AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.939

shell helix ultra ect c2/c3

wa
165
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Hej jag köpte olja idag till min bmw 535d lci.
Saken är den att jag kört på shell helix ultra 5w 30 ect innan och
Den har varit bmw longlife klassad.
Men ser inte det på denna flaskan.
Shell helix ultra 0w 30 ect c2/c3.
Skillnaden är att den tidigare hette
bara shell helix ultra ect 5w 30.
Men ni står det c2/c3 i parentes efter ect.

Är det lugnt ändå?

Oljan innehåller api sn acea c2/c3 .

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svårt att säga 100%...

Det är en low-SAPS-olja som skall fungera med dieselpartikelfilter hos Mercedes och VW mfl, MEN den är INTE BMW-LL04-klassad och därmed inte "godkänd" av BMW.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
wa
165
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Okej faran kan vara för partikelfilter mest eller?
Klantigt av mig att ta för givet när den varit longlife klassad innan.

Mvh Kristofer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är väl två olika oljor då viskositeten skiljer dem åt!?

BMW har en hel rad noga angivna tekniska specifikationer som måste uppfyllas för att oljan skall klara deras klassningar.
Andra biltillverkare kan ha lika många eller t om fler motsvarande specifikationer men då inte exakt likadana/samma.

Detta gör att oljetillverkarna idag har betydligt fler "specialklassade" olika oljor i sortimenten.

En viss olja kan uppfylla många olika biltillverkares krav och få deras klassningar, men fallera på en eller flera specifikationer från andra biltillverkare enligt deras kravlistor.

Hur viktiga dessa specifikationer är, kan kan alltid spekulera i, men det brukar finnas goda skäl till att man anger en viss kravspecifikation i klassningarna...

Min gissning är att du kan använda oljan utan problem MEN det är min gissning! ;)

Mvh
Johan B

wa
165
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Hej det är sant att viskotet skiljer men castrol
godkänner 0w 30 till min motor men men det säger väl
inget;)

Jaja jag får sova på saken.

Annars får jag väl se bytet som en motorsköljning.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns 0W30, 5W30, 0W40 och 5W40-oljor som är BMW-LL04-godkända.
Men viskositeten är bara ett mått på oljans flytbarhet ("tunn/tjock") vid olika temperaturer. SAE-klassningen utgår främst från två temperaturer och det är "kall"= +40 grader C, och "varm" = 100 grader C.
Dessutom finns det krav på viskositeter vid riktigt kalla temperaturer som t ex. -25 grader C, men de är lite olika för olika SAE-klasser, där kravet är hårdare för t ex. 0W30 än för 5W40.

Biltillverkarspecifika klassningar tar hänsyn till en mängd olika faktorer som är noga specificerade från biltillverkarna. Det kan vara hur mycket sotpartiklar som bildas i oljan när den körs i en testmotor av noga specificerad typ och under noga specificerade körcykler. Det kan vara motsvarande krav på maximal viskositetsförsämring/förändring i oljan, krav på maximalt slitage mätt via slitpartiklar i oljan, krav på avlagringar på t ex. ventiler etc. etc. etc.
Olika biltillverkare anger olika krav och de brukar grunda sig i vad de anser vara viktigt för just deras motorer, vilket också kan bero på att olika motorer har lite olika egenskaper och "svagheter".

Mvh
Johan B

wa
165
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Tack oljeguden Johan; )

Den godkända shell ultra ect bmw longlife 04 innehåller
Api sn acea c3

Min shell helix ultra ect c2/c3 innehåller
api sn acea c2/c3
Vilken jag tror oxå ska funka.

Mvh Kristofer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
ACEA- (europeisk) och API-(amerikansk) klassningarna är lite av "grundklassningar" för motoroljor.
De klassningarna har diverse olika testsekvenser och laboratorietester för att oljan skall klassas i en viss klass.

För många bilar (framför allt lite äldre sådana) räcker det att oljan uppfyller en specifik klassning i API- eller ACEA-systemet utifrån vad biltillverkaren anger.

Men numer anger väldigt många biltillverkare att oljorna måste uppfylla deras egna specificerade klassningar. Det är en följd av att motorerna har blivit allt mer avancerade av olika anledningar.

Så för att vara på säkra sidan skall man alltid använda en olja som uppfyller de klassningar som biltillverkaren anger - i detta fallet BMW LL04.

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Den Shell oljan är inte godkänd alls av BMW. Varken LL01 eller LL04
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.