|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har idag haft min första besiktning på min 318d Sport (F31) och fick nedslag på att det var toning på sidoframrutorna. Jag kan inte se att det finns någon film och jag har absolut inte satt på ngt i efterhand. Jag köpte bilen när den gått 3000 mil och har svårt att se att förra ägaren satt på någon solfilm. Enligt bes-killen så är det vanligt att det görs från fabrik och att det upptäcks först vid första besiktningen. Kan det verkligen stämma? Är det någon som har någon erfarenhet och hur löste ni det? | |
|
Att BMW, eller någon annan biltillverkare, skulle montera framrutor med olaglig toning i sin fabrik finns inte på kartan. Det låter som att du råkat ut för en skojare hos den besiktningsfirma du besökte. Det är inte helt omöjligt att en föregående ägare låtit tona rutorna. Kontrollera noggrant så att rutorna verkligen inte har någon toningsfilm. Titta nära rutornas kanter. Att skrapa lite med naglarna är ett bra sätt att upptäcka ojämnheter. Skulle det vara så att det inte finns någon toningsfilm alls hade jag ringt chefen hos den besiktningsfirma du varit hos och klagat. De ska inte underkänna en bil som är fullt laglig. |
|
|
Rutan kan även vara lackad med toning i efterhand. Om BMW skulle levererat bilen med för mörka rutor från fabriken, skulle bilen inte klara E-godkännandet. Det skulle även finnas med i bilen specifikation från fabriken - kolla med ditt chassinummer: t ex. Länk Länk Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar. Jag hittar inte att det finns något specat kring tonade rutor alls. Dock tror jag att det ligger i sport line-paketet. Jag får ta en tur till BMW imorgon och se vad de säger. |
|
| Hur avgjorde besiktningsmannen att rutorna var för mörka? Lyste han igenom dem med något instrument? Eller "tyckte" han bara att de var för mörka? | |
| Tonar verkligen BMW främre rutor från fabrik? Iaf inte på F serien enligt sidan 49 här:Länk | |
| Jag var och besikta min förra Audi och fick samma problem, men jag sa han fick gå och hämta en annan person som fick titta på detta och den tyckte samma sak att det var "film", jag gav mig inte utan dom fick hämta en tredje person och han hade en liten kniv med sig och skrapade lite försiktigt på rutan och då sa han att det inte var några problem! Jag fick rätt till slut (och det var förstås ingen film), men ska man verkligen behöva stå bredvid vara "tjurgubbe" på bilprovningen? | |
| Sicket jäkla sätt, har toning från fabrik på min och ser klart och tydligt skillnad mellan fram och bakrutorna, t.ex.: Länk. Bilen på bilden har också sportpaketet. | |
|
Vad är det som är ett "jäkla sätt"? Att BMW inte säljer utrustning som gör bilen olaglig? Är det oklart vad "tonade sidorutor bak samt bakruta" betyder? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.