för tyskbyggda sedan 2013. USA-byggda senare och nya modeller tidigare. 4GC och M3/M4 börjar som årsmodell 2015 även när de är byggda i mars-14. Nordisksålda BMW/Mini har årsmodellen angiven i sitt tionde tecken i chassinumret sedan mars-14. H är 2017. September är bara några få modeller ibland, märkligt att den skrönan fastnat så hårt. Hittade exempelvis en svensksåld 525i-91 byggd i juli-1990 så för E28/E32/E34 är det mycket ofta bryt långt innan september. Det där med september är något folk på BMW Sverige säger till kunder när de inte orkar ta fram rätt uppgifter. Du skulle se min e-mail konversation med BMW Sverige om min 520i E34-95. God dag yxskaft var det från deras sida... Modeljahr 95 byggd 1994-05-02 Länk det klarade inte BMW Sverige att bekräfta. Så vad dem har att säga ger jag inget för. Mvh Stephan |
|
|
Silver307: det blir väldigt rent helt enkelt. Och extremt blankt. Och finns alltid hemma. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Det stämmer, Europabyggda BMW räknas som 2017 från och med Juli, om det inte är nya modeller som presenterats tidigare under året, de får också nästkommande årsmodell. Ska ha min bil levererad först 1 September, men är 20 veckors levtid idag på en 5a med min spec sa säljaren för det är grymt tryck på försäljningen tack vare alla kampanjer. Men gjort klart att jag ska ha en Juli bil, beställer bilen till firman men sen ska de lägga ordern så att det inte blir en bil tillverkad sista veckan i Juni typ, mindre bra affär. För övrigt blev det en mineralgrå, riktigt snygg med shadow line:-) Henke |
|
| 20 veckors leveranstid låter nästan som BS. Individuallack? | |
| Är visst dags att sova... Mineralgrå = ej individual. Kan inte begripa 20v då. Pga ej xdrive? | |
|
Hade lagt en beställning till en kund på en vanlig 520d X-drive och fått vecka 37 som levtid, så det är tom 24 veckor, hört flera som fått galna leveranstider pga säljtryck. Henke |
|
| Låter ju bisarrt med tanke på att vi andra fått 10 veckor (se annan tråd).... | |
|
Nu känns det helt plötsligt inte lika jobbigt med leveranstid på 14 veckor...som jag fått besked om. /J.I |
|
|
OK Stephan735i; I stand corrected - men "4GC och M3/M4 börjar som årsmodell 2015 även när de är byggda i mars-14"....när i Mars? Tänker så klart på min kärra, som väl tyvärr är producerad i slutet av februari i år - eller gäller det inte längre nu då, då det ej är en ny modell? Dvs att juli är brytpunkten för 4GC i år? |
|
|
Färgspöket härjar fortfarande😂🙈 Beställt mineralgrå, men såg en ny M- sport F11 idag i silver, var riktigt snygg. Riktigt mörka lacker har jag spolat, vit är pasé och spacegrå har jag idag, vet i fan...... Henke |
|
| Silver är klart snyggast på en M-sport, snyggare kontraster mot det svarta. Spacegrå är ganska tråkig, olika nyanser av grått verkar vara given för BMW | |
|
Jag valde silver på min 530D xDrive M-sport (lev V16 = snart!) efter massor av funderande och efter att jag kollat på många olika bilar i verkligheten och massor av foton. Från början tyckte jag att silver var otänkbart eftersom det är en så vanlig färg på massor av bilar av olika märken. Men jag visste också att svart och riktigt mörka färger är absolut otänkbart för mig. Visst är det snyggt när bilen är nytvättad men det är ju bara max 30 minuter i veckan... Vitt går bort eftersom det finns så extremt många vita vanliga tjänstebilar. Efter massor av funderande och att jag ändrat mig ett par gånger så kom jag fram till att F11 M-sport gör sig absolut bäst i silver. Dessutom att silver ser inte ofräsch ut ens när den är lite smutsig. Varför skulle jag då välja något annat? (I mina undersökningar kunde jag dessutom konstatera att BMW:s silvermetallic är snyggare än många andra märkens silver-nyanser.) Min kommer i silver, M-sport, tonade rutor, M-njurar och direkt vid leveransen monteras ISR10 20" fälgar. Så förhoppningsvis ska min bil se riktigt hygglig ut bland alla andra "vanliga" bilar (?). Men jag är bara glad för att så många väljer svart, och att ni väljer andra färger än jag, vilket gör att min bil inte blir så extremt vanlig ändå... |
|
|
