|
|
|
|---|---|
|
Hej, har ett litet problem men min 540. Det är så att ratten inte tar precis i mitten dvs, att när man vrider på ratten så ett par cm åt varje håll så styr man inte hjulen. Detta gör så det är svårt att göra små styrningar och körningen kan bli lite vinglig. Min fråga är då var ska man börja med att kolla för att fixa detta? (En kompis sa till mig att det kan vara nån bussning som behövs bytas, kan det vara något?) Mvh/ Rickard | |
|
Ingen E39 jag har kört har varit direktstyrd det har alltid varit ett litet spel. Men kolla rattstången nere vid styrsnäckan. |
|
|
Om yttre och inre(mitten) styrleder är friska är det nog styrsnäckan som är sliten. Det är inte roligt, eller billigt om man låter någon annan göra det, att byta styrsnäcka. Tänker du ge dig på det kan jag rekommendera M5:ans styrsnäcka eftersom den har snabbare utväxling. Vill man ha ännu bättre respons från styrningen kan man fixa aggressivare hjulinställningar(närmare neutral toe-in fram) på bekostnad av kursstabilitet rakt fram. Precis som delorian säger så har alla E39 V8 ett visst spel i styrningen, men om du fixar M5 snäcka och mindre toe-in fram blir skillnaden enorm. Jag har gjort det på min egna E39 och kör just nu runt i en annan 540i6 som fixas åt en vän. Skillnaden mellan bilarna är enorm - den andra 540:n känns som en buss i jämförelse! |
|
|
För att testa styrsnäckan: Hissa upp bägge framhjul så du kan vrida dem för hand. Känner du någon ojämnhet när du vrider på hjulen mellan extremlägena är snäckan sliten där. Jag bytte min styrväxel för ett tag sedan. Den var sliten i "rakt fram" läget. Det kändes när jag vred hjulen och det hördes ett ljud. Kostnad? Jag hade en bra mek 1000:- för jobbet och jag hittade en beg styrmekanism (allt mellan styrlederna) på skroten för 2000:-. Allt fungerar toppen nu två år senare. |
|
| Tack för alla svar, då vet jag nog var jag ska börja kolla. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Finns det något företag i Sverige som renoverar styrsnäckor? |
|
stugsittaren: Styrsnäckorna som sitter på V8 blir oftast slitna i rakt fram läget utan att man känner några ojämnheter på det sättet du beskriver. Det är helt olika konstruktioner på 6-cyl och v8. Bästa är väl egentligen att vrida på ratten i mitten-läget och se om pitman-armen rör sig samtidigt. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@MontrealBlue540 : Vad var felet och hur åtgärdades det? :-) |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@MontrealBlue540 : Vad var felet och hur åtgärdades det? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.