|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ägde en E38 730da individual -01 för massa år sen.. Älskade den bilen och har alltid tyckt e38 hör till bland det vackraste i bilväg. Har på senaste börjat grubbla på att skaffa en E38 750. Då till frågan: Får man en 750 i bra skick (helst facelift) för mellan 35-55 tusen? Vet inte riktigt vad för kurs dessa ligger i nuförtiden. är fåtal på blocket för tillfället. Hade tänkt använda bilen på sommarhalvåret endast. | |
| Eller kanske ska fråga så här: hur ligger priserna för en 750 (e38) som är rostfri och rullat runt 18-25k mil, service bok osv.. | |
|
Jag tror det är väldigt svårt för att inte säga omöjligt att hitta en fin och rostfri 750 E38 99-01 i entusiastskick för 35-55.000 kr Det är överhuvudtaget svårt oavsett prisklass att hitta en E38 som verkligen är rostfri och i rätt utförande och spec. Jag har haft daglig bevakning på dessa bilar under lång tid men det är sällan det dyker upp något som känns vettigt, och de bilarna som känns riktigt fina begärs det ofta uppemot 10.000 euro för i Tyskland. Min dröm E38 är en 750 M-sport 99-01 allra helst Imolaröd med svart inredning och nappaskinn men senast en sådan var till salu begärdes det över 16.000 euro vilket jag tycker är helt galet. Bästa tipset skulle jag säga är att hålla utkik i Holland där det fortfarande går att göra fynd. I Tyskland finns det mycket skrot, och de få bilar som är fina begärs det sanslösa summor för BMW CS #5139 |
|
| Okey, tack för info. egentligen är väl inte facelift ett måste. Däremot rostfritt och servicebok! Skulle kunna tänka mig 740 också, men har redan haft bilar med v8an och v12an har alltid vart en dröm :) | |
|
Hej, Bara som en referens-information: Jag har en rostfri 750iAL i ett även i övrigt mycket gott skick, i det närmaste original, under 20k mil. Champagnefärgad lack, ljusbeige skinninredning. Uppgraderad navi till MK4 plus 16:9 monitor. Originalen, en fungerande MK2 plus 4:3 monitor, är tänkta att följa med. TV:n Uppgraderad till hybrid, den analoga modulen är tänkt att följa med. Bilen har med största sannolikhet haft två brukare före mig. Även i övrigt väl omhändertagen, men serviceboken "dog" med mitt köp. Som det har skrivits ett otal antal gånger här i forumet, den berättar bara att bilen varit på en verkstad men -verkligen - inget mer. Fast jag har Förenade Bil-fakturorna från ca 2005 till 2012. Därefter gäller min egen excel-dagbok med projektanteckningar, bilder och fakturor. Och ärlig deklaration av att-göra. Loggar från BMW-scanner-diagnoser med ganska korta tidsmellanrum, mest för kontrollens skull. Ibland, när jag tycker att jag inte hinner med att vårda bilen som den förtjänar, funderar jag på att sälja. Och där kommer min slutkläm: 100 kkr. Och det är ju det tråden handlar om. Observera dock: detta är endast en referenspunkt för trådskaparen. Bilen är inte till salu. Ännu. ;-) /Lennart |
|
| Tyvärr köper ju tyskarna tillbaka alla fina gamla Mercedes och BMW. Dom e tokgalna i äldre bilarna i bra skick. Man får riktigt bra betalt för dom. Bra mycket bättre än i Sverige. | |
|
Lenwib. Man kan inte skriva en sådan post utan att länka till bilder. |
|
|
Självklart är jag medveten om att jag inte får en 750 i just entusiastskick för 35-55k. Men rätta mig om jag har fel.. tycker att 750 gått upp i pris jämfört med några år sedan? Eller så är det bara att det diffar väldigt mycket mellan olika objekt.. Kikat på denna 740 -00 på blocket Länk Verkar fräsch och låga mil samt full servicebok. hur är priset tycker ni? är inte mkt utöver standard utr.. Fick mail på några besiktningsprotokoll från 2 innan den senast gjorda besiktningen.. 2013-06-25 Bra att veta: fjäder bak höger brusten, vägmätarställning kan ej avläsas. 2014-06-25 bra att veta: Fjäder bak höger brusten (fortfarande). Vägmätarställning kan inte avläsas (pixelfel antar jag) länkarmslagring fram båda sidor, bakre glapp. Har mailat bilfirman och frågat om det är utbytt något senaste tiden, kvitton osv. Sen har jag kikat på denna 750 -97 Länk Den snubben hade ute samma bil på en annan annons nyligt. Där det stod "Sveriges finaste 750" etc.. Sedan togs den bort och denna annons kom upp istället. Gjorde en carfax på den.. 11 brukare. 