|
|
|
|---|---|
|
Har kollat utrustningslistor på webben för flera E46 cabrios jag varit intresserad av och på flera har det stått teil-leder (utan översättning till engelska) och jag trodde det betydde del-läder dvs halvläder. Men i verkligheten så har alla cabbarna haft hellläder och jag misstänker inte att alla de jag kollat fått inredningen utbytt. Betyder teilleder något annat - i så fall vad? Eller visar vin-dekodern felaktigheter avseende inredningen? /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
jag har helskinn,och original inred från fabrik Färg SONDERLACKIERUNG (490) Stoldynor TEILLEDER W.N./ZIMT (N5ZM) |
|
| Teil-leder är det vanligaste. Det betyder (i regel, inte specifikt E46) att endast sätenas "sittytor" samt "dörr inlägg" är i läder, i övrigt är det plast/vinyl/konstläder. Min ena E36 har "Erweiterte leder ausstattung" vilket normalt betyder att även dörrsidorna är i läder, mittkonsol, handskafack samt att stolarnas baksidor är klädda med läder. Men, då min inredning är "Individual" så är det lite annorlunda, dörrsidorna är bara delvis i läder men i övrigt är det analogt med "Erweiterte leder ausstattung", minns inte 100% om BMW kallade denna inredning för "Voll leder" när det gäller E36, finns säkert nån som vet 100%. Det finns (fanns?) även "Komplett leder" bla till E34, då var i princip allt klätt i läder... | |
| Bianca: Din bil har bevisligen "Teil leder". Det är inte helskinn. Eller det är helskinn så till vida att sätenas "framsidor" är i skinn samt att man har inlägg i skinn på dörr sidorna. I övrigt är det plast/vinyl/konstläder. Helskinn (fanns det ens till E46?) skulle innebära att även sätenas baksidor är skinnklädda, handskfack i skinn, mittkonsol i skinn, paneler under ratten i skinn mm...Detta kallas när det gäller E36 för "Erweiterte leder ausstattung", men fortfarande inte "Voll leder" eller "Komplett leder" | |
|
Har en e46 330 2003 med stolar klädda helt i läder, osäker dock på stolens baksida, samt dörrsidor och armstöd och min utrustningskod lyder Standardleder/schwarz (N6SW) Inget leeedurr på övriga delar. Vet att det gick att få klädd instrumentpanel men mig veterligen inget annat till e46. Kanske via Individual att man kunde få HELA inredningen i schiinn :-O) Niklas Fransosen |
|
| Finns/fanns olika läder-kvaliteter, bland andra Walk Nappa (W.N) vilket är/var det "finaste" då det mig veterligen inte fanns Buffel-läder till E46? Får jag gissa så har icke M3 E46 Montana-läder, inte lika mjukt o följsamt som W.N | |
|
Jag har Montana-läder och det är lite grovt och "stelt" och inte alls lika fint och mysigt som det Exclusive Leder Nappa (NACX) som jag har i min andra bil. Har ingen egen erfarenhet av WN-lädret så jag vet inte var det hamnar i finhetsgrad. Niklas Fransosen |
|
|
Oj, vad det finns många lädervarianter och kombinationer. Någon form av läder vill jag ha på både sittdyma, ryggstöd och stolsidor - i övrigt får det gärna vara plast i en cabrio tycker jag - tror plast är tåligare mot väder och vind än läder. Vad jag inte vill ha är det jag kallar halvläder som satt i min touring före jag bytte. Där var det tyg under rumpan och bakom ryggen men läder (äkte eller konst vet jag inte) på sidorna - vad heter detta i utrustningslitan? I listan för min touring med "halvskinn" står det "Upholstery STOFF FLACHGEWEBE LEINEN/ANTHRAZIT (E4AT)" Är dettta typiskt för blandat tyg och läder som jag beskriver? Tyg på stolarna i en cabrio låter som fel val i mina öron. /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Mina stolar i caben är helt i läder, sittdyna, sidostöd,ryggdel och nackstöd. Det enda som nog inte är äkta läder är stolens baksida men det materialet som detta är gjort av är väldigt likt läder i ytan men lite annorlunda i känslan. På håll syns inte någon skillnad mot lädret i resten av stolen. Tycker att en öppen bil bör ha läder, det är inte lika känsligt mot väta som kanske tyg är. Å andra sidan blir lädret läskigt varmt när du lämnar bilen öppen i solen. Fast det går snart över när du kan köra iväg och njuta av fartvinden (dock inte under rumpan och bakom ryggen :-D) men i övrigt. Ser lite billigt utmed tygklädsel tycker jag. Det spelar ingen roll om det är en öppen eller stängd bil i det avseendet men det är ju en personlig åsikt. Har ingen egen erfarenhet av blandklädslar så jag kan inte svara på den frågan. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.