|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Danne Umeå |
Hej Är det någon vänlig själ som har en version av INPA att sälja som passar windows 7? Har försökt med versionen på piratebay men den funkar bara till äldre versioner av windows Har redan en odb2 läsare så det är bara programvaran jag behöver |
| Kör Rheingold, det är det nyaste från BMW och är gjord för Win7 | |
Danne Umeå |
funkar det bra till en gammal e46 från 2001? |
|
antingen kör du BMW ISPI Next: senaste releasen 04.2016 ISTA-D 3.54.30 + ISTA-P 3.58.1 (Expert Mode) multilanguage inkl svenska Ediabas 7.3.0/INPA 5.0.6 med Fxx support inkl SP datenfiles från ISTA funkar på windows 7,8,10 tysk/engelska |
|
|
Danne, vad är det för kabel du har? En som är avsedd förr INPA? Inpa funkar fint till e46 för övrigt. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
Danne Umeå |
En sån |
Danne Umeå |
Länk |
|
Ok, den kan du inte köra inpa på. Du behöver ett interface avsett för Inpa tex detta(jäv): Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
@Danne Umeå INPA är gammalt system, BMW har ersatt det med Rheingold, det funkar med E46 För att dra kort slutsats så är skillnaden: ISTA/D (aka Rheingold) is current dealership diagnostic software for all Exx and Fxx cars. ISTA/D is the replacement for older dealership DIS diagnostic software. Likewise, ISTA/P is the replacement for older delaership SSS Progman programming software. ISTA/P & ISTA/D are designed to be used with an ICOM Interface, and with full ICOM-A-B-C, you can connect to older cars. The ICOM "C" Connection is for the older BMW ADS 20-pin round "Pacman" connector in Engine Bay. You can find versions of ISTA/D with an ICOM Emulator builtin, that allows you to use it with an ENET Interface for Fxx cars and a DCAN Interface for Exx cars. I don't know for sure, as I do not do any Exx work, but I doubt ICOM Emulator would work for older ADS connector. INPA (interpreter for test procedures) is older factory floor diagnostic software, designed to run test procedures. While INPA can be set for English User Interface, most of the Test Procedures, which can be difficult to find, are in German. Between the two, ISTA/D is simply a better option. It has a modern interface, is 100% English (or available in a multiple other languages), and is complete in that it does not require additional Test Procedures. |
|
|
aktuella versioner: BMW ISTA+ 3.54.30.16182 Standalone (native) installation med licens ingen VMware).Multilanguage SVENSKA BMW ISTA-P 3.58.1.003 Standalone installation med licens (ingen VMware) + Expert Mode MULTILANGUAGE /SVENSKA BMW ISPI Ilean Admin Client 3.1.6.0 BMW HDD-Update Utility 2.3.5885.18847 BMW KSD 03.2016 BMW ETK 03.2016 + Prices BMW RSD 05.2015 BMW Key Reader 4.6.0.0 BMW Air Client 3.2.2.5 BMW ISPI ISTA Launcher 1.3.0.1883 BMW ICOM A1 & A2 firmware 03.14.03 BMW ICOM A Next firmware 03.14.05 Lite bilder från förra årets installation jag gjorde,nedan Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
Danne Umeå |
Tack så mycket för den utförliga infon! Vad för sorts felkodsläsare måste jag ha för att använda det programmet? Har som sagt läsaren jag länkade till ovan samt en bluetooth läsare jag köpte på ebay för typ 40 spänn |
|
40kr hahaha BMW ICOM A2+B+C HQ KIT bra kvalle= inte billigt |
|
|
har du inte hållt på med sådant tidigare så ska du ge fan i det typ som om nån skulle be dig att göra en hjärttransplantation. vet du inte va du gör,så kan du "fucka" upp bilen ordentligt..detta är överkurs EDIABAS/INPA räcker mer än väl åt dig |
|
Danne Umeå |
Mjo jag misstänker det. Har rätt mycke datavana men inte pillat så mycket med diagnos program. Autocom har funkat bra för mina behov. Men bmwn jag försöker få igång nu verkar behöva lite extra. 40 kroners bluetooth adaptern köpte jag mest för att kunna ha i bilen för att kolla bilen om den skulle dö mitt i ingenstans. Kommer jag behöva köpa ännu en scanner för att kunna använda rheingold? (Dom du föreslog ovan?) |
| Man kan köra Rheingold ISTA/D med en K+D-CAN-kabel. Om någon vill ha installationen för 3.54 så säg till och PM'a mig var jag kan ladda upp den. Stor, packad fil på 9 gig dock. | |
| ISTA/D skadar inte, bara ISTA/P som kan göra skada om du inte vet vad du gör, inte kul stå med bilen och den startar inte, just saying, ha torrt under fötterna innan du ger dig på programmering med dessa verktyg. | |
|
I detta fall med Dannes bil som inte startar så räcker ju INPA mer än väl. Sen upplever jag att jag löst lite udda grejer med Inpa/Ediabas som låsta elektroniska rattlås (ELV) och låsta ljusmoduler (FRM) detta på e90 e60 e87, där har andra gått bet med nyare prylar. Om det beror på dåliga kunskaper eller att programvaran inte tillåter tweakning av begagnade moduler vet jag ej. DIS var ju på det sättet. Inpa/Ediabas är ju från fabriksgolvet och egentligen inget verkstadsverktyg så det har inga spärrar. På gott och ont ;-) Men det är en helt annan historia än vad som behövs i detta fall. Danne behöver få ut riktiga felkoder för att kunna gå vidare. På enklast möjliga sätt. Sen om det är "mitt" Inpa kit eller inte är ju helt valfritt. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
Danne Umeå |
Hej igen. Jag har nu installerat rhingold 3.54 på en win 10 dator och använder en k+dcan läsare Trodde jag hade lyckats med installationen, men nu när felkodsläsaren kom i brevlådan så verkar det tyvärr inte så Har följt instruktionerna och programmet startar fint. Men när jag går in på complete identification och försöker läsa felkoder så blir det problem. Efter den laddat ett tag så hamnar jag i Control unit tree. Det tar tyvärr det roliga slut. Hela den rutan är bara helt vit och jag kan inte gör något annat än att gå tillbaka för att prova igen. Är det någon som vet vad som kan vara fel? |
| Tja, har du följt guiden på Länk | |
Danne Umeå |
Japp |
Danne Umeå |
Jag provade igår att installera på en win 7 laptop men precis samma sak händer. Provade också plugga in i min andra BMW men med samma resultat. Jag får inte upp några felmeddelande om att den inte kan ansluta. Utan det händer som sagt ingenting efter jag provat starta identifieringen. Jag börjar misstänka att jag missat att installera något tilläggsprogram, men jag har installerat alla som fanns i zip filen som följde med. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.