|
|
|
|---|---|
|
HEj! Som rubriken lyder så vill jag hitta nya burkar i bak för att klämma ur lite gött ljud ur min v12:a. Jag upplever det som en djungel att hitta rätt burk med ett attraktivt ljud till min bil. Någon so har förslag? Jag vill behålla karaktären på ljudet men vill lyfta fram den så det blir lite mer markant och att man kan få njuta lite när man gasar på. Inget dovt muller tack, utan föreställ dig en välstämd orkester :D Gärna med länkar till filmer där man får höra, det mesta jag har hittat är det dålig kvalitet på ljudet | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
På 740 och 750 är det vanligt att man plockar bort de bakre ljuddämparna och byter ut mot raka rör istället. Det blir inte för högt ljud vid vardaglig körning men mycket härligare ljud vid gaspådrag. Sök på "muffler delete bmw 750" på Youtube. Här har du en exempel med film från insidan och utsidan: |
|
På 740 vet jag flera med detta ingrepp med fint V8-ljud som resultat, men på 750 brukar inte det inte bli någon större skillnad, V12an är betydligt tystare. Synd att säga sönder avgassystemet om det är ett fint exemplar tycker jag BMW CS #5139 |
|
|
Tack för tipsen! Jag känner lite likadant som dig J.L, men även om min 750 är fin i mina ögon så är den nog inte så pass unik att det "förstör" den. Jag hade ändå väldigt gärna fått till dubbla pipor som sticker ut bak och då måste jag göra åverkan på bilen ändå. Sagt och gjort iaf, igår la jag ett fint snitt och tog bort burkarna som för övrigt visade sig vara lite rostiga... Skillnaden är förvånansvärt liten, hör främst skillnaden på tomgång med mer djup, för övrigt väldigt identiskt. Ska hitta några bra burkar med fina pipor att hänga på nu, tips är välkomna! :) //Adrian |
|
|
Hej. Adrian Jag hade bytt till ett 4 tums sportavgassystem det kostar lite grann men du får ett jävla gött muller ock mera hästkrafter Du får leva på makaroner o korv Ett tag men det kostar att ligga på topp. Mvh Hassebus |
|
|
Hej! Nu har jag besudlat avgassystemet... Jag kapade först de bakre ljuddämparna vilket knappt gav någon skillnad alls, en väldigt tyst bil måste jag säga. Därpå så kapade jag därför av hela vägen fram till kattarna. Efter det så brakade det lös, jag fick fram det ljudet jag önskade, dock så brölade den såklart lite väl mycket och ljudnivån var allt annat än godkänd. Efter det så inhandlade jag lite rör och ljuddämpare för att testa mig fram till vad jag ville ha. olika dämpare och rördimensioner. jag håller fortfarande på bygger och i väntan på nästa lön så spånar jag vidare på hur jag ska få det bra, ska knäppa lite bilder nästa gång. vad gäller ljudet är det svårt att spela in med telefonen, ska se ifall det går att lösa. //Adrian |
|
|
#copco Bumpar din tråd lite, vad är det för tum på avgassystemet efter kattarna? |
|
|
#Pzyk Det var ett tag sedan jag höll på men av vad jag minns så ska det vara 3" Behöver du veta exakt? |
|
|
#copco Sry att jag inte svarade! Det föll mellan stolarna. Ja precis, skulle vilja veta exakta rördimensionen. Jag har hört att det kan vara 57 mm. Stämmer detta? |
|
|
#Pzyk Jag kommer att fortsätta greja med systemet nu till våren så kommer att kunna mäta exakt då. Är dock relativt säker på att 57 mm direkt efter kattarna stämmer. Återkommer när jag hissat upp bil'n. |
|
|
#copco Jaha okej, tack! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.