|
|
|
|---|---|
|
Knack i motorn efter varmkörning,Kall går den som en klocka vad kan detta bero på? Mvh Janne | |
|
Du kan nog få bättre svar om du ger en litet mer utförlig beskrivning.Tex - högt/lågt knackande - dovt knackande eller metalliskt typ hammare på metall - knackande vid acceleration men inte vid motorbromsning eller jämn låg fart - osv Generellt är väl annars ett dovt knackande (mest eller bara vid acceleration) vid varm motorolja ett vevstakslager som håller på att gå sönder Per L |
|
|
Som sagt - mer kött på benen behövs! Kommer ljudet från ovandelen av motorn - vilken sida? Kommer ljudet från främre eller bakre delen? Följer ljudet varvtalet på motorn? Med vilken frekvens är ljudet? Lägg upp en filmsekvens med ljud. När byttes olja och oljefilter i motorn senast? Vilken olja användes? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dovt Knackande vid tomgång försvinner när den varvas upp,låter som det kommer från venilerna.En bil som jag ev Skall köpa under helgen har provkört den går som en dröm tyckte jag En Bmw 540iA 01 28.800 mil verkar vara väl omhändertagen,Oljan var ganska ny ock såg fin ut men dock ej några servicepapper på det,Men blev lite orolig för detta knackljud,det hörs bara när jag öppnar huven ock lyssnar så det skramlar inte,verkar annars vara ett vanligt fenomen på denna modell eller? Vanos)Oljepump?kamkedjan?Skönhetsfel som en del vill kalla det med finare ord som inte är så mycket att bry sig om? Mvh Janne |
|
| Kan kanske vara ett tändstift som sitter liiite löst, bör kontrolleras/åtgärdas snarast | |
|
Klassisk på dessa motorer och miltal mellan 25-30 k är att kamkedjestyrningen (av plast) går sönder och det börjar låta. Börjar lite smått och sen när de går sönder mer och mer så ökar oljudet.. Snarare regel än undantag att detta händer på M62 tyvärr. Läs här om mitt case:Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Lossade också oljepåfyllningslocket,Tyckte det verkade vara höga kompressioner där skvätte lite olja när jag lossade det är det normalt? |
|
|
Om det är kamkedjestyrningen så borde det inte låta när den är kall också då? |
|
|
Skall man tro sig köpa denna trots detta?Vad det nu kan vara för fel!prutat ner till 30.000:- ? |
|
|
Ingen som har flera ideer ang Detta? Mvh Janne |
|
| Min knackar så och det är oftast inget allvarligt så länge det är dieselknack och effekten är där vid gaspådrag. Värre om den knackar eller där är missljud vid kall motor. | |
|
Janne, som du säger min teori faller kanske på att den inte låter när den är kall. Skulle isåfall vara att oljan är lite tjockare men det är nog långsökt. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Så det är ingen större fara att köpa tror ni? Mvh Janne |
|
|
Ta reda på vad problemet är innan du köper! du kommer bli galen på ljudet/knacket om du redan innan köp oroar dig för det. Jag skulle nog söka vidare och köpa en bil jag är nöjd med från start så att säga, blir aldrig bra annars. |
|
|
Att köpa en bil med ett tydligt missljud i motorn, är att ta en stor chansning - räkna med att motorn rasar om du inte åtgärdar felet ("worst case scenario"). Dvs. kalkylera med en reparation i +15.000-kronorsklassen och/eller ett motorbyte i din köpkalkyl. Tycker du att bilen då är "prisvärd" - köp, om inte - köp inte... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag kan säg så här...Är du SÄKER på att det är motorn som genererar ljudet? Ett exempel: En bekants M5 E34 började helt plötsligt "banka från nedre delen av motorn", Följde varvtalet:(. "Diagnosen" han fick var: vev/ram lager. För att vara säkra på att ljudet verkligen kom från motorn plockade vi bort samtliga drivremmar (ac, generator samt servo). Ljudet var borta! Visade sig att det var servo-remmen som behövde spännas liiite till, vilket förhindrade servopumpens axel från att ge oljudet (dess rörelse i "längsled" gav oljudet, vilket kanske berodde på en något "wobblig" remskiva, vilket vi inte kunde se med blotta ögat iaf). Bilen gick utan i oljud därefter i flera tusen mil... | |
| Lägg upp film på missljudet här lättare att höra då :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.