|
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans. Har en 740i årsm. 2000 med m62b44, ca 2 månader innan avställning servades bilen på verkstad med olja och filter bla. Kollat regelbundet oljan efter servicen med jämna mellanrum som gammal vana, och det har alltid varit en perfekt nivå på oljestickan ca 10min efter jag har stängt av bilen. Men nu har det stått avställd sen tidigt oktober, inte rört sig 1m ens, inte en uppstart eller liknande och idag så kollade jag åter igen oljan då det är dags att ställa på den snart. Då har oljemängden stigit över MAX helt plötsligt? Oljan varken luktar eller känns konstig... Är detta något att oroa sig över? Tack på förhand | |
|
Tja, det är nog inte så mystiskt. Det är troligen olja som stått i diverse "fickor" i motorn som har runnit ner i tråget under avställningen. Om oljan inte ser konstig ut, känns konstig mellan fingrarna eller luktar mysko, så är det sannolikt ingen fara. Hur långt över max är det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Själva oljestickan har en "plast komposit" liknande indikationsdel med max/min markeringar, så en bit under där plasten övergår till vanliga stålstickan som att säga. ( <==|==|== ) Nej oljan är fortfarande tom lätt gyllenfärgand, luktar precis som vanlig använd motorolja, jämnförde med min andra bil som är diesel som det är hyfsta nybytt olja i och dom luktar lika. |
|
|
Ska nog inte vara någon fara med det där, bara att köra vidare. Som exempel kan man nämna att BMW ger verkstäderna tips om att hälla i en extra halvliter i bilar med min V8-motor som kan dra en del olja. Den extra halvlitern märks inte i bilen men får det att verka som bilen inte drar lika mycket olja då det tar längre tid innan bilen själv säger till innan den vill ha en extra liter, dvs bilen har inte dragit en liter vid indikation utan 1,5 liter. Lite bedrägligt är det men visar på att det inte skadar med lite mer olja än max-markeringen. Bara det inte blir litervis så klart. Niklas Fransosen |
|
| Tack för svar båda 2, kan man sova gott inatt iaf :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.