AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.617

Värdering och kommande försäljning 320i M-sport -13

Sida 1 av 2
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Halloj gott folk.

Det är nu dags att avyttra min personalbil. Den finns beskriven här:
Länk

Skicket är utmärkt och den har gått 4800 mil.
Vinterdäck på alufälg finns oxå.

Det är inte jag som kommer sälja den utan den kommer ju gå via Autoplan till någon av deras ansluta bilhandlare. Principen är ju att dessa bilhandlare lägger bud(ink moms) på bilen och den som lägger högst också är den som får köpa den. Priset blir ju själklart högre ut till kund när den väl står i hallen.

Men, det är ändå en smula intressant att försöka sig på en gissning vad högsta budet bland handlarna kan bli.

Jag kommer ha ett restvärde på bilen på 158 tusen ink moms om en månad då avtalsperioden är klar. Allt över 158 tusen tillfaller mitt bilkonto. Vid ett slutpris under 158 tusen så belastas mellanskillnaden mitt bilkonto.

Någon som vågar sig på en gissning?
Och, jag kan rekomendera bilen när den väl dyker upp hos nån handlare :)

/björn
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lite svårt med en 320i, då jag tror de flesta handlarna vill ha 320d.

Men jag gissar på 200kkr.
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Mm Grelle, jag är oxå inne på spannet 180-200kkr, då känns det inte som jag är fel ute. fänx!
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Tror inte på 200kkr om handlaren ska tjäna en hacka. Inte den mest attraktiva motorn samt att det är en sedan drar ned priset. Jag gissar på max 180kkr.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag utgick felaktigt från touring, en sedan ligger nog 20kkr lägre så Östra Aros bud känns mer rimligt då.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Jag hade gissat på 180, men jämför den andra tråden som är aktiv nu. Där verkar man anse att m-sport lyfter värdet ca 50...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vilket det inte gör. M-sports värde överskattas väldigt av en en del på det här forumet medans det för en normal blocketkund gör betydligt mindre skillnad. Man ska ha riktigt stor tur för att hitta en privatperson som är beredd att betala de pengarna vid en privataffär.

-------
//Lövet
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Allt över 158 gör mig nöjd, typ :)
Lovar att uppdatera tråden om en månad typ.

/björn
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det en leasingbil?

Dessa brukar man väl leasa/"avbetala" rätt hårt löpande, för att få ner restvärdet så mycket som möjligt när den skall lösas...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Det stämmer Johan, eller det är snarare en sk. Personalbil.
Har avbetalat rätt hårt nu i snart 3 år, enligt plan.
5400 netto i månaden, inkl. alla kostnader exl. drivmedel.

Nu byter jag till en miljöbil Audi A3 gas/bensin och minskar nettot till ca 3400, främst tack vare det lägre förmånsvärdet. Inte likvärdig bil som 320 men dom där 75 tusen netto på tre år hjälper till :)
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Ack så fel vi alla hade...

Bensinmotor och att det är en sedan verkar inte ha påverkat slutbudet negativt alls och kanske var det m-paketet som drog upp slutbudet :)

221000 blev högsta bud!

/björn
Det är ju riktigt bra! Gratulerar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kul att du fick så bra pris! Fint att du återkopplade.
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Och här är den hos handlaren!

Länk
Mycket fin bil och grattis till försäljningen!:)
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Tack å bock, det blev ett ordentligt plus att lägga över på nya personalbilen!
Lite ont i hjärtat gör det att se den upputsad å fin för försäljning...

/björn
Verdi
Klart det var M-paketet som drog upp priset. Eller hur Lövet? ;)

Nej men seriöst. Kolla på vilka icke-SUV BMW som helst. De med M-Sport ligger väldigt mycket högre i pris. Sen kanske de i regel har en något högre utrustningsnivå även i övrigt men det gör faktiskt mycket. Till och med på 530d F11 som jag var lite inne på ett tag.
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Klart en härlig bensindriven gav klirr i kassan. :-)
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Tycker så här i efterhand att jag fick oförskämt bra betalt alt. att värdet var oväntat högt efter tre år, vilket återspeglar att restvärdet var satt till 158'. Så där trodde man nog på ett lägre värde efter tre år (även om restvärdet sätts i % lite schablonmässigt)

Med avtalsrabatt + att det var drive på advantagepaketet då så blev nettopriset för tre år sedan 336' och jag fick 221' betalt nu.

/björn
Jo Björn du fick väldigt bra betalt för din bil efter 3 år, frågan är
Om laddhybriden 330e som jag funderar på kommer ha lika bra andrahandsvärde? Intressant att se:)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tur att du inte hade garanterat restvärde då. Då hade leasingbolaget skrattat gott nu. ;-)

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.