|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ny på forumet så detta är mitt allra första inlägg. Är som så att jag äger en 530XD-06 som inköptes i januari. Är så att en kompis bytte glödstift åt mig i februari. Då märktes de att inslaget var fullt i olja och det går åt ca 8dl i månaden och det blir oljefläckar under den samt att de är olja under motor och låda (typ stänk). Är även olja i motorutrymmet på förarsidan. Bilen ryker inte och vad ja kan tycka så går den inte dåligt heller. Tänker inte lämna in den på BMW verkstad utan är jag och kompisen som duger till att skruva göra själva. Min fråga är hur man rengör vevhusventilationen på en 530d-06 och även hur man kollar turbon isf. Vad kan de vara för fel på vevhusventilation och vad är det som behöver bytas där i? Något man kan kolla upp och sedan beställa grejer utan att behöva bli utan bil eller måste man beställa hem grejer innan man börjar plocka isär? Kompisen va lite osäker så då tänkte jag att jag frågar här Ny dag, nya problem | |
|
Så skrev jag för länge sedan i en annan tråd, jag tror det kan vara nyttigt för dig att kolla eftersom det även medför oljeläckage mm... TIPS: En gång har jag märkt ökad förbrukning. Det berodde på läckage mellan turboslang och intercooler. Glappiga och dåliga tätningar, vilket var lätt att känna när man ruckade på slangarna. Jag tror att detta är ett mycket vanligt fel som ger ökad förbrukning, minskad effekt och kraftigt ökat slitage på turbon. Turbon laddar mycket mera utan att turbotrycket i motorn stiger, turbon och övervarvar för att laddluften "pyser ut". En god vän råkade ut för hål i ett turborör (!). En kylvattenslang låg emot turboröret (av aluminium) och nötte hål. Han lär ju inte vara ensam, så ett tips kan vara att kolla även detta. Kanske dessa två saker (och för långa oljebytes-intervaller) är orsaker till att många har fått byta turbo??? |
|
|
Okej, men vart sitter vevhusventilation och hur går det till att rengöra den? Vad måste man bort med för att komma åt? Ny dag, nya problem |
|
|
Vevhusventilation har jag aldrig gjort något åt. Googla. Men tätningarna vid intecoolern bytta två gånger, och hål på turborör är åtgärdat. När tätningarna är dåliga så läcker det olja, som kommer ur insuget. (Olja i insuget verkar dock vara normalt.) Som sagt: "Jag tror att detta är ett mycket vanligt fel som ger ökad förbrukning, minskad effekt och kraftigt ökat slitage på turbon. Turbon laddar mycket mera utan att turbotrycket i motorn stiger, turbon och övervarvar för att laddluften "pyser ut"." Min förbrukar bara ca 1 liter olja på 3 200 mil. |
|
|
Okej, funderar på att kolla med BMW verkstad om de är dyrt att åtgärda med tanke på att jag finner väldigt dåligt med information på Google Ny dag, nya problem |
|
|
Kolla denna på youtube sitter likadant på din och är enkelt att byta. www.youtube.com/watch?v=-LXBlUlgTjo Hill |
|
|
Du har inget problem med vevhusventilationen (med största sannolikhet...). Däremot har du problem med läckande turboledningar (med största sannolikhet...). 1.) Antingen glappande/otäta anslutningar vid intecoolern, 2.) dåligt åtdraget/dålig packning vid anslutning till turbon, 3.) eller hål på baksidan lodräta aluminiumröret vid kylare/intercooler. Jag har själv åtgärdat alla dessa tre punkter, flera jag känner till har råkat ut för samma. Därför har du har sannolikt samma problem, troligen alla tre felen(?). Om du har ett eller flera av dessa fel så sölar det och läcker olja. Inget av dessa fel måste nödvändigtvis åtgärdas av dyr BMW-verkstad utan det är enkla fel som den normalhändige själv kan fixa, eller en vanlig duglig mekaniker till "normal" kostnad. (Om du inte skulle ha något av dessa 3 fel så kan du möjligen i nästa steg ge dig i kast med vevhusventilationen eller något annat.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.