AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.987

Merkostnader med Xdrive på F11

Mr
23
MrBR
520d Touring -15
Hej,

Jag är på väg att köpa en nybegagnad 520d touring med Xdrive, 2015 års modell. Hade först inte tänkt med Xdrive, men priset var helt ok. Bor man i Skåne och kör mest på platt asfalt känns det lite overkill.

Vilka merkostnader tillkommer med Xdrive kontra utan? Hur mycket högre är bränsleförbrukningen på riktigt? Enligt BMW är det bara 0.01l mer per 100km vilket jag undrar om det stämmer.
Skatten är marginellt högre verkar det som.

Finns det unik service på Xdrive? Finns det andra delar som är utsatta för förslitning utöver det vanliga?

Hade varit kul att få höra er input!

Vänligen,
B
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min farsa har >10% högre förbrukning på sin 320dXT - 16 mot sin 320dT - 13. Trots att -16 ska ha en ny snålare motor. Ingen ändring i körmönster.
be
113
begell
X3 30e -20
Fråga till sign Grelle:
Är den nya utan Adblue? i så fall kan det förklara mer än Xdrive.
320d har väl aldrig haft Adblue?

Mig veterligen är det aldrig använt av BMW på någon modell.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
F10/F11 har väl haft adblue på xdrive ett tag iaf?
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Vet inte om denna är up to date men det var vad jag fann efter en snabb googling:

Länk
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Jag har två 520 med X-drive, både med adblue, den äldsta är en 2014
Mr
23
MrBR
520d Touring -15
Tack för inputen hittills. Kunde nog tänka mig att bränsleförbrukningen var mer än BMW tror. Kan nog leva med det.

Vad gäller adblue fyller man på det bredvid dieseln bakom samma tanklock. Hade inte så bra koll på det, men vad jag förstår är det ju urin från däggdjur mestadels. Drygt att man ska behöva tanka ytterligare en sak.
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Hej jag håller med, drygt att behöva fylla ytterligare en sak. Var mycket negativ då jag hämtade den första bilen....var inte medveten om det innan. Det är dock något man får ta för att hålla nere utsläppen på en stor tung bil där man samtidigt tar ut hög effekt ur relativt liten volym. Det kommer säkert bättre lösningar med ny utveckling

Det är ju tämligen långt mellan påfyllningarna av AdBlue, jag brukar köpa en dunk på en traktorfirma då det är dags att fylla på, kostnaden blir väldigt blygsam
Go
295
GoC
MB GLC 220d
AdBlu kom med de euru6 klassade motorerna, kom på 2014 år modell/LCI på F10/11
Används för att sänka NoX utsläppen, en form av rening man kan använda.
Det behövs för att sänka utsläppen av Kväveoxider på bilar som går med väldigt mager förbrukning, dvs låg förbrukning. Det är detta VW manipulerat med i programvaran, test=fetare bränsleblandning=lägre NoX i stället för att installera reningsmetoder. då har dom kunnat spara nån krona i tillverkningskostnad.
Kostar ca 100 kr för 10 liter på Swedol, eller så fyller man vid lastbilspumparna, där det kan finnas speciella tappar för detta.
Det ryms 20 liter i den tanken och det räcker knappt 2000 mil.

Men visst drar en xD lite mer soppa, på 7500 mil har min F11 2014 0,63 l/mil i snittförbrukning.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Men det spar du på däcksslitage. däcken blir jämnt slitna.
Inte som på min F10 som slet ut höger bakdäck och som enligt däckskillen var helt normalt på bakhjulsdrivna.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
>10% är däremot inte så mycket i liter när det handlar om 0,48l/mil eller 0,55l/mil. En felkälla i datan från mitt exempel är att det handlar om färddatorsiffror, inte mätt vid pumpen.