1997-05-15- Togs i bruk första gången utanför Sverige 2000-11-07 Import till Sverige, Besiktning godkänd 13.585 mil. 2001-09-12 Förregistrerat i Barcelona, rap som privatfordon. 2006-12-11 Avregistreras i Barcelona 2006-12-18 Besiktad i Järfälla, godkänd. Regbesiktning genomförd. Efter detta en massa byten och av-påställningar etc som jag inte orkar skriva. Har även mailat denna ägare om det finns servicebok och annan historik, samt om det är bytt reservdelar. Vad anser ni om priset och att den rullat 31k mil? Mycke text och tack för alla tips :) |
|
|
Edit: Vill bara flika in att det står följande på besiktningprotokoll av 750in jag fick mailat av bilprovningen. troligen annat bolag som besiktat bilen senaste gången. 2013-05-08: vägmätarställning 275140. 5 fel: Hjul bak båda sidor, mutter saknas vindrutespolare ur funktion vindrutetorkare ur funktion sidokörriktningsvisare höger saknas hjul fram båda sidor mutter saknas. Bra att veta: färdbroms bromsskiva bak, båda sidor, rostangrepp/liten anliggningsyta. = dåliga broms ok? 2013-05-30: Alla 5 tidigare fel godkända. står inget om bromsarna dock, som bara var bra att veta. Nu var ju detta 3 år sedan men har ej fått tag i fler protokoll än |
|
|
Hejsan! Jag har en 750ia 95 som rullat 13000 mil, nä jag trodde inte heller att det var sant men all dokumentation som finns tyder på att det stämmer. Serviceboken stämmer och vad jag minns i skrivande stund är att det är en service som inte är utförd när den skulle. Den är orientblau vilket är en av dom vackraste färgerna enligt mig. Nyligen polerad och vaxad utvändigt av en otroligt duktig kille så är det en fantastisk lyster. Något negativt om lacken är att det finns en del småbulor. Väldigt oklart hur det har gått till. Bilen har grå skinnklädsel, xenon, taklucka, hifi professional, nivåreglering bak, softclosebaklucka och pdc fram ock bak etc. På sitter 18"schnitzer type II Motor och låda går som en dröm. Karossen är helt rostfri förutom under gummilisten i bakluckan. Jag har gjort väldigt mycket med den hittills t.e.x servat och bytt alla oljor, filter och remmar. Alla stag i framvagnen är bytta, öven generator. Jag kan hålla på länge. Slutsatsen är att jag ev. planerar att sälja den till hösten eller nästa år, även om det tar emot. Får den rätt köpare och til rätt pris så känns det ändå bättre. Bilder kan jag fixa om det låter intressant. MVh Adrian |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
740:in på Fenix Bilar har varit på annons i minst 1 år. |
|
Hej, En E38 är alltid en E38, men 750 är en modell som nog aldrig mer kommer att få sin motsvarighet. V12:an är ju redan närmast en anakronism, något som amerikanarna unnade sig på 40-50-talen men som idag förundrar. Jag är inte förvånad över kommentaren tidigare, att 750 verkar öka i pris. Och med de prisambitioner, som moggens länkade annonser visar, har jag med mina 100k antagligen tagit i för lite. Men hellre det än tvärtom. Bilder efterlystes. Jag har bara några från när jag köpt bilen 2012-06. Men det är ju inte säljdags, så de får räcka. Kommer det specialönskemål, får jag försöka tillmötesgå dem senare. Länk Länk Länk Länk /Lennart EDIT: Glömde denna tidigare: Länk |
|
|
lenwib:Mycket fin 750 du har, jag har siktat den några gånger på håll i Göteborgstrafiken, vore kul att se den på närmare håll någon gång. Jag hörde även att du hjälpte Philip med diagnos på hans 740 i höstas, världen är inte stor i E38 kretsar i Gbg :) BMW CS #5139 |
|
|
Så här får det gärna se ut tycker jag Länk BMW CS #5139 |
|
|
750in med orientaliska mattor ser inte särskilt kul ut i fjädringen. Bakåtlutad som om den vore lastad med cement bak... ------- //Lövet |
|
|
