AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.129

Byta del av lön mot förmånsbil över 7,5 pbb

Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Som rubriken försöka säga...

Om man får möjlighet att välja en bil upp till 7,5 pbb men är beredd på att byta del av lön för ytterligare prisbasbelopp, hur ska man räkna då?

Säg att man vill kunna ta en förmånsbil för 8,5 eller 10 pbb. Hur mycket ska man gå med på att sänka sin lön?

Det gäller en ny tjänst så givetvis ska jag försöka förhandla utan att sänka lönen.

Någon som har koll eller gjort på detta vis innan?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inget vidare bra svar, men glöm inte att räkna med de sänkta pensionsinbetalningarna också om du går med på löneavdrag. Många missar dem.

-------
//Lövet
Jag har inte heller koll på hur du ska räkna där men som Lövet är inne på så missar du en del pension vid bruttolöneavdrag. Om du och din arbetsgivare löser detta med nettolöneavdrag istället så är pensionen och alla andra välfärdsstöd(SGI och allt vad det heter) opåverkade.
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Tack för inputen boys, hoppas nån mer kan fylla på med det andra.

Vad jag vet så finns ju tak för sgi (10 pbb) sjuklön (7.5 pbb) och allmän pension (7.5 pbb) så dessa påverkas inte då lönen är rätt ok. Däremot så blir det ju mindre tjänstepension som företaget betalar in. Så det får man ju ha med i beräkningen som ni säger. Och som argument att det är en kostnad dom slipper utöver lönen jag avstår. ;)
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Allt är en förhandlingsfråga. Jag har kostnadsneutralitet men ändå bibehållen tjänstepension.

Sen beror det på hur hög lön man har innan/efter växling och om det påverkar brytgränser för olika skattsatser. Min nuvarande kärra är på drygt 9 PBB och min beställda är på knappt 13 PBB. Skillnaden är mindre än man kan tro. Med mitt upplägg har även försmånsvärde och andrahandsvärde stort inflytande på TCO. För min del är nettoskillnaden på ovan ca 2000-2500 per mån.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Just det - fordonsskatt, service och försäkring påverkar också kalkylen.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Och räntan på leasingavgiften! En procentenhet där motsvarar rätt många tusen på förhandlat pris. Dvs kan vara mer värdefullt att förhandla ner räntan än att få ner priset.
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Är det inte just därför som den där beloppsgränsen på 7.5 pbb känns sjukt ogenomtänkt?

Mao kan man ta en bil för 7.5 pbb men kostnaden för arbetsgivaren blir dyrare än om man tar en tex hybrid för 9 5 pbb (typ passat gte)? Eller juste lyxbilstillägget till det såpass mycket?
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Förstår inte frågan riktigt. Kostnaden för företaget blir högre på den dyrare hybriden.

Jag hade kunnat välja Tesla tex. Högre pris, lägre förmånsvärde. Ungefär samma totalt men faktiskt lägre TCO för mig pga bränsle.

Ville dock ha kombi och dragkrok så valde bort den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.