Håller helt med, silver på M sport är skitsnyggt! Difusern bak, shadowlinen, panoramataket och tonade rutor i kombination med mörk inredning blir grymt med silvermetallic. Mörka lacker tar bort hela M paketet, då får man välja aluminium individuallister istället för annars blir ju allt bara en mörk klump utan några kontraster vilket inte jag gillar. I och med att F11an är "gammal" så tror jag en ljus färg behåller den modernare och fräschare länge, en Carbonsvart är risig på 2000 mil oavsett Mr Cap eller inte om man nu inte har den som söndagskärra o älskar biltvätt, jag är familjefar som använder o sliter mina grejer. Henke |
|
| Kunde man välja carbonsvart utan att behöva ta M-paketet skulle jag tagit den direkt till mina bilar. Det är så snyggt när olika delar av bilen antar olika nyanser beroende av ljuset. Silverfärgade..nja det hade man på sjuttiotalet som alternativ till guldmetallic. Lägger man 500.000 på en bil vore det väl skam om man inte skötte om den oavsett vad den har för färg. Skiten finns även om den kanske inte syns så tydligt på vissa färger...men likväl är den skitig, avlagringar, flygrost, tjära etc som inte skall vara där. Håller man lacken ren så är den enkel att hålla snygg i längden...slarvar man så blir det förr eller senare ett h-vete eller väldig dyrt för att fixa till. | |
|
Hej BMW530d. Titta på azuritsvart. Den kan man få utan m-paket. Beroende på ljus och vinkel så skiftar den från vanlig svart till blå metallic. Hade silvermetallic på min förra 530. Var bra på det sätt att smuts inte syntes så väl vilket gjorde att jag inte behövde tvätta den lika ofta. Tröttnade på den färgen så småningom så när jag tog nästa bil föll jag för azuritsvart direkt när jag såg den. |
|
|
Valde mediterranean blue med lister och rails i alu/chrome. Går man på shadowline så bör man nästan byta till svarta njurar. Ser konstigt ut annars. En viktig detalj för min del är att man får (som jag uppfattat det) hydraulisk styrservo om man tar xDrive, alla andra modeller är med elservo. Om inget drastiskt görs för att förbättra känslan i elservot så kommer det bli färre modeller att välja mellan vid nästa bilbyte för mig. |
|
|
BMW530d; jag lägger 600.000 på min bil, inklusive bl a M-paket, och jag tror att jag vågar påstå att jag sköter mina bilar och tar hand om lacken bättre än de allra flesta. Min förra BMW är snart 10 år gammal och i absolut yppersta skick. För min nya bil gjorde jag personligen mitt eget medvetna val och valde silvermetallic. Men jag har full respekt för dina och andras argument för att ni gillar svart och även andra färger. Svart har ju varit populärt väldigt länge och jag minns t ex när jag växte upp med min pappas svarta Mercor på både 60- och 70-talet... Jag personligen tycker att en carbonsvart bil är fantastiskt snygg, när lacken är ny eller åtminstone välskött, och när den är nytvättad och skinnad torr. Under den halvtimman som bilen är ren så är den vacker! Men så snart den blivit dammig eller lite smutsig, även en vacker sommardag i helt vanlig trafikmiljö, så tycker jag att bilen väldigt snabbt börjar se ut som en äldre och lite sliten bil. De dagar som det regnar eller är dåligt väder så tycker jag att alla svarta bilar ser ut att vara väldigt skitiga. Och jag personligen tycker att det är alldeles för många sådana dagar... Självfallet är en ljus bil, t ex en silver, lika dammig och smutsig, men jag tycker att den i de allra flesta fall ger ett helt ok intryck i åtminstone en vecka efter riktig tvätt. Däremellan så räcker det ofta att bara spola av den med högtyckstvätten så är den rätt ok igen. (Avspolning brukar dock ge rätt så dåligt resultat på en svart bil.) Dagar med dåligt väder tycker jag att alla svarta bilar ser väldigt tråkiga ut medan silver ändå ser lite bättre ut. Jag personligen har för min egen del helt tröttnat på att ha en svart bil. Kanske pga av att jag börjar bli gammal och lat? Eller äldre och klokare..? Därför valde jag silver. Personligt tycke och smak är alltså rätt så olika, även om vi nu är helt överens om att en carbonsvart bil är vacker (åtminstone medan den är ren en under en kort stund). |
|
|
Ulf530: Du glömmer i dit resonemang om din pappas gamla mercor etc att en carbonsvart bil i de flesta all är långtifrån svart Jag har ägt en carbosvart och körde ca 10.000mil med den och jag känner inte igen din beskrivning av hur en carbonsvart bil ser ut ens med lite dam eller smuts på |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.