|
|
|
|---|---|
|
Har lagt på sommarhjulen nu, och då kommer ett fenomen tillbaka som jag inte hör när jag har vinterhjulen på. När jag vrider på ratten i ett tex ett garage, eller på uppfarten - vid stillastående eller snudd på (svänger och backar sakta tex.) så kommer ett morrande/knarrande/durrande ljud från någonstans. Som att det går trögt någonstans. Svårt att beskriva. Detta sker ENBART när jag är snudd på stillastående vid låga motorvarv ca 1000rpm och svänger på fasta underlag, och som sagt bara när jag har sommardäcken på. (går ju lättare att vrida hjulen med dubbdäck än med sommardäck) Dags att byta servoolja? Servopump? Har servotronic, och den funkar finfint i övrigt - bra servoverkan, inga missljud vid övrig körning osv. När jag ringer bmw så har de aldrig hört om nåt sånt problem... Nån som har nån bra input när det gäller detta? Bilen har knappt gått 10k, årsmodell -10. | |
| Brukar bli så när nivån är låg så vätskan är det första jag skulle kolla. | |
| Ska kolla det ikväll. Det hade ju varit flax om det var så enkelt :-) | |
| När man ändå håller på så är det alltid bra att suga ur det som är i behållaren och fylla på nytt. | |
|
...dock bör man ha råkoll på exakt vilken olja det är i servosystemet om man skall fylla på! BMW som säljs i Sverige, är nästan alltid specificerade som "kall-lands-utförande" och då brukar det innebära att det är CHF11S-olja. I bilar som inte har den specifikationen brukar det vara vanlig ATF-olja i styrservot. Problemet är att de två oljorna INTE är blandbara - blandar du dem kommer du att få massiva läckage i styrservosystemet i bland annat styrväxeln = dyyyyrt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: Skall tilläggas att de flesta "smörjoljerekommendationerna" som finns på nätet, ofta anger ATF-olja i styrservosystemet trots att det skall vara CHF11S! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har en grön lapp på behållaren där jag har för mig det står chf11, däremot så kommer jag inte att skita ner mig - utan isf lämna det till verkstad. Nu tror jag inte att jag har låg nivå, så en följdfråga på detta lär följa ikväll... :-) | |
| Kolla också vilken färg oljan har. | |
|
Hej igen! Kollade nivån nu på morgonen, nivån ligger ganska exakt mellan två streck som jag antar är min och max streck. Färgen när jag torkar av den var typ pissgulgrön. Vet inte om nivån ska ligga där i mitten eller om den ska vara uppe vid maxstrecket? Spelar det någon roll om man kollar oljan vid kall bil som jag gjorde nu? Ska det morrande/vibrerande/durrande ljud jag ibland upplever vid rattvrid i stillastående/lågfartsrattande bero på att nivån ev. är en gnutta låg? |
|
|
Ligger oljenivån mellan min- och maxsträcket beror missljudet inte på låg oljenivå. Däremot kanske det kan hjälpa att byta oljan - den slits och får en del föroreningar i sig, så det skadar i alla fall inte (om man använder rätt olja förstås!). CHF11S är klargrön när den är ny, men blir gulare/brunare i takt med att den slits/åldras. ATF-olja är klarröd när den är ny, men blir också gulare/brunare i takt med att den slits/åldras. Dock brukar man oftast kunna se om färgen drar åt rött eller grönt även när den är gammal och sliten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tänker att oljan på 10k mil inte ska ha blivit så sliten, men vad vet jag? :-) Ska man isf bara byta oljan, eller även hela behållaren med filter och allt - eller är det överkurs? Såvitt jag förstått så finns det inget intervall för byte av vare sig servoolja eller filter. Skulle vara intressant att veta om nån haft detta ljud (går att läsa om på flera forum) och blivit av med ljudet med ett oljebyte... Känns onödigt att byta olja å sen visar det sig inte vara det, men så är det ju med all felsökning såklart :/ |
|
|
Här är en beskrivning på det mitt problem från ett annat forum, som stämmer överens med hur jag upplever det. Ingen annan som upplevt detta, och hittat lösning? "I can feel it in the steering wheel (very slight vibe) and hear a rubbing sound when I make slow speed turns, while the wheel turns. For example turning into my driveway." |
|
| Har låtit bmw kika lite på detta, och de säger att det kan vara servopumpen som är dålig. Nån som haft liknande durrande ljud/känsla i ratten på tomgång/stillastående/rattutslag låga farter och blivit hjälpta med servopumpsbyte? | |
| Det brukar ha lite konstiga ljud för sig när pumpen börjar ge upp. | |
| BMW har skickat offert till mitt försäkringsbolag på 8900:- för felsökning och byte servopump. Skulle dock vara intressant att höra om nån fler haft detta problem. Googlar man på tex "grinding noise from steering bmw e90" så får man upp en hel del forumtrådar. Alla beskriver inte samma ljud dock. Tyvärr har jag på dessa forum inte hittat nån direkt lösning på problemet. | |
| Nu blir det byte av servopump, hoppas att det är lösningen på problemet :) | |
|
Kan man fylla på ca en deciliter CHF 11s olja som varit öppnad i ca 3 år. Väl försluten dock, i en mörk garderob? Gäller till en X5-11:a. |
|
| Bytt servopump för 8k. Ingen skillnad. | |
|
Ingen som har en clue vad detta kan vara. Ska till bmw igen, som hitills bytt servopump - vilket inte gjort någon skillnad. Ett knarrande/durrande/vibrerande som även känns i ratten - och hörs tydligt i kupén. Ljudet kommer dock inte från kupen, eller själva ratten - utan känslan är att det kommer längre in i från. Bara när man svänger i krypfart, typ i garage, på infarten eller dylika situationer. BMW ska försöka lyssna igen, så vi får väl se. Vad är symptomen vid fel på styrväxel - kan det vara det? Har även läst om bmw ägare som fått smörja upp nåt på själva rattstången, nåt dammskydd där man lyfter på och smörjer under. Är det ingen som känner igen detta problem - jag blir galen snart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.