AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.167

Bromsar? Zimmermann?

Pa
95
Patrik5serie
520d xdrive touring -18
520d xdrive touring -15
523iA Touring -06
Är det någon här som har något att säga om bromsar från Zimmermann?
Funderar på skivor och klossar fram till min 523i e61.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bromsskivorna anses generellt vara av lika hög kvalitet som ATE, Brembo och liknande märken.

Bromsbeläggen vet jag mindre om. Men sålänge det inte handlar om bankörning så kommer de beläggen garanterat att fungera alldeles utmärkt.
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Jag har bytt både fram och bak till vår E61 535d, Zimmermann alltihop - so far so good. Verkstaden som bytte fram kommenterade att de var helt i stål och därför lite tyngre än original som tydligen har aluminuim i centrum av skivan. Passform bra och funkar bra till vardags, jag kör relativt lugnt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Zimmerman är en originalleverantör till BMW.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Fast när man monterar Zimmerman "helt i stål" så blir det en "nedgradering"... Vi får hoppas att de skivorna var avsevärt mycket billigare än OEM-identiska vilka har "bells i ALU". Är rätt säker på att Zimmermann har n variant med "bells i ALU", men till ett markant högre pris? Själv föredrar jag ATE när det gäller bromsskivor, eller original.
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Har Zimmermann skivor med deras Coat Z beläggning. De är typ lackade så att man slippa få en ful rostkant runtom. Är ju störande om man har öppna fälgar. Bara läst gott om dessa och hittills har de funkat kanon och ser som nya ut trots vintern. Köpte hålborrade coat Z skivor plus belägg för 1700 ink frakt från tyskland.

Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Dawwe,
Jag visste inte ens att original hade alu, där har du min nivå... :-)
Men skivorna var såklart billigare än andra "original"-förslag jag fick och tittade på. Har det där coat Z som Nicklas_A pratar om och som sagt, so far so good.
Hansi: Sitter 348*36mm skivor fram på din bil, rätt stora bromsar. Man brukar säg att skivor större än 330mm bör vara "flytande". Flytande skivor minimerar risken för slagna skivor. Om man tar M5 E39 som exempel så har de 345*32 mm skivor fram, och de har flytande skivor från fabrik (runt om faktiskt, 328*20 mm bak)iaf på den europeiska marknaden. USA-sålda bilar har däremot "en-delade" (konstigt ord *haha*) skivor runt om. Får jag gissa så beror det på att jänkarnas motsvarighet till Transportstyrelsen inte godkände de flytande (två-delade *hehe*) skivorna...
M3 E36 är ett annat exempel, 315*28mm fram, där "3.0" har "en-delade" medan "3.2" har fått bromsarna uppgraderade med "två-delade" skivor, men fortfarande i samma dimension. Så en 3.0 ägare har en enkel prisvärd uppgradering tillgänglig vid byte av skivor då skivorna är identiska i övrigt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Har också Zimmermann coated. Tar ett tag men sen blir naven tyvärr rostiga. Dessa skivor jag har kostar i princip som alla andra tex brembo m.m. Har inte sett några eftermarknads skivor med alu nav. Visste inte heller att original har alu nav. Då originalet är Zimmermann.
Gaspo: Om skivorna är delade (alu nav) eller ej beror på storleken. En 320d lär ha skivor kring 315mm fram o således odelade, lär gälla även BMW original
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Dawwe:tänkte precis skriva att det gäller väll strl på motor och vikt ;-)
Mina bilar har original skivor som är gjorda helt i stål. Är nog bara M-modeller som har med exklusivt utförande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.