|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som rubriken lyder så letar jag efter nånting att stoppa i navigationsenheten som täcker Ryssland. De senaste åren har vägnätet rustats upp ordentligt i Ryssland. Numera är det asfalterad väg genom hela landet och har tillsynes lika god standard som E/RV45 upp genom Sverige, om än smalare. För tio år sedan följde jag med stort intresse den här resedagboken Länk och förfärades över Rysslands dåliga vägnät. Numera är som bekant vägarna farbara och rubeln har de senaste åren halverats i värde tack vare diverse omständigheter. Exempelvis kostar full tank 98-oktan på ett Rosneft tankställe i Irkutsk inte ens 300 kronor. Samtidigt är naturen i södra Sibirien fantastiskt vacker och är väl värt ett besök. Tanken var att packa bilen med 12V-kylbag, stormkök och ordentlig picknick-utrustning. Sedan ta färjan från Stockholm till St Petersburg och ta den delvis nybyggda motorvägen till Moskva för att sedan fortsätta bortåt på huvudvägen mot Vladivostok. En fräsch 728iA -00 känns kompetent för två personer att färdas långt i. Vägen ringlar genom ett flertal större städer österut, och det finns gott om mycket prisvärda hotell med hög standard. Det hade varit väldigt bekvämt med en kart-skiva som åtminstone täcker större vägar i Ryssland och östra delarna av landet. (Till en mk4-enhet). Tyvärr har jag letat runt internet utan att hitta någonting alls. En lösning skulle vara en fristående GPS-modul att trycka fast i rutan. Personligen föredrar jag dock bilens inbyggda system och en kompetent vägatlas för ändamålet. Är det någon som har en aning om var det finns att köpa/få tag i dessa skivor? Tack på förhand David | |
|
Jag kan tipsa om att använda en smartphone eller ännu bättre en surfplatta med Yandex Navi (app). Med den kan man ladda ner kartor för offline användande. Engelskt interface och röst finns. Gärna i kombination med ett ryskt simkort, så man kan få trafikinformation m.m i appen. En dash-cam rekommenderas starkt med! Trafikpolisen gillar att gömma sig på 60-streckorna som kommer i alla samhällen längs landsvägarna, många kör även med radarvarnare. Det största problemet med ryska vägar är inte beläggningen, utan hur folk kör. Det finns få motorvägar, och blinda omkörningar i kurvor är inget ovanligt. Man dras lätt med i tempot, för antigen går det sakta på väggrenen eller så hamnar man med stresspellarna som kör om överallt. Framförallt på helger (datja-säsong) och i rusningstider, mitt på en veckodag är det ofta betydligt lugnare. Men det är ett fascinerande land, otroligt prisvärt nu. En stor och säker E38 är perfekt, den är inte heller tillräckligt flashig för att dra blickar till sig. Vägarna är ofta otroligt spåriga, så jag skulle köra med 16" standard hjul utan lågprofil. Då slipper kämpa med att hålla kursen med livet som insats. Jag körde min A8 D2 t or St Petersburg (via Finland) på breda lågprofil, det var ingen höjdare. Min förra E38 med 18" var jobbig redan på svenska vägar. Maten på enkla caféer kostar från 30kr så det är ofta bättre än att försöka fixa ihop nåt eget. Maten i butikerna är inte så mycket billigare än Sverige som man skulle kunna tro. Men ta med picknick grejor och stormkök ändå, på vischan kan det vara spritt mellan ställena. Och sen borde du ha en blogg under resan med :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.