AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.153

E61 Bromsklossar tar ojämnt över skivan

ad
71
adb
BMW E61 530i lci
Jag bytte frambromsar för en tid sedan(skivor Ate, klossar från Stark). De bromsar fint utan vibrationer. Däremot ligger klossarna an mot centrum av skivan men verkar inte ligga an alls längst ut...Nån som har någon idé hur det kan komma sig? Ska man plocka ner det igen och smörja eller hur kan det justeras?

Tacksam för råd!
Längst ut som sista 1 max 2 mm? Eller som "20-30 mm"?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lägg upp en bild på hur det ser ut!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ad
71
adb
BMW E61 530i lci
Det är snarare 20-30mm...upptäckte det genom att det blivit svag ytrost på yttre delen av skivan
Ok...Snedslitna belägg, och/eller att "fjädern" på okets "utsida" saknas (nr 8 iLänk , eller möjligen väääldigt slitna glidbussningar...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller dåligt rengjorda glidytor i ok/sadel eller dålig kvalitet på beläggen.

Mvh
Johan B

ad
71
adb
BMW E61 530i lci
Länk

Länk

Så här ser skivan ut...blir inte klok på detta. Har plockat ner allt igen, smort och rengjort. Vad tror ni, är det klossarna det är fel på?

Vad hade ni gjort?

Kört vidare och vart nöjd?
Köpt nya klossar och se om det löser problemet?
Lr nåt annat....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har du kört med skivor/klossar?

Vad är det för klossar?

Det ser ut som skivor/klossar inte är inslitna mot varandra ännu - jag skulle köra längre och se hur det artar sig. Skivor/klossar kan behöva en del körning innan allt är inslitet - sträckan beror i stor utsträckning på hur mycket/hårt man bromsar.

Har du följt någon särskild inkörningsprocedur?
Det finns bra sådana hos seriösa bromsfirmor (tror det finns en sådan på PEAN:s hemsida).

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...såg nu att du redan skrivit att det är "Stark"-klossar.

Stark är RD24/Autodoc:s eget märke - skulle tippa på att det är ett "billigt skitmärke" som de brandat och säljer extremt dyrt.

De kör "monkey-business" genom att (utan förvarning) byta ut lagda ordrar på kvalitetsmärken man beställt mot Stark, under förevändningen att det är leveransproblem och att "man får en dyrare produkt" - det senare är ren formalia då ingen annan säljer det märket och de själva har prissatt Stark-sortimentet löjligt högt...

Så det KAN vara klossarna som är knas!

Mvh
Johan B

ad
71
adb
BMW E61 530i lci
Jag har kört ca 50-75 mil. Bromsat ganska hårt ett antal gånger för att råda bot på detta problem som stör mig. Har dock inte gjort det enligt en inkörningsprucedur, ska kolla det.

Roligt att du skriver att de brukar säga att en annan vara är slut och istället skicka med stark delar. Det var nämligen PRECIS så det gick till för mig. De sa dock att de är dyrare och bättre så bra tänkte jag.

Skulle ju kunna köra vidare ett tag och se om de slits in mot varandra på rätt sätt. Är bara orolig att skivan tar stryk?

Tack för svaren!
/Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.