AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.768

Pulseringar samt viberationer i ratt

Em
59
Emanuel-bmw
Bmw 520d e60 -08
Hejsan!
Har en bmw 520d 2008. Bytte till sommardäck i lördags och när jag sedan åkte ut på motorvägen och kom upp i ca 100 kände jag att ratten skaka och vibrera. Jag fick info om att mina fälgar möjligtvis skulle behöva centreringsringar då de ej är original men när jag var och kollade upp det visade det sig att det inte var det. Mekanikern antog att hjulen behövdes balanseras så jag gjorde det, och därefter sa han även att jag behövde göra en framvagnsinställning. Det konstiga är att bilen rulla som ett strykjärn med vinterdäcken men att det blir så med sommardäcken. Så jag inväntar samtal för tid att göra den inställningen. Min fråga är: vad är det som händer? Hur kommer det sig att det är så och vad rekommenderar ni att jag gör? vill han bara lura på mig en inställning eller hur är det egentligen? Några tankar på min situation?
Tacksam för svar och funderingar!
Mvh Emanuel
Vad var det för gubbe som sa att du inte behöver centreringsringar?
När jag bytte till vinterdäck i höstas påstod min gummigubbe att det inte behövdes centerringar till min e60, däcken är från min förra e39, så jag visste att det behövs. Men jag lät honom hållas och så fick han prova bilen utan centrerringar, då blev han övertygad :-)

Väldigt viktigt att fälgarna centrerar, så kolla vilken diameter du har på navet respektive fälgen, och skiljer det så köp passande centrerringar, förmodligen är det problemet, annars är det som du säger väldigt konstigt att detta problem uppstår bara för att du byter däck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för däck?

Fabrikat och storlek?

Vilka vinterdäck hade du?
Fabrikat och storlek?
BMW-originalfälg till vinterdäcken?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Em
59
Emanuel-bmw
Bmw 520d e60 -08
Han sa att man skulle tydligt se om det skulle behövas ringar när man sätter på däcken. Han tog loss dem och satte på men sa att det var rätt storlek och att de gick på fint. Det ska verkligen märkas av om det behövs, vilket det inte gjorde. Hjulet gick på och höll sig kvar där utan stöd.

Vinter - 15 tums original michelin
Sommar - HANKOOK 235/40/18, m6 ej original.

Mvh Emanuel
Är detta första gången du monterar dessa sommarfälgarna på bilen? Fick du dem till bilen eller du har köpt dem begagnade från annat håll?

Vanligtvis med dessa icke-originalfälgar så är de gjorda för att passa både E39 och övriga 5-serien och tyvärr är det så att E39 har större navhål så det behövs centreringsring/navring till alla andra modeller. Skillnaden i storlek mellan E39 och exempelvis E60 är dock så stor att man tydligt borde märka om det glappar lite. Till min har jag fälgar där det bara skiljer ca 1 mm så navringarna är av aluminium och där kan man inte känna något glapp.

Jag skulle säga att man inte kan vara så säker på att du inte behöver navringar enbart genom att trycka mot fälgen och känna om det glappar eller ej. Sådant kan mycket väl visa sig först när bilen kommer i rullning och har belastning på fälgen.

Kan du inte mäta storleken på navhålet? Det borde vara bäst för att få svart på vitt om det är rätt eller fel. Utan att göra detta så känns det mest som en gissning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det händer att däck är orunda, och det är vanligare bland billigare däck som Hankook.
Då går det inte att balansera bort vibrationerna oavsett om hjulen har 0 gram obalans!

Första åtgärden är som sagt att fastställa till 100 % säkerhet att dina fälgar inte behöver centreringsringar, därefter är en ombalansering av hjulen lämplig - säg till däckgubben att maskinen skall vara inställd på minsta felvisning (bra balanseringsmaskiner har minst två visningslägen - ett som visar 5 gram-steg och ett som visar 1-gram), för BMW är väldigt känsliga för minsta fel i hjulen. Det som fungerar i felbalans på en Volvo fungerar inte på en BMW...
Behövs det mycket balanseringsvikter så skall däcket lossas och vridas ett halvt varv på fälgen och balanseras igen - då brukar obalans i däck och fälg ta ut varandra och minimera mängden balanseringsvikter.

När hjulen balanseras - kolla om de är orunda och "slår" i höjd/sida när de snurrar i balanseringsmaskinen. Kolla både däcken och fälgarna!

Hjälper inte ovanstående kan det vara så att däcken har förhårdnader i stomme/slitbana som gör att det blir vibrationer. Det går inte heller att balansera bort utan är ett resultat av låg kvalitet i däcken.

Mvh
Johan B

Em
59
Emanuel-bmw
Bmw 520d e60 -08
Jag köpte bilen under vintern så jag hade inte möjlighet att provköra med sommardäcken på. Han på däckia är verkligen 100% på att det inte behövs några centreringsringar. Ska träffa honom ikväll och sdå ska han privat på egen tid åka med en åktur och känna efter, får se vad han säger då. Men som ni säger så måste det ju vara något med enbart sommardäcken, snea eller så. Har en uppsättning från min gamla 318 e46 och funderar på att slänga på dem. Vet inte vad jag egentligen borde göra.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dina gamla hjul från E46:an passar inte på din nya bil!
Det är helt fel inpressningdjup på fälgarna.

Mvh
Johan B

Em
59
Emanuel-bmw
Bmw 520d e60 -08
Hej igen!
Är tillbaka med lite uppdaterad information.

Vi tog tag i hjulen och skaka på dem och hörde ett dämpat knackande ljud ifrån höger fram, inget ifrån de andra. Typ som ett glapp. Fick förslag på att det antingen kan vara styrleden eller hjullagret. Och anledningen till att jag kände vibrationerna efter att jag bytt däck är pga av att vinterdäcken är mjukare och dämpar ner sånt. Sommardäcken är med hårda och gör att man känner av varenda liten sak. En mekaniker testade även bilen och sa att han hörde ljud ifrån höger fram. Imorgon ska han ta loss lite och kolla om han kan justera dem rätt. Det enda jag tyckte var konstigt var att jag kände så otroligt stor skillnad mellan däcken men som jag tidigare nämnt har jag hört det ifrån flera håll att det faktiskt kan vara det som är problemet. Det verkar inte vara något med själva sommarhjulen. Sjukt hur bilen låg som ett strykjärn på vägen fram tills jag skifta däck.
Några tankar/tillägg på detta? Kan detta stämma, är det rimligt? Vad är symptomen på att man måste byta styrled, hjullager.

Tacksam för alla svar och funderingar.
Mvh Emanuel
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Symptom ja du
Styrled=glapp bara byta men kolla noga så att det inte är den inre leden som glappar eller bägge,hur som så är det ngt glapp så är de byte som gäller

Hjullager=missljud och eller glapp bara byta.)

Det är mina erfarenheter iaf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.