|
|
|
|---|---|
|
Bilen är en e36 320iaT -97. De bakre bussningarna är helt slut så jag ska byta dem. Har sett här att det är viktigt att de sitter rätt med märkningar osv, men gäller det alla bussningar, även original och de som motsvarar dessa? En till sak: bör jag gå på bara gummibussningarna eller de som kommer med hållare? Är det knepigt att få ur och i gummit? Power is FUN without Control | |
|
Förtydligande: Jag menar alltså de bakre bussningarna på främre länkarmen. Ursäkta min otydlighet. Power is FUN without Control |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det stämmer, det är viktigt att aligna märket på bussningen med märket på hållaren (populärt kallad lollypoppen). Finns alltid undantag. Bytte ut mina mot delrin och där behöver man såklart inte aligna något märke, däremot har dessa excentriska hål och de måste man såklart aligna så det blir rätt. Men för alla bussningar som i princip alla kommer i kontakt med så ska man aligna märken. Det räcker med bussningen, lollypoppen (hållaren) behöver sällan/aldrig bytas. Bussningen är #6 i skissen och bilden nedan Länk Länk Hållaren aka lollypoppen är #5 i skissen nedan Länk Yes, det behövs press (typ 5-10 ton) för att hantera dessa bussningar (speciellt för att få ut den gamla då den kan sitta där ganska hårt). Bussningarna består av ett yttre metallhölje med gummibussningen inuti. Nej, dessa bussningar brukar ha hålet centrerat. Det finns däremot speciella bussningar med excentriska hål, det gör att castervinkeln kan ökas eller minskas något - men inget som används för daily drivers. |
|
Tack för bra svar! En tanke bara; Då det krävs sådan kraft för att få ut bussningen, är det då inte mycket enklare att köpa varianten med bussning som redan sitter i lollipopen som väl bara sitter med 2 bultar? |
|
Nja, det är inte särskilt stor kraft när det gäller bussningar. Vill minnas att nya bussningar och med allt rengjort så kan man trycka in dem med ett större skruvstäd. Men det är ut med de gamla som är det jobbiga. Nejdå, bara att lämna till din närmsta verkstad - min fixade utan problem - smidigt och enkelt. |
Fast å andra sidan, om man måste köra 8 mil till närmsta verkstaden och enda bilen man har är den som står på pallbockar med främre bärarmarna demonterade - ja då är det nog smidigare att köpa komplett sats (lollypop+bussning) :-) Men jag vädjar : köp inte något billigt kinesiskt skitskräp nu bara för att det blir lite dyrare med lollypops. Tro mig, du kommer att ångra dig så in i #¤%&! :-) |
|
Jag tror dig. Jag har inte så långt till meken men envisas med arr göra allt själv, åtminstone dylika mindre operationer. Dessvärre har jag inget garage att vistas i (men börjar snart bygga ett) så jag lurar på att byta hela slickepinnen då jag saknar en hel del i verktygsväg. Så det är original eller märkesprodukter som gäller. Då går förstås sidor som skruvat, bildelar24 och mister-auto bort. Bättre ändå att betala det dubbla och slippa göra om det efter ett år. Tack igen för hjälp och visat engagemang! /j |
|
Ja, då kan det vara värt att förenkla något (det verkar som att prisskillnaden inte är så fasligt stor ändåså). Nja, sålla inte bort tex mister-auto direkt. Det är enligt mig den bästa av alla dessa lågbudgetkedjor. De har en otrolig rörig blandning av allt från värsta kinaskräpet till riktigt fina saker. Tex så har de faktiskt dessa bussningar från Lemförder. Tyvärr bara bussningarna, inga lollypops. Däremot har de Febi med bussning+lollypop. Och Febi skulle jag faktiskt kunna tänka mig. Men jag hade ändåså valt Lemförder trots allt :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.