AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.426

Lite tips kring generator BMW E46 330i 01'?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,

Idag hade jag lite flipperspel på panelen med olika gula lampor, samt motorlampa.
Bara osannolika felkoder och ingen längre aktiv då jag kollade.

På e.m däremot behövde jag hjälp att kabla igång bilen på parkeringen till byggmarknaden. På vägen hem tände den röd batterilampa och sen en fullkomlig cirkus av varningslampor. Bilen dog mitt i en korsning.
Har en batterispänning på 8 volt. Står nu på laddning, och misstanken går ju starkt till generatorn.

Mina frågor:

1) Jag tänkte byta kol i generatorn, är det komplicerat att ta loss generatorn på 330i M52-motorn?
2) Är det svårt att byta kol? (vet ni någon guide?)
3) När jag chattade med OlaO här på forumet sa han att jag ska kolla laddningsregulatorn också - var sitter den? Svår/dyr att byta?

Tacksam för alla tips i denna fråga.

/Anders

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Du kan byta laddninggsregulator med kol utan att ta bort generatorn. Kolla innan du beställer på generatorn vad du har för modell.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Laddninhsregulatorn sitter väl på generatorn tror lättaste är att köps helt ny regulator och byta den
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Laddningsregulatorn sitter på baksidan av generatorn under plastkåpan.
I laddningsregulatorn sitter kolen. Jag bytte regulatorn på min E46:a med bilen på garageuppfarten - fick ta bort luftburken och lossa styrservobehållaren och vika undan den - lite trångt, men det gick bra med lite känsla, gott om tid och tålamod. Tog kanske en timme att byta för mig som inte gjort jobbet tidigare.

Det går att byta kolen i regulatorn men är lite pilligt och man behöver löda - finns att köpa från t ex. Frejs bildelar för typ 50 kr.

En regulator med kol kostar kanske 400 kr eller så om man köper "piratdel" av bra kvalitet. En Bosch originalregulator är dyr som kvicksilver, har för mig att de kostade nästan tusen spänn.

Ett alternativ är att köpa en fabriksrenoverad generator.
Jag har sett Lucas-fabriksrenoverade generatorer (renoverade Valeo-generatorer, men det spelar ingen roll om du byter hela generatorn - det är samma kontakter mot bilens kablage) för lite drygt en tusenlapp på nätet. Då får man nya lager och ny regulator också, samtidigt som man vet att de kollat över funktionen och bytt ev. defekta delar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack för alla svar, jag uppskattar det verkligen!

Jag har varit på Frejs på Frejgatan (Sthlm) och köpt ny Bosch laddningsregulator med nya fina kol i. :-) Jag gav 761:-

Batteriet är nu fulladdat så jag ska köra på batterispänning in i garaget o göra bytet.
Hoppas lådan är ok. Det stod i min instruktionsbok att min bil med automatlåda får bogseras med växelväljaren i N, max 70 km/h och max 15 km.
Vi bogserade ca 10 km i 30 km/h.

Anders
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej igen,

Jag gjorde som Johan B sa, körde med gott om tid, tålamod och lite fingertoppskänsla så kunde jag komma åt regulatorn på baksidan av generatorn. En "tandläkarspegel" var bra också, att lokalisera skruvskallar man inte kan se.
Bytet tog ca 1h pillande. Totalt sett med demontering av övriga detaljer (luftburk etc) och verifiering/kontroll kanske det blev 2h. Kolen på gamla regulatorn var blott 6-9 mm långa..
Nu ger bilen 13.9 volt på tomgång. :-)

Tack igen!
/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.