AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.810

Brus från högtalarna 320i 2016 LCI

Hej,

Jag köpte en ny F31 320i 2016 LCI i nov 2015 med HIFI Professional. Nu har jag upptäckt att det brusar ganska mycket från samtliga dörrhögtalare när motorn är avstängd. Låser man och sitter kvar i bilen så brusar det fortfarande lika mycket. Sätter jag på en CD skiva och sänker volymen kan jag fortfarande höra detta bakgrundsbrus. Bruset ligger även på när motorn är igång och ökar/minskar inte i volym när man höjer/sänker volymen utan ligger konstant på samma nivå. Jag har varit inne på BMW i Solna och dom hade inte registrerat detta tidigare men säger att detta är normalt då liknande bilar i hallen har samma symptom. En F31 i hallen med HIFI Professional hade detta brus och även en 4 serie. En 5 serie i hallen hade också brus och man kunde höra att högtalarna var aktiva men med väldigt mycket lägre brus. Detta brus hör man endast från förarplats när bilen står stilla med motorn avstängd och är knappt märkbart när man kör. Lägger man örat till högtalaren så hörs det dock väldigt tydligt.

Ska högtalarna verkligen brusa aktivt på detta sätt? Hade jag upptäckt detta innan beställning hade jag aldrig i livet lagt till 3900kr för HIFI professional. Hur är det i era bilar? Brusar era med HIFI Professional och hur är det med er som har det finare systemet?

Tacksam för svar!

Hälsningar Johan
Har samma brus. Otroligt irriterande när man sitter i en avstängd bil.
Bilen är en 318d 2016 lci med hifi pro. Vet inte om det är nån idé att ta upp det med Bmw...
Samma sak i min 1-serie -16 med Harman Kardon högtalarsystem. Enligt BMW i Tyskland ska det vara så, för de kan inget göra. Huvudenheten kan inte få de externa förstärkarna att stänga av sina högtalarutgångar utan det sker enbart när bilen somnar in. Således så detta statiska brus.
Den som ansvarar för högtalarsystemen på BMWs utvecklingskontor har onekligen fatalt misslyckats. Helt ofattbart att de lyckats göra en sådan konstruktionsmiss.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Vilket skräp, jag hade legat på BMW om detta som en hora över sjömän.
Jag tog upp detta med många personer på BMW/Bavaria men ingen verkade veta eller höra vad jag hörde. När jag slutligen efter påtryckning fick prata med en ljudexpert på Bavaria fick jag bekräftat att det skulle vara så precis som Chris87 skriver.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Om man har standardljud, slipper man bruset då?

Även vår Gran Tourer med Hifi har detta brus, men på GT'n med standardljud är det tyst.
no
48
notko
F30 320d - 16
Jag har standard uppgraderad med Focal högtalare. Inte hört någon brus så länge.

Kommer att lysna noga när jag kommer hem.
no
48
notko
F30 320d - 16
Kunde inte höra någon brus i mina högtalare.
Antagligen för att det inte finns separat förstärkare/slutsteg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.