AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.107

prisfråga vid köp av fräsch E38 750

Sida 2 av 2
moggen: Den av dig inklistrade utrustningslistan skiljer sig från den i annonsen. Bara som ett observandum. Tror nog lite mer på annonsen, faktiskt. Stämmer bättre med normal standard.

I Sverige elva brukare, varav den senaste bara i några månader, ger inte mig några positiva vibbar. Men detta vägs i viss mån upp av godkänd besiktning (som förhoppningsvis - det har du kanske kollat - inte har alltför många "Bra att veta"-poster) och av kontrollerbar frihet från rost (skärmkanter, dörrarnas nederkanter och trösklar - kolla domkraftsfästen! - och bränsletanken; med hög ålder och många mil ligger den statistiskt risigt till, både p g a rost och risk för insugning. Rosten svår att snabbkolla, måste nog vara ca halv tank för att ge utslag).

Även om allt skulle vara i ett utmärkt skick, tycker jag ändå att priset verkar ligga väl högt. 25-40k? Men som vanligt är det magkänslan som får styra i slutet. 10k fel blir kaffepengar i längden, om du tänker behålla bilen. ;-)

/Lennart
Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Ford F250 7.3psd crew cab
Honda Legend 3.2 Gen2
Toyota corolla 4st -86-87
Bedford/isuzu kb
lenwib: tack för tipsen =)

Angående priset.. Jag tycker att 50 papp är väldigt överpris då den saknar historik. Däremot är bilen rostfri, jag fick en massa bilder på dörrkanter,skärmar,bagagelucka,motorutrymme och andra vanliga ställen. fanns inge rost.

Det var 1 bra att veta grej från bes. Det var avgasläckage, fick som svar att det var fixat och att det är raka rör från kattarna..

Men hursomhelst blir det inte att ta sig mödan att åka ända från Norrbotten till Borlänge för den där.. Hade den kostat 30-35 då hade jag kunnat åka ner och kollat/provkört.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag skulle också säga 30-35 för den länkade 750n om den är i princip rostfri vilket inte är lätt att hitta idag

Spacco, din 750 tycker jag är bland de bästa 750 som varit till salu i Sverige de senaste året, med dagens trend i prisutveckling är jag övertygad om att den var ett fynd

BMW CS #5139
... raka rör från kattarna ... :(

Inget att satsa på. Låt raggarna i Borlänge få lyxa vidare!

/Lennart
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Jag hade sparat en slant till, hört av mig till folk som äger vettiga bilar och provat nån köpes annons här och på BMW klubben.

En halv risig E38 tröttnar man fort på och blir sällan billig i längden...

Bara mina 5 ören:)
Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Honda Legend 3.2 Gen2
Bedford/isuzu kb
Jodå, jag kommer inte köpa nån skabbig 750 så länge inte priset speglar detta. Har god mekarvana och tillgång till bpde diagnosverktyg,billyft,svets osv.. Så hänger inte på att man inte kan fixa och dona själv iaf. Vill tacka alla bmw frälsta för inputs 😊

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Kloka ord av Granathen. Speciellt eftersom TS verkar vara ute efter E38-känslan, och inte bara en random stor bruksbil. Jag kan definitivt skriva under på att det är stor glädje i att ha en välhållen E38.
JL; Nu var väl min bil kanske ett unikum, men det visar ändå att det förekommer att riktigt bra och roligt specade E38or kommer ut till en kaffepeng. Även om jag inser att det låter optimistiskt :)

TS, Blocket är i princip tomt på E38or med V12 just nu. Utbudet brukar växa i takt med vårvärmen, och med tanke på dina preferenser kring facelift & "rostfri", är nog inte 30k-milad -97a ens värd en koll. Ingen skugga över "RJU" med detta sagt, även om jag personligen aldrig ens blickat mot ett ex med persiska mattor, svarta njurar och M5-hjul. Objektivt menar jag att jämförelseobjekt inte ens existerar just nu.
En bruks-E38 är nog mer lättfunnen i Tyskland då, där det i skrivande stund finns ett helt koppel V12-bilar i klassen 2000€-4000€, medans en sann entusiast-E38 nog kan vara billigare i Sverige.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Jag har gått i tankarna att sälja min E38 denna veckan. Den är helt rostfri och en av de mest utrustade. 17.500mil snart. Jag kör en hel del med den då den inte ger nån glädje av att stå. Byter olja&filter var 500e mil. Det mesta är superfräscht med den.

I 2 dagar nu har folk stannat och frågat mig om jag vill sälja bilen. Givetvis vill de inte köpa den men de vill bara ha det som blänker.
Det är en riktig blickfångare men jag tycker den börjar bli gammal. Jag har haft den i 8 år.

Min prisidé var 200.000kr för både min E32 och E38an. Kanske 160.000 bara för E38an.

Det existerar ingen E38 facelift i det skicket som min är i vad jag kunnat se. Just nu finns en fin på mobile med få mil för en halv miljon kr. Inte värt det.

Går det inte att sälja hade det varit roligt att byta motor till F01 760 med 544HK. Helst M760, men det kommer kosta lika mycket som en ny M760 =D

E38 är definitionen av bil. Tidlös design.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Ajdå, jag har råkat lovat bort min 750 för 30.000 kr, oannonserad (var en som råkade se den på gården). Nu när jag ser att billigaste på blocket kostar 35K så undrar jag om jag gör något dumt. Priserna verkar verkligen ha gått upp, dessa fick man väl knappt mer än 25K för, för något år sedan? Vilket jag hade som referens..

Bilen har gått snart 30.000 mil, men den är genom åren väldigt påkostad, så det märks inte. Den togs in till i Sverige -03 om jag minns rätt, jag har haft den sedan -04.

Nu har jag inte gett den riktigt lika mycket kärlek på sistone, men det är nog ändå ett väldigt fint exemplar. Enda rosten som finns är en gammal spackling av sparklådan på ena sidan som har släppt, ej genomrost. Besiktad idag UA och med helt perfekta avgasvärden.

Utrusting är bl.a. 3-zons klimat, utfällbara bord i baksätet (á la flygplan), eljusterbara säten inklusive ryggstöden bak, cremebeige läder, glastaklucka m.m.
Förmodligen rätt unikt för denna är att den har fungerande EDC-stötdämpare med sport/komfortläge. Dessa bytte jag för ett antal år sedan till splitternya originalgrejer inklusive fjädrar, fjäderbenslagringar osv. Komforten är helt makalös!

Visst finns det lite småpyssel, men inget allvarligt. Allt fungerar inklusive AC osv.

Motor, drivlina och växellåda känns som nytt! Helt makalös känsla.
Har en 2015 520d Xdrive som jag kör med till vardags och i jobbet, men den kommer inte i närheten av samma känsla.

Frågan är, hade jag kunnat få mer?
Vinterdäcken på 16" är rätt slut, sommardäcken på 19" klarar en sommar till.

Egentligen vill jag inte ens sälja...

---
Min bil: Länk
Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Honda Legend 3.2 Gen2
Bedford/isuzu kb
Behåll bilen och vårda den istället :) för min del tog jakten på 750 slut.. Iaf för tillfället. Jag har beslutat att renovera upp min 88as 325i coupé istället.. Stått i mitt garage i 5 år nu så jag kände att det var dags att börja med den nu. Bra utgångsobjekt. Onte mycke rost. Msport och skinn inredning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.