AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.400

klonkande ljud i framvagn e91 2010 7800mil

ae
15
aeqvist
325xia Touring 2010
Har problem med klonkande ljud i höger fram e91 2010 endast 7800mil. Tog lös däcket men tyckte inte att någon av stagen verkade glappa. Funderar om det kan vara övre fjäderbenslager alt stötdämparen dom klonkar? Hur hittar jag felet enklast?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det som är vanligast vid "klonk" när man kör över små ojämnheter, är slitet pendelstag/krängningshämmarstag/knackstag (eller någon annan benämning).

Det är enkelt att byta själv och kostar inte så många kronor.
Jag gjorde ett mekartips under "gör-det-själv" för några år sedan när jag bytte på E46:an, borde vara snarlikt på E90.

Mvh
Johan B
ae
15
aeqvist
325xia Touring 2010
Bände och bryt i krängningshämmarstaget men tyckte inte det glappade. Har bytt liknande delar i andra bilar jag haft. Men kanske kan vara på andra sidan det glappar men det låter som att det är höger fram? Klonkar jättemycket, varje litet gupp men bilen känns stabil efter vägen.
lu
7
luuk
320dT xDrive PPK -15
Min erfarenhet av glappande krängningshämmarstag är att du inte känner glappet förens du fått loss det, i och med att det sitter i spänn när du hissar upp ena sidan bilen. Hissar du upp båda sidor och ställer bilen på pallbockar så kan du lättare rycka och slita för att känna glapp i upphängningen!
ae
15
aeqvist
325xia Touring 2010
Får testa byta det då :) Men lagret ska inte kunna "klonka" ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Exakt - staget är i spänn om du hissar upp bara ena sidan och det tar upp allt glapp!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ae
15
aeqvist
325xia Touring 2010
Finns det något märke som håller högre kvalitet än orginal? Eller likvärdigt för mindre pengar.
ae
15
aeqvist
325xia Touring 2010
Hittade detta? Kanske lämpligt att byta på båda sidor samtidigt?

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Meyle Heavy Duty (HD) anses vara av lite bättre/kraftigare kvalitet än original (som brukar vara Lemförder).

Här kan du köpa Lemförder för ca 150 kr:
Länk

Byt på båda sidor på en gång, de slits relativt lika och risken är stor att du får byta andra sidan efter några veckor annars.

Mvh
Johan B

ae
15
aeqvist
325xia Touring 2010
Antar det är likadana på höger och vänster. Enligt Schmidmann är det olika... Men de ser likadana ut på bilden.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ska tydligen vara olika vänster och höger.

BMW art.nr.
31356768771
31356768772

Länk

Mvh
Johan B

ae
15
aeqvist
325xia Touring 2010
Beställt. Tack för hjälpen!

Återstår att se om det fungerar :)
Har du kikat på muttern som håller dämparen i fjäderbens tornet?

Har själv varit med om att den lossnat 1 till 2 gängor och det klonka som tusan i varje brunnslock man passera.
Tänker på nummer 4 här
Länk
ae
15
aeqvist
325xia Touring 2010
Funderade faktiskt på den också. Men hur håller jag emot om jag vill dra fast den? Antar att dämparens kolvstång vill snurra om jag drar åt?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Om du har en muttermaskin så kan du använda den. Bara att smacka på ett par varv med maskinen.

Annars tror jag också mest på pendelstag.

// Jonas

Som JcN skrev kan fungera bra.
Vet ej hur det ser ut på din, men på mina coilovers kan jag hålla med en insex nyckel medan man spänner muttern.
ae
15
aeqvist
325xia Touring 2010
Jo kikade just och är en insex i mitten. Känns dock som man vill skruva bort staget som går mellan höger och vänster sida för att komma åt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ni glömde benämningen stabbstag! ;-). Lycka till med bytet hoppas klonket försvinner.
Bm
7
Bmwkvinnan
E90 318i -08 143hk
Hade också ett "klonkande" ljud eller hur man skall beskriva det, det var stötdämparen trots att den bara gått 13000 mil...
Känns bilen "slapp" när du kör över gupp etc? Isåfall är det nästan garanterat stötdämparen, min är då stenhård i fjädringen nu när jag har bytt.

ae
15
aeqvist
325xia Touring 2010
Har bytt k-stag nu och klonket är borta. Man kände glappet tydligt när man tagit lös staget.

Tack för hjälpen alla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.