13kr/mil x 0,07l/mil x 3000 mil/år = 2730kr /år. Det kan ju vissa tycka fyrhjulsdriften är värd.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Håller med om att däckslitaget blir mycket mera jämnt, på vinterdäcken har jag lagt 2900 mil hittills, och det skiljer mindre än 1/10mm i förbrukning mellan hjulen.
Vad gäller AdBlue så fylldes tanken upp på min F10 535dx vid 3200mil, bilen har nu gått 6500mil och datorn säger att jag kommer ytterligare 450 mil (det har den iofs sagt ett bra tag nu) samt att det går att fylla på ca 6 liter. Mestadels motorvägslunk till/från jobbet, men även en del lite hårdare körning på långresor.
be
113
begell
X3 30e -20
Jag frågade i förrgår om Adblue därför att Euro6 motorer utan Adblue verkar vara känsligare för både körstil och ev Xdrive än motorer med Adblue. Jag har skrivit det tidigare: vi bytte förra året från X3 30d -11 till en ny X3 30d. Den kom utan Adblue och resultatet är tydligt. Fridsam körning utan omkörningar och motvind något lägre förbrukning, men ivrigare körning, motvind och framför allt släp ökar förbrukningen kraftigt. För den motorn verkar avgasreningsutförandet ha större inverkan på förbrukningen än ev AWD.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Goc, 0,63 låter lågt, men det beror så klart på körsätt m.m. Jag har ännu bara kört 600 mil med min sedan januari i år, men på dessa bil ligger jag strax över 0,7. Då är det mycket motorväg och en del stadstrafik i det.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Minimalt med traditionell stadskörning, men motorn utnyttjas, förresten helt ok med PPK monterat, speciellt att den är mycket piggare på högre varv och växellådans trevligare uppträdande, all seghet och fördröjning försvinner, uppskattar jag
Kan åka på 0,53 med vinterdäcken och inom hastighetsgränserna på en 16 mila tur.
Körde idag från Oslo, stadstrafik, motorväg och +15 mot skyltad och torrt väglag, 0,56 blev resultatet
Men F10 utan xD gick under 0,5
Jag har nog 90% landsväg i mitt körmönster
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Min 520dA har ingen adblue.
Kan även vara nya motorn b47 190hk
som har utan.

Mvh Jonas B
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Brynet,
Adblue sitter på xDrive utrustade bilar, tolkar din post som att du har en RWD.

Angående förbrukning så är det körstil ock körmönster som utgör den största skillnaden i förbrukning. Jag har haft F11 525, 520, 530 samtliga med xDrive och snittat ca 0,9l med 520 och 525 som fick gå mer i stadstrafik och drygt 0,8l med 530 som gick 90% lands/motorväg. Dvs långt ifrån de 0,5-0,6 man läser att vissa når här på forumet, en siffra jag endast kom i närheten av de få gånger jag ansträngde mig och kopplade in det i mina ögon nästintill okörbara Eco pro programmet.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Att en Euro6-motor utan AdBlue drar mer vid lite mer inspirerad körning än motsvarande Euro6-motor med AdBlue är naturligt.
AdBlue hjälper till att sänka NOx-utsläppen.
Ett annat sätt att sänka NOx-utsläppen är att ha en fetare bränsle-luft-blandning.
Så utan AdBlue så behövs mer bränsle för att uppnå samma effekt.
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Mina 520 xda drar ca 0,7 i snitt. Körsättet påverkar mycket, det kan skilja ett par deciliter per mil på samma vägsträcka beroende på hur bråttom jag har

Jag har en "teststräcka", landsväg som är knappt fyra mil, när jag kör åt ena hållet har jag nästan en deciliter mer i förbrukning än när jag kör åt andra hållet. Hastigheten är enl skyltarna, det är endast topografin som gör denna skillnad. Detta alltså på en stäcka som inte är speciellt kuperad och jag tycker har lika mycket uppför och utför åt båda håll. Skulle jag köra 100 mil så skulle det troligtvis jämna ut sig...jag ville bara beskriva min upplevelse av hur små detaljer kan ha stor påverkan på centilitrarna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.