andreas_lofgren: reagerade också på att den såg hängig ut bak.. fick även svar av ägaren, fanns ingen servicebok tillgänglig, det fanns bara ett gäng kvitton. Han hade bytt vattenpump o någon bromsslang nyligen, samt att han sade att den importerades från barcelona till sverige 1997, vilket inte stämmer. den var i barcelona från 2001-2006. Antingen får han gå ner i pris rejält enligt mig eller så får han ha den kvar. (skulle ändå inte köpa en 750 utan dokumentation) 740in jag länkade till på Fenix bilar... Har hört/läst väldigt mycket dåliga omdömen om den bilfirman.. att dom är oseriösa och lite bluffare. lenwib: Din 750 såg mycket fräsch ut, dock ingen färgkombo som tilltalar mig speciellt även om den är ruskigt fin. Jag har nog inte fel när jag säger att det är köparens marknad av e38? verkar vara mycket svårsålda bilar (= stor prutmån) sålänge det inte är en entusiast som hittar en i kanonskick. |
|
|
Sålde min 740 för 77k i höstas. Men det var ju en köpare som ville ha just den bilen, var aldrig ute på annons ens. Länk |
|
| Turbovin: Jo men din 740 var ju i kanonskick ,å jag säga och en individual =). Dom går nog snabbare att sälja.. Och iband har man ju tur att hitta en köpa på en gång.. ibland har man fått vänta månader på att sälja nåt och andra gånger samma dag. | |
|
Funderar om man skulle köpa sig en 728 bara som andra brukis i väntan på att nån 750 kommer lös på marknaden. Såg nyligen en 728i manuell, Cosmos svart, skinninredning. knappt nån utrustning utöver standard dock.. inte ens el-stolar. Men den var nästintill rostfri, samt "bara" rullat 19000 mil och var servad, skattad o nybes. Han begär 33k. tycker jag är i överkant med tanke på att det var så lite extra utrustning. Sen verkar det ha varit en Fransk import, kom till Sverige 2003. 7 ägare totalt. ingen servicebok vad ägaren kom på, han skulle kolla upp det. Såg fin ut på bilder jag fick. Sen är färgen en av mina favoriter på E38. |
|
|
Vad hade ni 750 nördar betalat för denna 750in jag länkat tidigare? Länk 31k mil.Nybesiktad, Nybytt vattenpump, rostfri (fått en massa bilder på kaross) Enligt säljaren så är den i bra skick (vilket alla säljare påstår iof) Den går stabilt utan vibrationer eller klonkande. Vad tycker ni allvetare om priset? Den har ju ändå rullat över 30 och har inte kvar servicebok plus att den är importerat. Så enligt mig är 49 papp överpris. Men ja har inte så stor koll på priserna just för 750. Detta är vad jagfått fram av VIN nummer: Colour BIARRITZBLAU METALLIC (363) Upholstery WASSERBUEFFEL/ANTHRAZIT (P3AT) Prod. date 1997-03-27 Order options No. Description 292 LT/ALY WHEELSL/CROSS-SPOKE STYLING 339 SATIN CHROME 354 GREEN STRIPE WINDSCREEN 403 GLAS ROOF, ELECTRIC 416 SUNBLINDS 423 FLOOR MATS, VELOUR 428 WARNING TRIANGLE 431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 496 SEAT HEATING FOR REAR SEATS 522 XENON LIGHT 609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL 629 CAR TELEPHONE (GSM) W CARD READER FRONT 690 CASSETTE HOLDER 801 GERMANY VERSION 863 EUROPE/DEALER DIRECTORY 879 GERMAN / ON-BOARD DOCUMENTATION 945 CONSIDERATION OF PRICE DEPENDENCY Series options No. Description 202 STEPTRONIC 214 AUTOMATIC STABILITY CONTROL+TRACTION 216 SERVOTRONIC 220 SELF-LEVELING SUSPENSION 245 STEERING COLUMN ADJUSTMENT ELEC 260 SIDE AIRBAG DRIVER/FRT PASSENGER 302 ALARM SYSTEM 415 SUNBLIND FOR REAR WINDOW 438 WOOD TRIM 456 COMFORT SEATS, ELECTRIC. ADJUSTABLE 473 ARMREST, FRONT 500 HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING 534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING 548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING 555 ON-BOARD COMPUTER 806 3RD STOP LIGHT |
|
|
J.L, inte omöjligt att hitta. Det vet du att jag har ett rullande bevis på :) Men det blir svårare och svårare att hitta vettiga 7-serier överhuvudtaget, och ett tak på 50k verkar snart bara räcka till en E38 i bruksskick. Gissar att detta eskalerar med åren. Dom som är bra brukar kosta därefter. Observera tex handlaren Autoleitner´s prissättningar på tipptopp-E38or. Sjuka priser, men det är ju en slags visning om var man vill komma med dessa legender? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.