AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.077

F25 X3 - sprucket glas till dimljus

Hej,

Har under vintern fått ett stenskott som spräckt glaset på ena dimljuset på min F25 X3. Men ljuset fungerar fortfarande.

Var förbi BMW för att se om det gick att beställa ett löst glas men de hävdade att det bara gick att köpa helt nytt komplett dimljus. Pris för hela paketet plus montering kändes som ett rån.

Vet någon om det går att köpa enbart glas och byta själv eller om det finns något annat sätt att byta till vettigt pris?

mvh minaxe
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Samma för mig. Fick byta hela insatsen.
Tack för info!

Bytte du själv? Vad fick du annars betala för jobb och insats?

Fick uppgift om ca 1600 för insats och 1000 för jobbet.

Känns som sagt orimligt när bara ytterglaset är sprucket.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Lämnade bara in det. Kommer bara ihåg att det var orimligt dyrt som sagt...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Säljs som en ihoplimmad enhet till nästan alla märken så BMW är inte så speciella där. Eventuellt kan du ju försöka byta själv, brukar inte vara komplicerat (men smutsigt).

-------
//Lövet
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Mitt dimljus på F15 sprack när bilen var en vecka gammal. Efter en vecka till hade min vindruta oräkneliga stenskott och hade spruckit på två ställen. dessutom sitter kylaren oskyddad bakom de glesa gallren i njurarna så efter 900 mil har även den skador motsvarandes 20 000 mil. Det är redan mer skador än jag haft under tio års bilkörning av andra bilar.

Har jag haft maximalt otur eller varför har det gått undan på den här bilen?
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag har fått byta 2 dimljus denna vinter på F25'an ..:/ Köpte på ebay för 400 kr
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Ebay !

Länk
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Säker på att det är stenskott?
Det är skitkvalité på glasen, mitt sprack när bilen var ca 6 mån gammal och det var absolut inget stenskott men BMW vägrade ta det så jag åker fortfarande med trasigt glas och det har jag gjort i snart 3 år
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Tror samma gäller för mig eftersom sprickorna inte bär något spår alls av stenskott, inte minsta ojämnhet, urgröpning etc. Hände typ 10 dagar efter nyleverans.

Stenskott på vindrutan låter som handgranater och är helt blästrad efter 1000 mil, söndersprucken också några dagar efter leverans mitt i vintern.

Ska man byta hos typ Ryds istället för BMW? Chans att det är annat fabrikat och bättre kvalitet?
Lossa skärmbreddaren som är runt hjulhuset, ta en liten torx mejsel och slå bort pinnen som sitter mitt i, dra sedan ut hela pluggen efter detta så dra du loss breddaren i framkant. Du får sedan lossa två m8 som sitter under stötfångaren, detta för att lossa innerskärmen.
När detta är gjort så böjer du ut innerskärmen och byter ut dimljuset, sitter med tre m8.
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Lite enklare:

Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Tack för länken Palikovich, var skitenkelt att byta gjort på 5 min.
Köpte kinakopia 485:- inkl frakt ser hur bra ut som helst
Ke
1
KentFS
X3 - 12
Original för 394:- från bildelaronline24.se
Insatsen kom från Hella.
När jag demonterade originalinsatsen konstaterade jag att den var tillverkad av Hella. Den har 2 artikelnummer påstämplade - ett från BMW och ett från Hella.
Hellas’ artikelnummer är identiskt med det jag fått levererat enligt ovan.

Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
"Ska man byta hos typ Ryds istället för BMW? Chans att det är annat fabrikat och bättre kvalitet? "

Har tyvärr dåliga erfarenheter av Ryds. De bytte vindrutan på en Z4 och fick omedelbart göra om det eftersom rutan var repig. Därefter fick jag vänta ganska länge eftersom de inte hade fler på lager utan fick beställa genom BMW. Bättre att anlita BMW med en gång. Enligt BMW var detta inte helt ovanligt vad det gäller Ryds.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Dom där dimljusen som sitter på dagens bilar med led eller xenon är ju inget annat än dekoration. Är det någon som använder dom?
Vore ju ganska så smart att sätta klart steskottskydd på dom för att minimera risken för spruckna glas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.