AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.949

Märklig M3

Sida 2 av 3
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Antingen så har TP vid registreringen skrivit ett tecken fel (om det nu är möjligt) för det chassi/regnumret kan omöjligt tillhöra den bilen! Eller så är bilen som nån antagit innan stulen och mixtrad med/bytt identitet på.

Bmw kan säkert hjälpa till o reda ut saken om de får kika på den, frågan är om säljaren går med på det före ett ev köp..
he
122
herrbritt
BMW 135i Coupe
Audi 1.8t Avant
Volvo P1800
weiman:
>De har ju samma efternamn så det finns nog ett korn av sanning i hans förklaring >ovan. Men mer än så är det knappast, bilen har varit avställd under hela tiden i >Sverige...

Sant, och det verkar vara förra ägaren (pappan) som har bilfirma.
Är man osäker så kan man ju alltid be Larmtjänst "Fastställa identiteten" Kostar runt 2000:- har jag för mig-Men det kan det ju vara värt.
Hur lång är behandlingstiden på det då?
Ja då har vi "2010" ute :)

Märkligt att handlare som känner till historiken fortfarande har bilen ute på annons.

Länk
Hej alla BMW-fantaster.

Eftersom det kanske ser konstigt ut med min första post någonsin i denna tråden kanske jag får presentera mig. Jag heter Danny Vendel och arbetar på QP Cars AB. Vi som nu har denna bilen inne som försäljningsuppdrag.

Fick tips ikväll om att läsa denna tråden och det har jag nu gjort.
Det ser ut som om det finns ett antal frågetecken att reda ut kring bilen och dess historik oavsett om det som kommer fram är bra eller dåligt.
Med det sagt vill jag helt enkelt bara säga att jag finns tillgänglig för frågor, men kanske ännu hellre ta hjälp av er.

Vad kan vi göra för att få klarhet. Nu behöver vi er fulla BMW-kompetens :)
Självklart välkomna att ringa oss under morgondagen också om det passar er bättre.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, ja dom flesta spekulationerna och teorierna har väl redan avhandlats här, är nog bara Bmw själva eller larmtjänst som kan försöka bringa klarhet i varför chassinumret inte stämmer med bilen..

Jag hade börjat med att kolla om vin numret på bilen ser modifierat ut på något vis, och inte bara numret i rutan då, kanske ger det en hint..

Kanske är det så att chassinumret kommer från en skrotad bil, sen är det överflyttat till en stulen någorlunda likvärdig 07-08, kan ju hänt redan 2011-2013 då den var en vända i Belgien också. Inte säkert första importören till Sverige gjorde sin läxa så noga heller utan handlade i god tro.

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Länk

Den här rapporten i sin helhet kan kanske va en hjälp?
Hej.

Har precis kommit tillbaka från BMW som har kontrollerat bilen eftersom det verkar ligga i allas intressen.
Bilen är tillverkad och såld till den spanska marknaden. Den tillverkades december 2009. Den levererades också med iDrive från tillverkaren VDO som då verkar vara den "gamla" iDriven. Det är således den iDrive som sitter i nu som alltid har suttit där. Den nya iDrive är tillverkad av Becker och sitter alltså INTE i denna bilen och har inte gjort från fabrik.

Jag har fått nyckelavläsning från BMW som jag nu sitter och jämför med den information som finns i servicebok. Det finns inga konstigheter eller differanser där i mellan.

BMW kan alltså inte se att något ser konstigt ut med bilens historik. Har ni fler förslag på vad vi kan kontrollera så gör vi mer än gärna detta.

-> Marcus:
Jag har kollat VIN nummer på stötdämpartornet samt den lappen som finns vid dörren. Det stämmer överens med de uppgifterna som finns hos transportstyrelsen.
Det finns inget VIN i rutan vilket jag tyckte var lite märkligt. Har efter det tittat på 3 andra M3:or i olika årsmodeller som inte heller har det, så det verkar inte ha någon betydelse. Finns VIN nummer på fler ställen att kolla?

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Som nämnts tidigare så borde den inte ha varken navi, läder, stolsvärme, hifi individual, edc, 19 tums, mm OM chassinumret/utrustning stämde med bilen. Visst kan det va eftermonterat men den borde ha facelift detaljerna invändigt också om det var en -10.

Chassinr stämmer med det som står på bilen och det som står på transportstyrelsen.
Det som nu då INTE verkar stämma är en del av utrustningen i bilen inte var med från tillverkningen enligt detta chassinr. Så långt har jag förstått rätt va?

Så då är väl kärnfrågan som kvarstår. Har denna utrustningen blivit monterad i efterhand? Av vem? När? Varför?
Men om man nu utgår från worst case scenario vad menar man kan ha hänt? Vad kan problemet vara med denna eftermonterade utrustningen?

Vet inte riktigt vad jag far efter här, men om nu något "dåligt" kan ha hänt vad kan då ha hänt? Vad är det som vi spekulerar om här egentligen :)

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det som folk lite halvdåligt spekulerar i är att bilen är stulen och identiteten flyttad till en annan bil. Det skulle enligt dem bevisas av skillnaden i utrustning från det som är noterat när bilen var ny.

-------
//Lövet
Bilen är inte stulen det är kontrollerat.
Möjligen då att utrustningen är stulen och sedan flyttad till denna bilen med detta chassit menar du?

Det är klart en möjlighet och verkar dock också som en omöjlig uppgift att ta reda på om det inte finns någonting i utrustningen som talar om vilken chassinr den utrustningen är tillverkad för.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Enligt länken ovan från vin-info så verkar den ha varit med om något 2013. Hade jag ägt bilen så hade jag köpt rapporten.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns ju som sagt en "Damage record" - skulle vara intressant att se hur omfattande skadan var...

Som Lövet skrev:

Det förekommer att bilar krockas så att de är "bortom reparation" och då finns det skumma element som helt enkelt ser till att stjäla en likvärdig bil och sedan flyttar man över identiteten (alla chassinummer-plåtar etc.) från den kraschade bilen till den stulna - vips "försvinner" den stulna bilen, samtidigt som den skrotfärdiga bilen "stiger upp som fågeln Fenix från sin aska"...

Stämmer motornumret med chassinummer?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Köpte rapporten. Det finns en skada rapporterad i Luxemburg för 2500-3500EUR
Står inga detaljer tyvärr men med tanke på summan så kan det inte vara några större grejor. Det står inte heller om det är en skada exteriört, interiört eller motor eller liknande.

Vill ha tips på alla ställen i bilen jag kan hitta VIN nummret.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Motornumret kan vara ruskigt svårt/jobbigt att hitta då BMW (var in på M-Bilar) inte har den informationen i sin databas senast jag skulle entusiastförsäkra min Z4MC, det var vad de sa iaf. Kanske går om man ringer BMW Sverige? På min Z4MC måste man demontera en jävla massa för att komma åt och se motornumret, inget jag tänker ge mig på. Alternativt om man har en kamera som man kan komma åt med, men motornumret sitter ju olika på olika motorer.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Verkar va mer än en hund begraven. Kolla om du kan hitta ett årtal på den utrustningen bilen inte skall ha. Brukar stå på de där små papperslapparna på tex navi. Något stämmer inte här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.